اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه فومن و شفت خبر داد

اخذ 200 سند مالکیت وقفی در فومن و شفت

خبرگزاری فارس: رئیس اداره اوقاف و امورخیریه فومن و شفت گفت: امسال 200 برگ سند مالکیت برای مساجد، اراضی وقفی و بقاع متبرکه فومن و شفت اخذ شده است.

اخذ 200 سند مالکیت وقفی در فومن و شفت

حجت‌الاسلام حسین زارع  امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فومن وقف را بهترین سنت حسنه در اسلام دانست و اظهار داشت: وقف به منزله پله‌های صعود جامعه به طرف زندگی سرافرازانه است که به موجب همین امر این سنت حسنه باید در جامعه اسلامی حفظ شود.

وی افزود: مومنان با بخشیدن مال خود در راه خدا در حقیقت باقیات صالحات ارزنده‌ای را برای خود بر جای می‌گذارند که با توجه به نیاز فرهنگى، اجتماعى و اقتصادى جامعه به تولید علم و دانش، اقدام به انجام این سنت نبوى در امور علمى و فرهنگى در عصر حاضر بسیار حائز اهمیت است.

این مسئول، سنت حسنه وقف را یکی از مهم‌ترین و پر اهمیت‌ترین سنتی خواند که جایگاه آن در اسلام و روایات و قرآن برای مردم تبیین و تشریح شده و از آن به عنوان صدقه جاریه یاد شده است.

وی، سنت حسنه وقف را پایان ناپذیر نامید و تصریح کرد: زندگی بشر روزی به پایان می‌رسد و اگر انسان در زمان حیات خود اهل انفاق، صدقه و دستگیری از همنوعان باشد با مرگ وی این سنت حسنه قطع می‌شود و آثاری از او باقی نمی‌ماند مگر اینکه از وقف استفاده کند زیرا در این سنت پس از مرگ هر انسان حتی اگر هزاران سال بگذرد نسل و فرزندان انسان از اثرات وقف بهره‌مند می‌شوند.

زارع با بیان اینکه اگر کسی زمین و مکانی را وقف کرده باشد درآمد حاصل از محل وقف بر اساس نیت واقف هزینه می‌شود، ابراز داشت: انسان‌های دیگری از فضائل و عمل صالح وقف بهره‌مند می‌شوند.

وی، عمده‌ترین فعالیت اداره اوقاف فومن و شفت در سال جاری را اخذ سند مالکیت عرصه‌های وقفی عنوان کرد و افزود: امسال تاکنون 200 برگ سند مالکیت برای مساجد، اراضی وقفی و بقاع متبرکه اخذ شده و یک جلد سند 10 هکتاری از موقوفه شخصی نیز در حوزه ثبتی این شهرستان به ثبت رسیده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه فومن و شفت، فعالیت‌های فرهنگی اوقاف را در دو بخش برشمرد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی اوقاف فومن در دو بخش داخل بقعه و سطح شهرستان است که در بخش نخست اجرای ویژه برنامه آرامش بهاری به مناسبت ایام نوروز داخل بقاع برگزار و در آن اجرای دعای تحویل سال و نمایشگاه فرهنگی و هنری نیز برپا شد.

وی ادامه داد: طرح نشاط معنوی ویژه تعطیلات تابستان برای دانش‌آموزان دختر و پسر و برگزاری عزاداری ایام فاطمیه، ویژه برنامه دهه کرامت و دهه امامت نیز از ویژه برنامه‌های فرهنگی است که در آنها علاوه بر بیان تبیین شخصیت‌های این ایام به معرفی بقاع شاخص نیز پرداخته شد.

زارع، برگزاری مسابقات قرآنی در رده‌های سنی مختلف خواهران و برادران را از دیگر کارکردهای فرهنگی اوقاف فومن ذکر کرد و یادآور شد: برگزاری مسابقات اذان و مدیحه‌سرایی در رده سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال از برنامه‌های فرهنگی است و برگزاری مسابقات حفظ ، ترتیل و مفاهیم قرآن ویژه خواهران و برادران که تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش داشت و دعوت از قاری بین‌المللی محفل انس با قرآن مجید در ماه رمضان امسال نیز از جمله اقدام‌ها بوده است.

وی به تعداد بقاع فومن و شفت اشاره کرد و اذعان داشت: شهرستان‌های فومن و شفت در مجموع دارای 62 باب بقعه و 375 مسجد هستند که از این تعداد 164 باب مربوط به شفت و 211 باب آن مربوط به فومن است.

به گفته این مسئول، بقعه‌های امامزاده عون بی علی در شهرک تاریخی ماسوله، امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق در شفت از جمله بقاع شاخص ملی فومن و شفت است.

وی از تهیه طرح جامع امامزاده اسحاق شفت خبر داد و خاطر نشان کرد: طرح جامع امامزاده اسحاق شفت تهیه شده که با مساعد شدن شرایط جوی کلنگ اجرای این طرح زده می‌شود.

زارع با بیان اینکه اعتبارات لازم این طرح نیز از بقعه و هدایای مردم تامین می‌شود، اظهار داشت: اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز در تلاش است اعتباری را برای طرح جامع بقعه مذکور اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه فومن و شفت دارای 72 موقوفه هستند، افزود: نیات واقفان عمدتا برای روضه سیدالشهدا(ع)، ختم قرآن، کمک به فقرا، کمک به دانش‌آموزان یتیم و بی‌بضاعت و کمک به تهیه جهیزیه نوعروسان سادات است.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول