اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین:

تنوع اقلیمی قزوین اهمیت حفاظت از منابع طبیعی ‌استان را دوچندان کرده است

خبرگزاری فارس: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین: تنوع اقلیمی قزوین حفاظت از منابع طبیعی ‌استان را دوچندان کرده است.

تنوع اقلیمی قزوین اهمیت حفاظت از منابع طبیعی ‌استان را دوچندان کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هاشم گودرزوند چگینی ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: کم‌توجهی تنها از دیدگاه اقتصادی و صرفا برای تولید چوب و علوفه تلقی نمی‌شود بلکه منابع طبیعی رکن اصلی در فراهم کردن محیط مناسب برای زندگی انسان‌ها و موجودات و ایجاد تعادل در اکوسیستم تأمین آب، خاک و هوای سالم و به طور کلی شرایط زیست محیطی است.

* 935 هزار و 793 هکتار منابع طبیعی در استان قزوین

مدیرکل منابع طبیعی ادامه داد: عرصه منابع طبیعی در استان قزوین 935 هزار و 793 هزار هکتار است که از این سطح 853 هزار و 485 هکتار مرتع، 29 هزار و 150 هکتار بیابان و 28 هزار و 157 هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد.

چگینی خاطر نشان کرد: استان قزوین با مساحتی معادل 15 هزار و 502 کیلومتر مربع، از شمال به استان‌های گیلان و مازندران، از غرب به استان زنجان، از شرق به استان البرز و از جنوب به استان‌های مرکزی و همدان محدود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان قزوین در عرض‌های شمالی و جغرافیایی 36.47 و 35.20 و طول‌های شرق جغرافیایی 48.45 و 50.47 و در GTM 39 از مرکز گرینویچ قرار گرفته است بیان کرد: حداقل ارتفاع از سطح دریا در حاشیه سد منجیل 300 متر است در حالی که در میانه شرقی دشت مرکزی استان یک هزار و 100 متر است که به سمت ارتفاعات افزایش می‌یابد به نحوی که در منتهی‌الیه شرقی منطقه، ارتفاعات الموت‌رود به 4 هزار و 100 متر می‌رسد و به سمت غرب کاهش یافته و در کوه‌های طارم به 2 هزار و 900 متر بالغ می‌گردد و بلندترین نقطه از ارتفاعات جنوبی 3 هزار متر از سطح دریا است که به سمت جنوب غربی و غرب کاهش می‌یابد.

 

* 9 رودخانه در استان قزوین جاریست

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قزوین خاطر نشان کرد: در استان قزوین 9 رودخانه اصلی جریان دارد و مهم‌ترین رودخانه‌های استان شامل الموت‌رود به طول 5/47 کیلومتر و دبی متوسط سالانه 7/10 متر مکعب، طالقان‌رود به طول 15 کیلومتر و دیر متوسط سالانه 78/13 متر مکعب، شاهرود به طول 5/47 کیلومتر و دبی 4/22 می‌باشد و سایر رودخانه‌های مهم استان، ملاعلی، ابهررود، خررود، حاجی‌عرب، کلنجبین و آوج‌رود هستند و منابع آب‌های زیر زمینی نیز شامل 610 دهنه چشمه با میزان آبدهی سالانه 7/65 میلیون متر مکعب، 309 رشته قنات با آبدهی سالانه 21/30 میلیون متر مکعب و پنج هزار و 511 حلقه چاه با آبدهی سالانه 100 متر مکعب است.

 

* استان قزوین و تنوع اقلیمی بالا

مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین اظهار کرد: جایگاه جغرافیایی استان و عوامل آکولوژیک حاکم بر آن باعث شده که استان قزوین از لحاظ اقلیمی دارای تنوع بسیار بالایی باشد، انواع اقلیمی که در این زمینه مشاهده می‌شود عبارتند از: اقلیم خشک بیابانی سرد، خشک بیابانی معتدل، نیمه‌خشک فراسرد، نیمه مرطوب و مرطوب فرا سرد.

چگینی با اشاره به دمای هوا در این استان ابراز کرد: حداقل مطلق درجه حرارت هوا در 10 ساله اخیر 6/23 درجه سانتیگراد و حداکثر آن 43 درجه سانتیگراد است.

وی میانگین بارندگی سالانه کل استان را 366 میلی‌متر برشمرد و بیان کرد: بارندگی در استان قزوین از 120 تا 630 میلی متر نسبت به مناطق پست تا ارتفاعات شمالی استان متفاوت است.

 

* حفاظت از محیط زیست وظیفه ملی همه است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با بیان اینکه همه افراد در برابر محیط زیست وظیفه دارند، گفت: حفاظت از محیط زیست وظیفه همه است، لذا از همه همشهریان تقاضا می‌شود که با تلاش و همکاری با مأموران محیط زیست ما را در جهت حفظ محیط زیست یاری کنند.

چگینی خاطر نشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در طول فعالیت‌های خود در دولت نهم و دهم شعار پیشرفت، خدمتگزاری، عدالت‌گستری و مهرورزی را محور کار خود قرار داده و توانسته است دستاوردهای بزرگ و مهمی داشته باشد.

وی تأکید کرد: از جمله دستاوردهای این اداره کل، استقرار حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و به زعم آن در ادارات کل منابع طبیعی در استان‌ها به منظور فرهنگ‌سازی مؤثر در میان مردم و بهره‌برداران بخش کشاورزی و راه‌اندازی یگان حفاظت با همکاری نیروی انتظامی و برخورداری از منابع و تجهیزات مناسب، تحقق مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت، بهره‌گیری از مشارکت مردم در عرصه‌های طبیعی و تهیه ابلاغ سند توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در افق 1404 و اخذ سند عرصه‌های ملی به نام دولت است.

 

* آبخیزداری مهم‌ترین فعالیت منابع طبیعی استان است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در ادامه آبخیزداری را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بخش منابع طبیعی در استان برشمرد و بیان کرد: طرح‌های آبخیزداری با هدف جلوگیری از خسارت ناشی از نشست رسوب به مخازن سدها، خسارت ناشی از سیلاب‌ها و فرسایش خاک انجام می‌شود.

چگینی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را رفع کند، تشریح کرد: برای اجرای این طرح‌ها مشارکت مردم بسیار قابل توجه بوده و آبخیزداری در چهار حوزه مختلف شامل کنترل فرسایش، کنترل رسوب، جلوگیری از سیل جزو محورهای اصلی این حوزه بوده و اولویت‌بندی ما بر اساس این بخش‌ها است.

وی اجرای طرح‌های خشکه‌چینی ( بند گابیونی ) حوزه میزوج و باراجین، اجرای طرح‌های آبخیزداری لطر، اسبمرد، آتان، مزرعه محمودی، ساج، ورس، سیمیار و روستای مدان از جلمه طرح‌های آبخیزداری دانست که در حال اجرا است.

این مسئول تصریح کرد: از آن جایی که اجرای طرح‌های آبخیزداری بیشتر در مناطق روستایی است در هر جا که پروژه‌ای انجام شده است، آثار آن برای مردم بسیار ملموس بوده به خصوص برای توسعه کشاورزی و بهبود منابع آب و خاک توجه ویژه به این بخش شده است.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول