اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

درآمد زنجانی‌ها در جیب کاسبان سایر استان‌ها

شماری از مردم زنجان به دلیل بالا بودن قیمت برخی اقلام مصرفی مانند لباس و کیف و کفش برای خرید به استان تهران، البرز و یا شهر بانه در استان کردستان مراجعه و اقدام به خرید می‌کنند.

درآمد زنجانی‌ها در جیب کاسبان سایر استان‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پدیده جدیدی در زنجان به نام خرید از استان‌های همجوار به وجود آمده که مردم زنجان ترجیح می‌دهند، درآمدهای خود را در سایر استان‌های کشور خرج کنند.

چند سالی است که مسئله خرید از استان‌های دیگر به دلیل گرانی کالاها در زنجان، باب شده و مردم از تهران و شهرهایی همچون کرج، بانه و یا ارومیه خرید می‌کنند.

قیمت کالاهای مختلف در زنجان به ویژه لباس، کفش و لوازم خانگی در زنجان نسبت به سایر استان‌های کشور بالاتر است و این امر موجب شده تا مردم زنجان در حراج فصلی به تهران یا بانه مراجعه کرده و مایحتاج خود را از بازارهای این شهرها تهیه کنند.

مقصد مردم زنجان بیشتر تهران است و بازارهای تهران به دلیل قیمت مناسب کالاها از اهمیت بیشتری برای مردم برخوردار است و گاهی چند گروه از جمله گروه همکاران، همسایه‌ها یا گروه‌های دانشجویی برای خرید به سایر استان‌ها مراجعه می‌کنند. 

* قیمت بالای کیف و کفش در زنجان

قیمت بالای لباس، کیف و کفش در زنجان موجب شده تا استقبال خوبی از کالاهای موجود در بازارهای زنجان نشود، مگر در مواردی که حراج کالاها موجب جذب مردم به بازارها و مراکز فروش زنجان باشد.

البته بسیاری از مردم نیز به دلیل آشنا نبودن با بازارهای مختلف سایر استان‌ها مجبورند از زنجان خرید کنند که همیشه از قیمت بالای کالاها می‌نالند.

در یک حساب و کتاب ساده می‌توان فهمید که با یک میلیون تومانی که در زنجان می‌شود، خرید کرد، با همان پول در تهران و یا استان‌هایی که دارای فروش‌های ویژه به اندازه دو و گاهی بیشتر میلیون تومان می‌شود خرید کرد.

کفشی که از مراکز بازار شهرهای دیگر می‌توان به قیمت 100 هزار تومان خرید کرد، در زنجان باید بالای 200 هزار تومان پرداخت کنی.

بازارهای بانه نیز محل مناسبی برای خرید مردم است و مردم زنجان با توجه به آمارهای تورهای بانه، استقبال خوبی از این تورهای ساده با قیمت مناسب را دارند.

با یک جمع و تفریق سرانگشتی مردم می‌دانند که با وجود اینکه باید قیمت رفت و آمد به سایر استان‌ها را نیز حساب کنند، متوجه می‌شوند که حتی اگر 100 هزار تومان نیز کرایه پرداخت کنند، باز هم حداقل یک میلیون تومان سود کرده‌اند.

یک شهروند زنجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه در فصل‌های مختلف خرید می‌کند، اظهار داشت: قیمت کالاهای تهران نصف به نصف با زنجان متفاوت است.

مینا ناصری با بیان اینکه برای افراد خانواده در یک روز خرید می‌کنیم، عنوان کرد: مگر ضرورتی باشد که در زنجان خرید کنیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت کالاها و اجناس در زنجان بسیار بالا است، افزود: من کارمند ساده هستم، با حقوق خود نمی‌توانم در زنجان خرید کنم.

این شهروند تنوع اجناس، قیمت مناسب و کیفیت کالاهای تهران را از علل مراجعه خود عنوان کرد و گفت: کیفی که در زنجان با 70 هزار تومان می‌شود، خرید، در تهران 20 تا 25 هزار تومان می‌خرم.

یک شهروند دیگر نیز با بیان اینکه بیشترین خرید من در زنجان صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: واقعا قیمت‌ها سرسام‌آور است و برخی مواقع نمی‌توانم خرید کنم.

مینا خانی با اشاره به اینکه قیمت کالاها در زنجان آنطور که اعلام شده است، بیشتر است، یادآور شد: باید مسئولان نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید برای خرید عید مغازه‌داران به فکر جیب مردم باشند، تصریح کرد: متاسفانه با نزدیک شدن به ایام عید قیمت‌ها یک شبه سرسام‌آور می‌شود.

این شهروند با اشاره به اینکه در استان‌های دیگر برعکس است و قیمت نزدیک عید کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: اجناس بی‌کیفیت با قیمت‌های بسیار بالا در زنجان به فروش می‌رسد.

* رعایت انصاف از سوی فروشندگان ضروری است

یک شهروند دیگر نیز مقصد خرید خود را بانه اعلام کرد و ادامه داد: متاسفانه فروشندگان زنجانی طوری عمل می‌کنند که علیرغم میل باطنی از بانه خرید می‌کنم.

شهناز لطفی بر ضرورت رعایت انصاف از سوی مغازه‌داران زنجانی تاکید کرد و گفت: انصاف نیست چند برابر قیمت، مغازه‌داران سود کنند.

وی با گله از مسئولان در خصوص عدم نظارت بر قیمت کالاها در زنجان یادآور شد: هنگامی که کالایی در زنجان با قیمت مناسب به فروش برسد، مردم علاقه‌مند به خرید می‌شوند.

لطفی با بیان اینکه حتی قیمت میوه هم در زنجان بسیار بالاتر از سایر استان‌ها است، اذعان داشت: میوه‌ای که به قیمت یک هزار و 500 تومان در تهران به فروش می‌رسد، در زنجان باید دو هزار و 500 تومان خرید شود.

گفتنی است، درد دل مردم در خصوص گرانی کالاها و خدمات در زنجان ناتمام است، این قصه همیشه در زنجان وجود داشته و مردم زنجان مجبورند کالاهای مورد نیاز خود را به قیمت بسیار بالا تهیه کنند.

برخی حراجی‌ها و ارزانی فروش‌ها نیز نتوانسته مردم را راضی کند، چراکه بیشتر کالاهایی که در این حراجی‌ها به فروش می‌رسد، کیفیت نامطلوبی دارد.

انتهای پیام/73003/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول