اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

بدون جامع‌نگری در مدیریت منابع طبیعی حفظ نمی‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بدون جامع‌نگری در مدیریت حوزه آبخیز امکان حفظ منابع طبیعی به صورت کامل و جامع وجود ندارد.

بدون جامع‌نگری در مدیریت منابع طبیعی حفظ نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد اظهار داشت : منابع طبیعی نه تنها میراثی از گذشتگان باقی مانده، بلکه امانتی برای آیندگان است و نباید برای دستیابی به توسعه و تامین نیازهای فعلی این میراث گران‌بها و امانت ارزشمند را وجه‌المصالحه قرار داد.

وی افزود: حفاظت پایدار از منابع طبیعی بدون جلب مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و مشارکت مردمی یکی از مهم‌ترین اصول در احیا و نگهداری منابع طبیعی به شمار می‌آید که می‌تواند موجبات رونق و حفاظت از این منابع و ثروت‌های خدادادی را فراهم آورد.

این مسئول با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: چنانچه همگی خود را در برابر این منابع مسئول بدانند، هر فردی از جامعه حافظ واقعی عرصه منابع طبیعی می‌شود.

خرد بر اجرای دقیق و کامل طرح‌های آبخیزداری تأکید کرد و بیان داشت: بدون جامع‌نگری در مدیریت حوزه آبخیز امکان حفظ منابع طبیعی به صورت کامل و جامع وجود ندارد.

وی تصریح کرد: عملیات آبخیزداری و تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی در حفظ ذخایر آب و خاک، جلوگیری از فرسایش و بروز سیلاب و جلوگیری از هدرروی خاک حاصل‌خیز و بروز خسارت، نقش بسزایی دارند که با اجرای کامل این طرح‌ها، می‌توان تا حد بسیاری به عرصه‌های طبیعی کمک کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نقش عشایر را در حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی و مراتع ارزنده توصیف کرد و ابراز داشت: تخریب مراتع و کاهش محصولات کشاورزی نه تنها به صورت مستقیم موجب کمبود غذایی می‌شود، بلکه به کاهش تولیدات دامی نیز منجر شده و از آن جا که زندگی عشایر به طور مستقیم به وضعیت مراتع وابسته است بی‌شک تغییر در کیفیت مراتع موجب تغییراتی در زندگی و معیشت این قشر می‌شود.

خرد تصریح کرد: کوچ یا اسکان عشایر و نحوه بهره‌برداری عشایر از مراتع نیز در بهبود وضعیت مراتع یا تشدید و تخریب آن مؤثر بوده و چگونگی وضعیت مراتع در حفاظت خاک نیز تأثیر غیر قابل انکاری دارد، بنابراین واجب است که عشایر غیور، توصیه‌های اعلام شده در مورد زمان و مسیر کوچ را مد نظر قرار دهند تا بتوان ضمن تامین غذای دام‌ها از وارد آمدن خسارت به این پوشش‌های خدادادی جلوگیری کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه با تاکید بر اینکه منافع حاصل از حفظ منابع طبیعی شامل تمام اقشار جامعه از جمله روستائیان، عشایر و شهرنشینان می‌شود،گفت: همگان باید حفظ منابع طبیعی را به عنوان یک هدف اصلی و اساسی مد نظر داشته و بپذیرند که اگر طبیعت و پوشش‌های گیاهی مورد هجوم قرار گیرد و از بین بروند، حیات تمام مردم به خطر می‌افتد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اقدامات اداره کل منابع طبیعی در راستای تثبیت مالکیت دولت و تفکیک مرز اراضی کشاورزی و اراضی منابع طبیعی را بسیار مفید و تاثیرگذار توصیف و بیان کرد: با این اقدامات تعارضات و همچنین تعداد پرونده‌هایی که در این مورد بین مردم و دولت تشکیل می‌شد به حداقل رسیده و در حال حاضر، هم مردم و هم دست‌اندرکاران حفظ منابع طبیعی را به عنوان یک اصل پذیرفته‌اند.

وی در پایان افزود: در طرح توسعه بخش کشاورزی گسترش فعالیت‌های آبخیزداری و جنگل‌کاری دیده شده است و اهتمام ویژه‌ای برای احیای اراضی جنگلی این استان داریم.

انتهای پیام/غ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول