اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های دیدنی گیلان/

پارک جنگلی گیسوم طبیعت سحر‌انگیز گیلان

خبرگزاری فارس: پارک جنگلی گیسوم شاهکار خلقت و طبیعت سحرانگیز گیلان و سوباتان سرزمینی پوشیده از چمن در تالش است.

پارک جنگلی گیسوم طبیعت سحر‌انگیز گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از تالش، تالش به‌عنوان یکی از شهرستان‌های غربی گیلان است که از غرب با اردبیل، از شمال با آستارا و از جنوب با رضوانشهر و ماسال و از شرق با دریای خزر و بندر انزلی همسایه است.

شهر تالش مرکز شهرستان تالش بوده که از سه امتیاز بزرگ طبیعی برخوردار است و این شهر در کوهپایه قرار دارد و جبهه غربی آن را کوه‌های پوشیده از جنگل تشکیل می‌دهند و دیگر اینکه رودخانه پرآب کرگانرود که بزرگ‌ترین رودخانه تالش است از وسط این شهر می‌گذرد.

تالش بزرگ‌ترین مرکز شهری در فاصله بین آستارا و بندرانزلی است که از محصولات کشاورزی برنج، توتون، میوه‌جات و محصولات جالیزی برخوردار است.

پرورش کرم ابریشم، جوراب‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و تهیه شال از پشم گوسفند از صنایع‌دستی شهرستان تالش است.

پارک جنگلی و سواحل زیبای گیسوم، مریان و تنده وین، جاده کوهستانی اسالم به خلخال، قلعه سلسال لیسار، کاخ قشلاقی و ییلاقی، نصرالله‌خان، حمام قدیمی آق‌اولر و مناطق باستانی تول از جمله جاذبه‌های گردشگری و تاریخی تالش است.

ارتفاعات سوباتان و منطقه بکر و ییلاقی و پوشیده از چمن آن نیز بسیار چشم‌نواز است و از جمله مناطق نمونه گردشگری تالش محسوب می‌شود.

سوباتان پرجمعیت‌ترین ییلاق در بخش کرگانرود است و فاصله آن تا شهر هشتپر حدود 36 کیلومتر بوده که با جاده‌ای کوهستانی از دل جنگل‌های تالش می‌گذرد.

سوباتان در بالای یک طرف دره لیسار واقع بوده و در طرف دیگر دره لیسار ییلاق زیبا و تاریخی «برزییل» است که ییلاق اهالی خطبه سراود و طائفه عشایری تالش به نام «ایشیگ آقاسی» و «آقاجانی» است و در این ییلاق معدن مس و آثار تاریخی کاروانسرای شاه عباسی و قبرهای ماقبل تاریخ در محلی به نام کندی یا کهنه‌ده ییلاق برزییل وجود دارد.

گورستان‌های متعدد و بسیار کهن از هزاران سال پیش تاکنون جزو دیدنی‌های ارتفاعات سوباتان تالش است و این منطقه در طول تاریخ همواره محل گذر کوچ‌نشینان و مسافران خطه گیلان به اردبیل بوده و برای همین است که آثار استقراری زیادی از گذشته در این محوطه باقی نمانده است.

ذهاب قلعه سلسال یکی از معدود آثار استقراری و دفاعی این منطقه است که در 15 کیلومتری شمال تالش بین جاده تالش-آستارا بالای تپه‌های 80 متری در کنار شهرستان لیسار واقع شده است.

قلعه سلسال در پایین دست سوباتان واقع شده و تنها اثر تاریخی معماری شناخته شده در این حوزه به شمار می‌رود.

در حالی که دمای شهرهای مختلف گیلان مرطوب‌ترین استان کشور به ندرت کمتر از یک درجه بالای صفر می‌رسد، در ارتفاعات سوباتان تابستان نیز چاله‌های پر از برف دیده می‌شود و ساکنان سوباتان در زمستان به جنگل‌های دامنه البرز و کنار دریای لیسار کوچ می‌کنند.

سوباتان منطقه‌ای بکر برای گردشگران است و اگر از کوه‌های سوباتان طرف لیسار سرازیر شویم دهکده‌های کوچکی را می‌بینیم که سر راه کوچ‌روها ساخته شده‌اند.

سوباتان با قدمتی به اندازه کوه‌های پر برف البرز، گیلان سرسبز را از منطقه کوهستانی اردبیل جدا کرده اما مردمانش کوه را به قصد ارتباط با همسایگان غربی خود سالیان درازی است که می‌پیمایند.

برخلاف نام ظاهری سوباتان که به ترکی شباهت زیادی دارد مردم این ناحیه به زبان تالشی تکلم می‌کنند و هر ساله تعداد زیادی از هموطنان که با گیلان و جاذبه‌های گردشگری آن آشنایی کافی دارند به این منطقه سرازیر می‌شوند که بهترین فصل برای دیدن سوباتان اردیبهشت و خرداد است.

پارک جنگلی گیسوم و سواحل زیبای آن نیز یکی دیگر از شاهکار خلقت خداوندی در طبیعت بکر گیلان است، طبیعتی که هر ساله تعداد بسیار زیادی از مسافران و گردشگران برای دیدن این تابلوی طبیعی به تالش سفر می‌کنند و از خنکی هوای کوه و نسیم دریا در سواحل گیسوم لذت می‌برند.

انتهای پیام/ح20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول