اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های دیدنی گیلان/

پنیر سیامزگی شفت سوغات سرسبزترین شهر گیلان

خبرگزاری فارس: پنیر سیا‌مزگی یکی از سوغات مهم شهرستان بسیار سرسبز و زیبای شفت است که طرفداران زیادی دارد.

پنیر سیامزگی شفت سوغات سرسبزترین شهر گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، شفت شهرستانی بسیار سرسبز و جلگه‌ای در گیلان است که از شمال شرق به رشت و از جنوب و جنوب شرق به زنجان و شهرستان رودبار و از غرب به فومن و صومعه‌سرا محدود می‌شود.

شفت به لحاظ ناهمواری‌ها شامل مناطق جلگه‌ای، کوهپایه‌ای، شهرستانی جنگلی و کوهستانی است که مهم‌ترین ارتفاعات آن امامزاده ابراهیم (ع) است.

آب و هوای این منطقه مانند آب و هوای کل استان بسیار معتدل و دل‌نشین است و در مناطق کوهستانی جای خود را به آب و هوای معتدل کوهستانی می‌دهد.

چنار رودخان، شیخ‌محله و سیا‌مزگی مهم‌ترین رودخانه‌های شفت هستند و رودخانه سیامزگی از کنار شفت و روستای خرمکش و پایین‌توسه عبور می‌کند.تولید پنیر سیامزگی یکی از محصولات و سوغات این ناحیه است که از شیر بز و گوسفند و گاو تهیه می‌شود.

شهرستان شفت با مساحت 681.3 کیلومتر مربع شامل دو شهر شفت و احمدسرگوراب و دو بخش مرکزی با 55 آبادی و چهار دهستان است.ملاسرا، جیرده، نصیر محله و چوبر مهم‌ترین دهستان‌های شفت هستند و جمعیت این شهرستان طبق آخرین آمار بالغ بر 63 هزار نفر است.

ساکنان این شهرستان اغلب در روستاها زندگی می‌کنند و قومیت و زبان اصلی مردم در مناطق کوهستانی شفت تالشی و در قسمت‌های جلگه‌ای گیلکی است.

شفت به لحاظ اقتصادی به کشاورزی و دامپروری و یا صنایع وابسته به این دو متکی است به طوری که برنج از جمله محصولات این منطقه و پس از آن باغداری و پرورش دام و طیور، زنبورداری، شیلات و پرورش آبزیان و کرم ابریشم نیز از دیگر فعالیت‌های جاری در این شهرستان است.

تولید خشکبار به ویژه شاه بلوط و صیفی‌جات، گل و گیاهان زینتی «گل محمدی گیلده» نیز از دیگر منابع درآمد مردم این منطقه است.

وجود شهر صنعتی با 43 واحد صنفی و بازارهای هفتگی مانند یکشنبه بازار چوبر، دوشنبه بازار شفت و چهارشنبه بازار نصیرمحله نیز در فعالیت‌های اقتصادی مردم این منطقه نقش دارد.

پنیر سیامزگی و برنج پشته‌سرا مهم‌ترین سوغات این منطقه هستند و شالبافی، گلیم‌بافی، حصیربافی و ابریشم‌بافی نیز از صنایع دستی این شهرستان است.

شفت با داشتن جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی، زیارتی، آبشارها و استخرهای طبیعی یکی از دیدنی‌ترین شهرستان‌های گیلان است به طوری که پل تاریخی لیشاوندان، مجموعه باستانی کمسار، روستای ملل چاله بیجارسر از جاذبه‌های تاریخی  گیلان در این ناحیه قرار دارند.

آبشار دودزن خرمکش، لاس پشت، دیواکل، آبشار توسه، وزنه‌بن سفیدمزگی و دیوان‌دره از مهم‌ترین آبشارهای این منطقه هستند که هر ساله در روز طبیعت پذیرای مسافران و مهمانان نوروزی فراوانی است.

منطقه کوهستانی امامزاده ابراهیم از فرزندان امام موسی کاظم (ع) نیز که در این منطقه واقع شده هر ساله در بهار و تابستان پذیرای مشتاقان و دوستداران اهل بیت(ع) است.

امامزاده اسحاق نیز در محلی جنگلی به نام سیاکوه در 25 کیلومتری جنوب شفت واقع شده که برادر امام رضا (ع) و امامزاده ابراهیم(ع) و حضرت معصومه (س) در قم است.

پارک جنگلی چوبر، منطقه زیبای طال‌کوه خرطوم نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری شفت هستند.

انتهای پیام/خ۱۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول