اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های دیدنی گیلان/

قلعه رودخان دژ تسخیرناپذیر گیلان / هزار پله تا رسیدن به اسرار تاریخ

خبرگزاری فارس: هرگز هیچ دشمنی نتوانسته است در طول تاریخ قلعه‌رودخان به آن نفوذ کرده و فتح کند.

قلعه رودخان دژ تسخیرناپذیر گیلان / هزار پله تا رسیدن به اسرار تاریخ

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، قلعه رودخان یا قلعه حسام، نام قلعه‌ای تاریخی در 20 کیلومتری جنوب غربی فومن است و برخی از کارشناسان ساخت این قلعه را در دوران ساسانیان عنوان کرده‌اند.

این قلعه با 2.6 هکتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد و دیوار قلعه یک‌هزار و 500 متر طول دارد و در آن 65 برج و بارو قرار گرفته شده‌ است.

قلعه رودخان در دوره سلجوقیان تجدید بنا شد و از پایگاه‌های مبارزاتی اسماعیلیان بود.

بر سر درب ورودی این قلعه درج شده است که این قلعه در سال 918 تا 921 هجری قمری برای سلطان حسام‌‌الدین امیردباج بن امیر علاء‌الدین اسحق تجدید بنا شده است و این کتیبه اکنون در موزه گنجینه رشت نگهداری می‌شود.

قلعه‌رودخان یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز و بسیار دینی گیلان است که هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن آن به این استان سفر می‌کنند و برخی‌ها نیز توان بالا رفتن از پله‌های یک‌هزار تایی قلعه را ندارند و از پایین زیبایی‌های چشم‌نواز آن را به نظاره می‌نشینند.

بری رسیدن به قلعه باید از شهر فومن و روستاهای گشت‌، کردمحله، گشت رودخان، سیاه‌کش، گوراب‌پس، ملسکام و سیدآباد عبور کرد تا به روستای قلعه‌رودخان رسید.

پس از گذشتن از حیدرآلات و طی کردن سه کیلومتر جاده که آسفالت شده، وارد اراضی پارک جنگلی قلعه‌رودخان می‌شویم و باید مسیر 5.1 کیلومتری صعود تا محل قلعه را از راه پله احداث شده عبور کنیم که به قلعه هزار پله معروف است.

بخش شرقی قلعه شامل 12 ورودی، زندان، درب اضطراری، حمام و آبریزگاه است و بخش غربی نیز 12 ورودی دارد.

چشمه، حوض آب انبار، سردخانه حمام، آبریزگاه شاه‌نشین و چند واحد مسکونی که با برج و بارو محصور شده‌اند از دیگر بناهای این بخش را تشکیل می‌دهند.

40 برج دیده‌بانی اطراف قلعه را احاطه کرده که اتاق‌های هشت ضلعی آن با طاق‌های گنبدی پوشانده شده است.

اطراف دیوارها و برج‌ها روزنه‌هایی شیب‌دار دیده می‌شود که برای ریختن مواد مذاب و تیراندازی تعبیه شده بود.

طبیعت بکر منطقه قلعه‌رودخان بسیار زیبا و چشم‌اندازهای زیادی دارد که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

تردد با وسیله نقلیه تنها تا فاصله 1.5 کیلومتری قلعه‌رودخان امکان دارد و در مسیر صعود به قلعه نیز درختانی با قدمت زیاد، به طرف آسمان سربرافراشته‌اند و نور از لابه‌لای شاخه‌های این درختان به پایین می‌ریزند.

وجود قلعه‌رودخان نشان می‌دهد که گیلان سرزمینی برخاسته از تمدنی بزرگ و فرهنگی ریشه‌دار و مبارزاتی در دل سرسبزی‌ها و طراوت بوده که نمادی از زیبایی‌ها و خوبی‌ها را در خود جای داده است.

گیلان، گنجینه تمدن و طبیعت نام گرفته و با بهره‌مندی از مواهب طبیعی و سابقه تاریخی و تنوع اقلیمی در نگاه گردشگران به سرزمین رویایی لقب یافته است.

چشم‌اندازهای خیره کننده آن از ساحل دریای خزر تا کوه‌های سر به فلک کشیده درفک و سماموس، تالاب‌های استیل و انزلی و... بخشی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های این استان زرخیز را نمایان می‌کند.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول