اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی 9 ماه سال جاری صورت گرفت

افزایش 100 درصدی وقف در استان قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرکل سازمان اوقاف‌ و‌ امور‌ خیریه استان قزوین گفت: وقف استان قزوین در 9 ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 100 درصد افزایش یافته است.

افزایش 100 درصدی وقف در استان قزوین

حجت‌الاسلام جواد مرادی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه تعداد موقوفات جدید در 9 ماه اول سال جاری 17 مورد بوده است، افزود: امسال در هفته وقف سه موقوفه جدید در چند‌ هکتار زمین در شهرستان تاکستان توسط حجت‌الاسلام اسلامی امام جمعه و نماینده مجلس خبرگان رهبری شهرستان تاکستان وقف خواهد شد که این موقوفه اصلی‌ترین وقف جدید در سال جاری محسوب می‌شود و با وقف این موقوفه تعداد موقوفات جدید به 21 مورد می‌رسد.

وی بیان کرد: امسال رویکرد و نگاه مردم به وقف مثبت بوده و رشد صعودی آمار موقوفه سال جاری بیانگر روشن این مطلب است.

‌مرادی برگزاری همایش ایثارگران و اصحاب وقف، برگزاری همایش اوقافی ثبتی، غبارروبی و عطر افشانی و باز کردن پارچه‌های مشکی از امامزادگان به مناسبت پایان ماه صفر و آغاز ربیع‌الاول را از جمله برنامه‌های هفته وقف در استان قزوین عنوان و بیان کرد: اعطای تسهیلات ویژه جهت مستأجرین و امور معوقه، مشاوره و پاسخگویی به سئوالات در خصوص وقف در ایستگاه‌های وقف و پرده‌برداری از اسناد وقفی جدید در همایش از دیگر برنامه‌های این سازمان در هفته وقف است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه‌های متنوع فرهنگی وقف در شهر قزوین و شهرستان‌ها برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در این برنامه‌ها از حضور هنرمندان مطرح استفاده خواهیم کرد و همچنین با برگزاری مسابقات فوتبال جامع وقف به برگزیدگان جوایز نفیسی از جمله سفر به مشهد مقدس اعطا می‌شود.

وی با اظهار اینکه همایش بزرگ وقف، احسان ماندگار با حضور اصناف، بازاریان، پزشکان، فرهنگیان و مسئولان در امامزاده حسین(ع) صبح روز پنج‌شنبه این هفته برگزار خواهد شد، گفت: اسناد وقفی، سنگ‌های باستانی و با ارزش وقفی به صورت موزه در این امام‌زاده به نمایش گذاشته می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از این موزه بازدید کنند.

* بصیرت چراغ نی‌شکن در فتنه

 مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان قزوین برپایی نمایشگاه " بصیرت چراغ نی‌شکن در فتنه " در 9 دی ماه امسال را از جمله برپایی نمایشگاه فرهنگی وقف در این استان برشمرد و بیان کرد: نمایشگاه جدید وقف در هفته جاری به مناسبت هفته وقف برپا خواهد شد.

وی افزود: با برپایی نمایشگاه‌ها سعی شده علاوه بر کارهای معنوی و فرهنگی به موضوع وقف و اهمیت و ترویج آن در جامعه پرداخته شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: این سازمان هر هفته برای هر مناسبتی از جمله عزاداری و ولادت تلاش کرده از پوسترها و عکس‌هایی با موضوع وقف در محوطه امامزاده حسین(ع) استفاده کند تا ترویج فرهنگ وقف در بین مردم گسترش یابد.

مرادی افزود: با برپایی ایستگاه‌های وقف، احسان ماندگار و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای وقف جدید در این هفته در برخی از اماکن متبرکه شاخص ثبت‌نام به‌عمل می‌آید.

* استفاده از فضاهای مجازی برای ترویج وقف

‌مرادی برپایی نمایشگاه‌هایی با کیفیت نامطلوب را از جمله دلایل عدم استقبال چشم‌گیر مردم عنوان و تأکید کرد: با استفاده از فضاهای مجازی و اینترنت برای تبیین، تعیین و ترویج وقف موفق‌تر خواهیم بود.

وی گفت: اواخر هفته جاری نمایشگاهی با نصب عکس‌هایی از جنایات آل خلیفه، ترورهای دانشمندان و تحلیل این ترورها در اما‌م‌زاده‌های شاخص برپا می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بهینه‌سازی نیروهای این سازمان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های امسال بوده است، گفت: اجرای این طرح که با هدف به حداقل رساندن اشتباهات و خطاهای کارکنان صورت گرفته بود با موفقیت اجرا شده است.

* ترویج فرهنگ وقف پویا باید گسترش یابد

مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان قزوین ترویج فرهنگ وقف پویا را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های آینده عنوان و تأکید کرد: باید وقف پویا در بین مردم نهادینه و با فرهنگ‌سازی مؤثر بتوان آن را در استان پویا و ترویج داد.

مدیری توضیح داد: در سال‌های گذشته در استان کرمانشاه که نوکران برای آب بردن به اربابان کوزه حمل می‌کردند و به علت دشواری مسافت راه کوزه‌های نوکران شکسته می‌شد و اربابان برای شکستن این کوزه‌ها تنبیه‌های سختی برای نوکران در نظر می‌گرفتند که یک پیرزن برای کمک به نوکران زمین کشاورزی چند هکتاری برای خرید کوزه این نوکران وقف کرد تا نوکران بتوانند بدون دغدغه بتوانند کوزه‌های خود را خریداری کنند.

وی در ادامه افزود: یک گروه متشکل از کارشناسان برای سنجش و تعیین نیازهای به‌روز مردم تشکیل شده که در این راستا بتوانند با تعیین نیازهای به‌روز مشاوره مؤثری به مردم برای وقف دهند تا بسیاری از مشکلات مردم محروم برطرف شود و در این خصوص اطلاع‌رسانی رسانه‌های گروهی نقش مؤثری در رشد وقف پویا خواهد داشت.

انتهای پیام/ج10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول