اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

استاندار کرمان:

تنها سلاح مبارزه با سلطه فرهنگی دشمن، مجاهدت فرهنگی است

خبرگزاری فارس: استاندار کرمان گفت: تنها سلاح مبارزه با سلطه فرهنگی دشمن، افزایش دانایی، بصیرت و مجاهدت فرهنگی است.

تنها سلاح مبارزه با سلطه فرهنگی دشمن، مجاهدت فرهنگی است
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، اسماعیل نجار پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بزرگ کتاب کرمان اظهار داشت: وجهی که آدمی را از سایر موجودات متمایز کرده و موجب تعالی و کمال انسان‌ها می‌شود، قدرت تفکر و اندیشه است و انسان بدون تفکر هیچ برتری ندارد.
وی بیان کرد: رمز ماندگاری و اثرگذاری این اندیشه، ثبت و تجلی آن در ظرف کتاب و نوشتار است.
نجار افزود: خداوند در نخستین آیات خود به پیامبر اکرم (ص) مسئله خواندن و قلم را بیان کردند و این آیه گواه روشنی بر ارزش والای کتاب و کتابت در اندیشه دینی، اسلامی و ولایی است.
وی تصریح کرد: بر این اساس روا نیست آن را سبک شماریم، بلکه باید قدر آن را بهتر دانست و بیشتر از قبل به آن ارج نهاد.
نجار ملاک برتری در دنیای کنونی را دانش عنوان کرد و ابراز داشت: همه فرهنگ‌ها بای کتاب شروع می‌شود و تجربه‌های خود را به آن می‌سپارند، در میان همه ابزارهای فرهنگی کتاب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
وی گفت: تاریخ هیچ تمدنی خالی از کتاب نیست و می‌توان کتاب را در کنار مبارک‌ترین پدیده‌های الهی نشاند.
استاندار کرمان ریشه رشد و توسعه تمدن‌ها را در رشد فکری و فرهنگی آن جامعه دانست و عنوان کرد: بدون رشد فکری نمی‌توان به رشد و توسعه هیچ تمدنی امید داشت.
نجار با اشاره به رشد روز‌افزاون رسانه‌ها اظهار داشت: اما تاکنون هیچ رسانه‌ای نتوانسته نقش کتاب را در توسعه ایفا کند، اگر امروز به جای میلیاردها دلار هزینه‌های دفاعی در کشورهای مختلف بخشی را صرف ترویج کتاب، علم و اندیشه می‌کردند، دیگر جایی برای این همه خشونت، استبداد و جنگ‌های خونین نبود.
وی بیان کرد: در دوره بیداری جوامع، هیچ سلاحی موفق‌تر از علم و اندیشه نیست، امروز افکار استبدادی عامل اختلال کشورها نیست، پس باید همه حکومت‌ها دنبال زبان علم، اندیشه و تفکر باشند.
نجار مهم‌ترین راهبرد را برای ایستادگی در برابر تهدیدات نرم دشمنان در استفاده از ظرفیت‌ها و ابزارهای فرهنگی عنوان کرد و افزود: تنها سلاح مبارزه با سلطه فرهنگی دشمن، افزایش دانایی، بصیرت و مجاهدت فرهنگی است.
وی بیان داشت: رهبر انقلاب اسلامی نیز در این ارتباط فرمودند "اگر کتاب خوب معرفی شود، خوب خوانده شود، بخش اعظم جمهوری اسلامی تحقق می‌یابد".
نجار تصریح کرد: نمایشگاه کتاب پاسخ عمل مناسبی به انتظارات به حق رهبر فرزانه انقلاب و تجلیگاه قدرت نرم جمهوری اسلامی به شمار‌ می‌رود.
وی برپایی نمایشگاه کتاب استان را فرصتی برای بستر‌سازی تعالی جامعه و تعالی انسان‌ها دانست و خاطر‌نشان کرد: نمایشگاه کتاب مجالی برای تبادل و تعامل اندیشه‌ها، فکرها و نیز ایجاد شور و نشاط در حوزه فرهنگ است.
استاندار کرمان خاطرنشان کرد: کتاب پرنغز، پرمحتوا، زیبا و جذاب این امکان را فراهم می‌کند که خواننده نیز به نشر و توصیه کتاب به دیگران بپردازد.
نجار جایگاه کتاب و کتابخوانی را در فرهنگ دینی بالا عنوان کرد و گفت: اما با وجود تلاش‌های صورت گرفته، جامعه اسلامی هنوز وضعیت مطلوبی ندارد.
وی اظهار داشت: سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین است و مسئولان و صاحبان فکر باید به این موضوع بیاندیشند تا شاهد ارتقای کتاب و کتابخوانی در جامعه باشیم.
نجار بیان کرد: جامعه باید به سمتی پیش رود که سهم کتاب در سبد خانوار مطلوب باشد و در این راستا هم‌فکری و همکاری نهادهای فرهنگی ضروری است.
وی افزود: بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی که در جامعه صورت می‌گیرد به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود، نهادها و دستگاه‌های فرهنگی در این راستا دغدغه نهاد و دستگاه اجرایی خود را دارد.
نجار با بیان اینکه 80 درصد اعتبارات دستگاه‌های کشور در اختیار فرهنگ است، گفت: با خلاقیت و نوآوری و پوشش مناسب در گسترش فرهنگ خواندن و کتابخوانی فضایی فراهم شود.
وی بیان داشت: آنچه در دنیای امروز موجب وحدت می‌شود، مسیر سعادت و پیشرفت را برای جامعه فراهم می‌کند و افزایش ثروت، عزت و قدرت علم و تفکر را به دنبال دارد، میزان آگاهی و بصیرت مردم است.
استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر نقش اساسی ولایت در جامعه بیان کرد: نماز بی‌ولایت‌، بی‌نمازی است، ما هرچه داریم از ولایت است و باید بکوشیم تا در مسیر ولایت باشیم.
نجار همچنین با بیان اینکه ملت ایران هشت سال دفاع مقدس را تجربه کرده‌اند، گفت: دشمنان دیدند که هر‌گاه علم از دوش فرماندگان افتاد، فرد دیگری آن را برافراشت.
وی تصریح کرد: آمریکا بداند که 75 میلیون نفر جمعیت در جمهوری اسلامی ایران، یعنی 75 میلیون بسیجی و فرمانده و اگر علم و پرچم از دوش دیگری افتاد‌، قطعا این علم را به دوش می‌گیرد و با اقتدار تمام دنبال می‌کند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول