اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف کهگیلویه و بویراحمد:

وقف در فرهنگ اروپایی هم جایگاه ویژه‌ای دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: وقف امروز در کشورهای اروپایی هم جایگاه خاصی دارد و موارد زیادی از وقف در فرهنگ غرب و اروپا مشاهده می‌شود.

وقف در فرهنگ اروپایی هم جایگاه ویژه‌ای دارد
حجت‌الاسلام سیدعلی‌صالح موسوی‌اعظم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، وقف را یک فرهنگ انسانی اسلامی خواند و اظهار کرد: امروز جوانان زیادی در ایران اسلامی به ‌لحاظ نداری و ضعف در بنیه مالی قادر به ازدواج و تامین جهیزیه خود نیستند که اگر فرهنگ وقف به ‌خوبی در جامعه نهادینه شود دیگر شاهد این مشکلات در جامعه نخواهیم بود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد افزود: امروز وقف می‌تواند حتی در اندازه‌های کوچک و برای نیات بسیار جزئی هزینه شود و حتما این‌گونه نیست که یک مسجد یا حسینیه ساخته شود.
وی تاکید کرد: حتی کمک به تهیه قلم و دفتر برای یک فرزند یتیم هم می‌تواند از مصارف یک موقوفه باشد و باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.
موسوی‌اعظم ادامه داد: وقتی دانشگاه بزرگ هاروارد یک موقوفه است باید پی ببریم که این فرهنگ چقدر راهگشا است که حتی در کشورهای اروپایی هم به آن اعتقاد دارند و آن را عملی می‌کنند.
وی موقوفه‌ها را محدود به مسجدسازی ندانست و عنوان کرد: بر اساس نیات واقفین می‌توان درآمد موقوفه‌ها را در اموری چون تهیه جهیزیه، کمک‌های تحصیلی، تهیه دارو و درمان بیماران، اعتیاد و موارد دیگری از این دست در جامعه هزینه کرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به روح انسانی و اسلامی عمل وقف اضافه کرد: در آموزه‌های کارگشای اسلام تاکید شده است که قرض‌الحسنه و دادن پول قرض به یک نیازمند ثواب به مراتب بیشتری نسبت به دادن پول مفت و بلاعوض دارد زیرا کرامت و عزت یک انسان در قرض دادن حفظ می‌شود.
وی تصریح کرد: عمل وقف نیز حالتی مشابه پول قرض دادن است زیرا در وقف کرامت انسان‌های نیازمند حفظ شده و هیچ منتی بر انسان نیازمند نیست.
موسوی‌اعظم اظهار کرد: در حکومت علی (ع) نیز عمل وقف موجب برطرف شدن بسیاری از مشکلات مالی و نیازهای مردم می‌شد و اکنون نیز اگر این فرهنگ در جامعه نهادینه شود در کنار احکامی چون زکات و خمس دیگر شاهد فاصله طبقاتی در جامعه نخواهیم بود.
این مسئول در کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: وقف و زکات شراکت فقرا در سرمایه ثروتمندان است که در این زمینه لازم است رسانه‌ها در ترویج و تبلیغ وقف و نقش آن در جامعه بیش از گذشته تلاش کنند.
انتهای پیام/ج20/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول