اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جاذبه‌های دیدنی گیلان

آستانه‌اشرفیه بزرگ‌ترین کانون مذهبی گیلان

خبرگزاری فارس: آستانه‌اشرفیه بزرگ‌ترین کانون مذهبی گیلان با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد است.

آستانه‌اشرفیه بزرگ‌ترین کانون مذهبی گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه این شهرستان بزرگ‌ترین کانون مذهبی گیلان با ویژگی‌های منحصر به‌فردی از جمله عبور رودخانه سفیدرود از پل آستانه‌اشرفیه است.

عبور این رودخانه به عنوان یک مرز طبیعی، جلگه گیلان را به دو قلمرو تقریبا متقارن و متمایز تقسیم می‌کند و دو شهری که به طور متناوب مرکز گیلان بوده‌اند شامل لاهیجان در مشرق و فومن در مغرب است.

سفیدرود هنوز نیز در آستانه مرزی است که دو گونه زبان گیلکی شامل گیلکی رشتی در مغرب این رودخانه و گیلکی لاهیجانی در مشرق آن را از یکدیگر جدا می‌کند.

در فرهنگ مادی ساکنان دو طرف این مرز و بوم نیز با تفاوت‌های محسوسی نظیر فنون برنجکاری و شکل‌بندی خانه‌های روستایی وجود دارد و تفاوت‌های شگفت‌آوری مشاهده می‌شود که بعید به نظر می‌رسد بتوان آنها را صرفا ناشی از تاثیرات و عوامل جفرافیایی دانست.

شهرستان آستانه‌اشرفیه با موقعیت ساحلی و جلگه‌ای در 6 کیلومتری غرب لاهیجان و 25 کیلومتری شرق رشت واقع شده است که از شمال به دریای خزر و از جنوب به شهرستان سیاهکل محدود است و دارای دو بخش، بخش مرکزی و بخش کیاشهر و دو شهر و 6 دهستان است.

آستانه‌اشرفیه به لحاظ ژئو مرفولوژی این شهرستان در راس دلتای رودخانه سفیدرود در جلگه مرکزی گیلان با وسعتی حدود 412.8 کیلومتر مربع در بین دو نقطه اصلی تراکم جمعیت قرار دارد.

آستانه‌اشرفیه به دلیل وجود آرامگاه سید جلال‌الدین اشرف برادر امام رضا (ع) سالانه پذیرای تعداد بسیار زیادی از مسافران و گردشگران است.

اقتصاد این منطقه وابستگی شدیدی به کشاورزی دارد به طوری که حدود 58 درصد از اشتغال شهرستان در بخش کشاورزی است و محصولات کشاورزی این شهرستان به دلیل شرایط جلگه‌ای و مرغوبیت خاک آن از کیفیت بالایی برخوردار است.

برنج، بادام‌زمینی، چای و پرورش کرم ابریشم عمده‌ترین تولیدات کشاورزی و مرواریدبافی از فعالیت‌های جاری منطقه محسوب می‌شود.

پارک ساحلی آستانه‌اشرفیه، پارک جنگلی، اسکله ماهیگیری و قایقرانی بندر کیاشهر، پارک جنگلی سفرابسته، تالاب بندرکیاشهر و آرامگاه دکتر معین از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

بارگاه رفیع حضرت جلال‌الدین اشرف، بقاع متبرکه آقا سید محمد بن جعفر از فرزندان امام جمعفر صادق (ع) و آقا سید حین از نوادگاه امام موسی کاظم (ع) از جاذبه‌های زیارتی و اماکن مذهبی آستانه‌اشرفیه است.

مناطق ساحلی بوجاق و عسگرآباد از مناطق نمونه گردشگری این شهرستان محسوب می‌شوند.

آستانه‌اشرفیه به دلیل وجود بارگاه ملکوتی آقا سید جلال‌الدین اشرف برادر گرامی امام رضا (ع) یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های مذهبی گیلان است که هر ساله حدود یک میلیون نفر از مسافران و گردشگران زیادی را در خود می‌پذیرد.

در کتاب «جنگ‌نامه» سید جلال‌الدین اشرف آمده است که ایشان قبل از شهادت وصیت کردند جنازه‌ وی را در تابوت گذاشته و به جریان آب سفیدرود بسپارند و پس از شهادت وی طبق وصیت ایشان تابوت بعد از سه روز در کوچان کناره گرفت و در سال 311 هجری قمری بنای مزار بسیار ساده بود که با دستور گوهرشاد خانم دختر کیارستم بقعه‌ای عظیم به نام ایشان بنا شد و امروز که به بارگاهی بزرگ برای زیارت عاشقات اهل بیت (ع) تبدیل شده است.

انتهای پیام/خ۱۰/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول