اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل:

متعرضان به منابع طبیعی مدیون 70 میلیون ایرانی هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: متعرضان به منابع طبیعی به عنوان انفال مدیون 70 میلیون ایرانی هستند.

متعرضان به منابع طبیعی مدیون 70 میلیون ایرانی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نایب علی رحیمی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت منابع طبیعی و اراضی ملی در اردبیل اظهار داشت: در هر کشور منابع طبیعی به عنوان ثروت ملی محسوب شده و جزو میراث ارزشمند و گرانبهای آن کشور تلقی می‌شود.

وی نمونه و مصداقی از این منابع طبیعی را جنگل‌ها، مراتع و عرصه‌های قابل بهره‌برداری برای عموم مردم توصیف کرد و گفت: وجود جنگل‌ها و مراتع و گونه‌های متعدد نه تنها به سلامت طبیعت، فضای زیست محیطی و خوشایندی روح و روان انسان کمک می‌کند بلکه در تعدیل وضعیت آب و هوایی و همچنین ممانعت از ورود خسارات هنگفت ناشی از جاری شدن سیل و برخی عوامل طبیعی موثر و کارآمد است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل با اعلام اینکه 60 درصد اراضی استان مرتع، جنگل و پوشش‌های متنوع و ذخیره‌گاه شایسته ژنتیکی است خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با اقدامات پیشگیرانه و فعال کردن یگان حفاظت محیط زیست از تخریب جنگل، مراتع و همچنین قطع درختان و توسعه کارخانه‌های چوب و الوار جلوگیری شده و با قاچاقچیان در این حوزه مقابله شده است.

رحیمی بیان داشت: تغییر اقلیم آب و هوایی در کره زمین و رخداد پدیده‌هایی چون سونامی و گرمای بیش از حد کرده زمین و توسعه بیابان‌ها نتیجه بی‌توجهی بشر به عرصه جنگلی و منابع طبیعی است که چالش عمده‌ای را نیز به همراه داشته است.

این مسئول با اعلام اینکه میانگین بارندگی در کشور کاهش یافته است و بالطبع در استان اردبیل نیز توسعه آب و هوای گرم و معتدل را شاهد هستیم یادآور شد: ما هم اکنون در استان یک‌میلیارد و 150 هزار هکتار مرتع و منابع خدادادی اصیل داریم و در کنار آن 63 هزار هکتار جنگل با گونه‌ای منحصر به فرد ژنتیکی وجود دارد که از این استان و منابع جنگلی آن به عنوان ذخیره‌گاه گونه‌های نادر چون ارس، فندق، راش و بلوط یاد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل با بیان این عنوان و تعریف از منابع طبیعی و دامنه‌های زیبای سبلان که ژئو‌پارک طبیعی نامیده شده است خواستار صیانت و حفاظت روز‌افزون از مواهب خدادادی شده و در این زمینه توسعه برنامه‌های فرهنگی را مطرح کرد.

رحیمی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بهره‌برداری درست و پایدار را از این نعمات الهی در قالب برنامه‌های متعدد فرهنگی و اعتقادی در جامعه نهادینه کنیم به یقین قادر خواهیم بود در این باب به توفیقات بسیاری در این زمینه دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در پایان سخنان خود با اشاره به اقدامات مشترک انجام شده با مراجع قضایی در برخورد با فرصت‌طلبان و سودجویان اظهار داشت: در نشست مشترکی که با مسئولان استان گیلان داشتیم اقدام به راه‌اندازی کمیته مشترک در صیانت از جنگل‌‌های بکر و طبیعی گردنه حیران شدیم تا تخریب در این منطقه به حداقل برسد.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول