اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های دیدنی گیلان/

لباس قاسم‌آبادی اصیل‌ترین لباس گیلان است

خبرگزاری فارس: لباس قاسم‌آبادی رودسر با رنگ‌های شاد و دل‌نشین و جلیقه‌های سکه‌ دوزی شده یکی از اصیل‌ترین لباس‌های گیلان زمین و ایران است.

لباس قاسم‌آبادی اصیل‌ترین لباس گیلان است

 به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، این شهر با توجه به نزدیکی و همجواری به دریای خزر و جنگل‌های انبوه حاشیه دریا، یکی از زیباترین مناظر طبیعی گیلان را داراست قدیمی‌ترین نام رودسر که از منابع معتبر به دست آمده «کوتم» یا «هوسم» است.

«کوتم» کوچک‌ترین شهر قسمت رانکوه محسوب می‌شد که این شهر بندری در گذشته محل بارگیری و جابه‌جایی کشتی‌های بزرگ و کوچک بوده است.

«مقدسی» جغرافیدان معروف در سال 375 هجری قمری در کتاب احسن‌التقاسین آورده که هوسم (رودسر فعلی) شهری بندری با بازارهای نیکو و مسجد جامع‌ای بزرگ نزدیک مقر حاکم بوده و مردم این شهر نیز دارای عواطف و پایپندی ویژه‌ای به اصول مذهبی بودند.

مردم رودسر که در حال حاضر نیز به مردمی علاقه‌مند به مذهب و شهیدپرور شهرت دارند به گلیم‌بافی، نمد مالی و چادرش به‌بافی به عنوان مهم‌ترین صنایع دستی گیلان مشغول هستند.

منطقه سفید آب رحیم‌آباد، منطقه جنگلی و کوهستانی سرولات، منطقه ییلاقی جواهردشت، ساحل زیبای رودسر، آب معدنی سجیران، دهکده ییلاقی شوییل، لسبو، چابکسر، ولله رود، کلاچای، واجارگاه، گنبد هشت ضلعی پیر محله، پلتاریخی تمیجان، و قلعه بند بن قاسم آباد از جمله جاذبه‌های گردشگری تاریخی این منطقه است.

قاسم‌آباد که یکی از اصیل‌ترین و تاریخی‌ترین روستاهای ایران و گیلان است با داشتن لباس‌های رنگارنگ و زیبایش شهرت دوچندان یافته که به جرات می‌توان لباس قاسم‌آبادی را از اصیل‌ترین لباس‌های ایران زمین دانست.

قاسم‌آباد یکی از روستاهای رودسر واقع در شرقی‌ترین قسمت گیلان است که با اوشیان و سیاهکلرود به ترتیب از طرف شرق و غرب همجوار بوده و از سمت شمال و جنوب بین دریای مازندران و کوه‌های البرز محصور است.

قاسم‌آباد با داشتن چندین ده و محله از روستاهای دیگر رودسر بزرگ‌تر است و بخش غربی قاسم‌آباد موسوم به قاسم‌آباد علیا شامل محلاتی مانند جیر محله، جورمحله، کُرد محله، آغوزکله، روکو، ملک میان، خانسر، بندبن و بیجارپس است.

بخش شرقی موسوم به قاسم‌آباد سفلی شامل محلات چایخانسر، گالش محله و کلافه محله است که مانند دیگر شهرها و روستاهای منطقه بین چالوس تا رودسر به سبب نزدیکی دریا و کوه از زیبایی خاصی طبیعی برخوردار است.

مردم قاسم‌آباد به شجاعت و دلیری شهره همه مردم دنیا هستند و کار بیشتر آنها نیز کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی مانند برنج، پرتقال، نارنگی، نارنج و کیوی است و برخی دیگر نیز به دامداری مشغولند.

برخی از قاسم‌آبادی‌ها نیز باغ چای دارند که این امر موجب شده بر زیبایی‌های این روستای سرسبز نیز افزوده شود.

وجود باغ‌های چای در این روستا چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.روستای قاسم‌آباد سفلی دارای دو امامزاده است که یکی در داخل روستا واقع شده و دیگری در بالای کوه به اسم «چاله‌سر آقا» معروف است.

روستای قاسم‌آباد سفلی در بین تمام روستاهای استان گیلان بیشترین شهید را تقدیم انقلاب کرده است.

از دیگر محصولات تولیدی این روستا می‌توان به چادرشب یا لاوند یا سیاه چادر اشاره کرد که در قدیم تنها مردم این روستا این صنعت دستی را تولید می‌کردند و در دراز مدت بین مردم گیلان بافتن آن مرسوم شد و خرید و فروش آن رواج پیدا کرد.

مناطقی چون کند سر، سیالات، پدراب لک، چاله‌سرآقا و کوه بسیار دیدنی «گیشار قاسم‌آباد سفلی» از دیگر مناطق دیدنی قاسم‌آباد است.

این روستا دارای دو مسجد نیز هست که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آن مسجد شهداست که در وسط محل واقع شده و دیگری جور مسجد است که تقریبا در انتهای محل واقع شده است.

پوشش زنان و مردان این روستا بسیار جالب است به طوری که موجب شده تا هر ساله بسیاری از گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند تعدادی از لباس‌های مردانه و زنانه به ویژه بچه گانه و دخترانه این روستا را خریده و با خود به خارج از کشور ببرند.

کلاه، روسری ابریشمی توری، جلیقه‌های سکه دوزی شده، بوزهای بلند و چین‌دار و چاک‌دار در دو طرف پهلو، دامن‌های پرچین و بلند و رنگارنگ و شلوارهای گشاد و کمربند از نشانه‌های پوشش زنان و مردان این ناحیه است.

لباس قاسم‌آبادی به تبعیت از رنگارنگی و تنوع رنگ در طبیعت از تنوع رنگی خاصی برخوردار است به طوری که از انواع نوارهای رنگی با رنگ‌های بسیار شاد زیر دامن زنان این روستا دوخته می‌شود.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول