اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اعتبار 120 میلیارد ریال

14 پروژه منابع طبیعی اصفهان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: 14 پروژه منابع طبیعی اصفهان با اعتبار 120 میلیارد ریال در بخش‌های مختلف مرتع، جنگل، بیابان، آبخیزداری، حفاظت، تجهیزات و سایر بخش‌ها در هفته منابع طبیعی افتتاح می‌شود.

14 پروژه منابع طبیعی اصفهان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدحسین شاملی ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار داشت: 15 اسفندماه جاری و هم‌زمان با روز درخت‌کاری هفته منابع طبیعی آغاز می‌شود و منابع طبیعی پشتوانه جهاد اقتصادی به عنوان شعار این هفته است.

وی افزود: هر ساله اصله‌های نهال به صورت رایگان در سطح استان توزیع می‌شود و درخت‌کاری در این استان به یک فرهنگ در میان مردم تبدیل شده است.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: درخت‌کاری از قدیم در ایران به عنوان یک فرهنگ شایسته مورد ارزش‌گذاری بوده است و علی‌رغم اینکه مردم ایران در یک منطقه خشک زندگی می‌کنند این فرهنگ در میان آنها حفظ شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری نیز بحث توزیع نهال در سطح استان دنبال شده ست، ادامه داد: در بخش نهال‌های مورد استفاده در راستای توسعه فضای سبز تعداد 700 هزار اصله نهال به صورت رایگان در سطح استان توزیع شده است.

شاملی با اشاره به اینکه اصل نهال‌ها در سطح استان و به ویژه در مناطق محروم به صورت رایگان توزیع می‌شود، تأکید کرد: برای اینکه این نهال‌ها با کم‌ترین خطا مورد استفاده قرار بگیرند، باید نهال‌های سوزنی‌برگ به صورت گلدانی و نهال‌های پهن‌برگ ضد عفونی و بسته‌بندی شوند.

وی با اشاره به اینکه توزیع نهال‌ها در سطح استان از فردا آغاز می‌شود، اضافه کرد: در نخستین روز از هفته منابع طبیعی، چهارمین همایش خشک‌سالی استان با حضور مسئولان استانی و با عنوان منابع طبیعی و با موضوع حفاظت از منابع طبیعی، مصرف بهینه آب و توسعه پایدار در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می‌شود.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بیان داشت: بازدید از پروژه‌های آبخیزداری در شهرستان تیران و کرون، افتتاح پایگاه اطفای حریق در غرب استان، تجدید میثاق با شهدا و توزیع نهال در میان مردم از برنامه‌های این اداره در هفته منابع طبیعی است.

وی به پروژه‌های اجرایی این اداره در سال جاری اشاره کرد و گفت: 14 پروژه منابع طبیعی اصفهان با اعتبار 120 میلیارد ریال در بخش‌های مختلف مرتع، جنگل، بیابان، آبخیزداری، حفاظت، تجهیزات و سایر بخش‌ها در هفته منابع طبیعی افتتاح می‌شود.

شاملی با اشاره به فعالیت‌هایی که در قالب این پروژه‌ها انجام می‌شود، اظهار داشت: در قالب این 14 پروژه 28 هزار و 854 مورد فعالیت در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح استان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها در روز‌های مختلف این هفته مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، اضافه کرد: در سطح استان بالغ بر 9 میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که این عرصه‌ها در سه بخش مرتع، بیابان و جنگل تقسیم می‌شوند.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه 20 درصد از عرصه‌های موجود در سطح کشور بیابان است، تصریح کرد: 30 درصد از عرصه‌های منابع طبیعی موجود در اصفهان بیابان بوده و عرصه بیابانی این استان نسبت به متوسط کشوری این عرصه‌ها در کشور بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه در سطح مراتع استان تا‌کنون 1.9 دهم میلیون هکتار طرح مرتعداری تهیه و به بهره‌برداران واگذار شده است، ادامه داد: حدود 6.3 دهم میلیارد هکتار از عرصه‌های استان مرتع هستند و جنگل‌های طبیعی موجود در اصفهان به دو دسته تقسیم می‌شود.

شاملی با اشاره به اینکه 64 هزار هکتار جنگل زاگرسی در سطح استان وجود دارد، تأکید کرد: حدود 501 هزار هکتار از جنگل‌های استان به عنوان رویشگاه محسوب می‌شود و سرانه جنگل به ازای هر نفر در استان 903 مترمربع است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 42 هزار بهره‌بردار از عرصه‌های منابع طبیعی استان استفاده می‌کنند، افزود: هم‌چنین 2.5 میلیون دام وابسته به مرتع در سطح استان وجود دارد ولی ظرفیت مراتع استان حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار است.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بیان داشت: 3 میلیون و 200 هزار هکتار عرصه بیابانی در اصفهان است که حدود یک میلیون و 900 هزار هکتار تحت فرسایش بادی هستند و یک میلیون هکتار کانون بحرانی در استان وجود دارد که مهم‌ترین این کانون‌ها کانون بحران سجزی است که در شرق اصفهان قرار دارد.

وی گفت: مجموعه خسارت‌های وارد شده به استان از کانون‌های بحران، 39 میلیارد تومان در سال است.

شاملی با اشاره به اینکه مجموع عرصه جنگل، مرتع و بیابان در اصفهان حوزه آبخیز استان محسوب می‌شود، اظهار داشت: این حوزه‌ها حدود 1.9 دهم میلیارد مترمکعب روان‌آب دارد و کنترل این روان‌آب به میزان بسیار زیادی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در استان سطح 1.5 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است، اضافه کرد: کاهش اثرات خشک‌سالی، مدیریت روان‌آب و سیلاب، تغذیه سفره‌های آب زیر‌زمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و حمل رسوبات به مخازن سد‌ها از مهم‌ترین اهداف حوزه آبخیزداری است.

سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه این اداره در سطح استان 157 وظیفه حاکمیتی و تصدی‌گری را برعهده دارد، تصریح کرد: برای انجام هر یک از این وظایف به صورت میانگین 20 پروژه تعریف شده است که سبب حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری اصولی از منابع پایه مانند جنگل و مرتع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ منابع طبیعی یک امر ضروری تلقی می‌شود، ادامه داد: در راستای این موضوع برگزاری دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران و افراد مرتبط با عرصه‌های منابع طبیعی در دستور کار این اداره قرار دارد.

شاملی تأکید کرد: در راستای تحقق تثبیت مالکیت دولت تا‌کنون تفکیک مستثنیات از اراضی ملی در سطح استان انجام و بر روی حدود 90 درصد از عرصه‌های منابع طبیعی سند به نام دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ شده است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول