اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی کرد

گرانی در زنجان، زیاده‌‌خواهی کاسبان یا عدم نظارت مسئولان

با مقایسه‌ای که مسئولان استانداری در زمینه قیمت برخی اقلام در استان زنجان با استان‌های همجوار انجام داده‌اند قیمت در این استان بیشتر از دیگر استان‌های همجوار است.

گرانی در زنجان، زیاده‌‌خواهی کاسبان یا عدم نظارت مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اگر چه در قرآن کریم گران‌فروشی به صراحت با این واژه نیامده، اما مسائل مرتبط با آن که با گران‌فروشی در ارتباط است و نتیجه‌اش همان گران‌فروشی است، یعنی کم‌فروشی و احتکار به صراحت ذکر شده است.

گران‌فروشی، کم‌فروشی و احتکار از آن دسته جرایمی است که عنصر تقلب برای بردن مال دیگران در آنها نقش اساسی دارد. جرایم یا ذاتاً دارای قبح هستند و یا از حیث وضع و قرارداد. از آنجا که گران‌فروشی متضمن تقلب است، از جرایم ذاتاً قبیح است؛ زیرا فطرت بشر با آن مخالف است و عقل سلیم آن را مذموم می‌داند، به این دلیل است که هم شرع و هم عرف آن را مذموم و ممنوع و قابل مجازات دانسته‌اند.

در قرآن کریم به طور صریح و مکرر به کم‌فروشی اشاره شده و به شدت مذمت شده و کم‌ترین مجازات دنیوی آن را ویران شدن شهر مدین و نابود شدن قوم آن معرفی کرده است. مسئله کم‌فروشی در قرآن در سورهای و آیات مختلف آمده است.

در سوره مطففین که این سوره به نام کم‌فروشان نامگذاری شده است: "واى بر کم‏‌فروشان. آنان که وقتى براى خود پیمانه مى‏‌کنند، حق خود را به طور کامل مى‏‌گیرند. امّا هنگامى که مى‏‌خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى‏‌گذارند. آیا آنها گمان نمى‏‌کنند که برانگیخته مى‏‌شوند. در روزى بزرگ، روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان مى‏‌ایستند".

همچنین در سوره انعام آمده است: "واوفوا الکیل و المیزان بالقسط" پیمانه را تمام و وزن را درست و عادلانه تحویل بدهید.

در این سوره خداوند خودداری از شرک، احسان به والدین، خودداری از کشتن اولاد خود از ترس فقر و تنگدستی، خودداری از فحشای ظاهر و باطن، قتل نفس، خودداری از تجاوز و دست درازی به مال یتیم و سرانجام صحت پیمانه و وزن و خودداری از کم‌فروشی برای بندگان خود حرام برشمرده است.

توجه به این نکته قابل تأمل است که شمردن کم‌فروشی در کنار گناهان بزرگ نشان از اهمیت این موضوع دارد.

گفتنی است؛ اگر مسئله گران‌فروشی در قرآن کریم مستقیماً و به طور صریح بیان نشده، این شاید از آن جهت باشد که اولاً؛ همان گونه که می‌دانید روش قرآن در بیان مسائل نوعاً بیان کلیات بوده و مسائل جزئی را به عهده مفسران قرآن یعنی ائمه واگذار کرده است. به اعتقاد ما فرقی میان قرآن و سنت وجود ندارد، بسیاری از مسائل که در قرآن بیان نشده و یا به صورت کلی آمده تبیین آن به عهده سنت گذاشته شده است و این مسئله گران‌فروشی نیز در زمره آن دسته از مسائلی است که حکمش توسط ائمه بیان شده است.

این آیه‌ها و احادیث بسیار زیاد دیگر که مجال ذکر همه آنها در این نوشته نیست نشان می‌دهد که اسلام به شدت با گران‌فروشی مخالف است، اما چرا عده‌ای برای ریالی بیشتر خون مردم را در شیشه می‌کنند، جای سئوال دارد.

* کم‌فروشی و گران‌فروشی در احادیث

گران‌فروشی یکی از آفت‌های کسب روزی حلال است که بسیاری از اهل بازار ممکن است دانسته یا ندانسته به آن مبتلا شوند. درآمد حاصل از گران‌فروشی حرام است و باید به صاحبان حق برگردانده شود و فروشنده‌‌ای که گران‌فروشی کرده، شرعاً مالک آن اموال نیست، زیرا درآمد حاصل از گران‌فروشی، حرام است و از حق‌الناس به شمار می‌رود که باید به صاحب اصلی آن برگردانده شود.

در حدیثی از امام صادق علیه‌السلام داریم که می‌فرمایند: «مغبون ساختن مؤمن، حرام است و مغبون ساختن کسی که در قیمت کالا (و سالم بودن جنس) به فروشنده اعتماد کرده، حرام است.» (کافى، ج 6، ص 153)

پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: هر مردی که قوت مردم را بخرد و تا چهل روز آن را نگاه دارد به انتظار اینکه مسلمانان در گرانی واقع شوند گناهی کرده که اگر تمام آن قوت را بفروشد و پولش را صدقه بدهد، کفاره آن گناهی که کرده نمی‌شود.

* زنجان گران‌تر از استان‌های همجوار

مدیرکل بازرسی و نظارت استانداری زنجان در جلسه ستاد تنظیم بازار استان زنجان با اشاره به برخی مقایسه قیمت در استان زنجان با استان‌های همجوار، از گران بودن قیمت برخی کالاها در استان نسبت به همسایگان خبر داد.

قاسم علی‌اکبری انواع گوشت، برنج خارجی وارداتی، لاستیک، تیرآهن، ماکارونی و روغن را از جمله کالاهایی اعلام کرد که در زنجان نسبت به استان‌های همجوار گران‌تر عرضه می‌شود.

وی مراکز استان‌های همجوار یعنی شهرهای ارومیه، تبریز، همدان، قزوین و رشت را شهرهای اعلامی کرد که قیمت اقلام در زنجان و آنها مقایسه و تفاوت‌ها آنها استخراج شده است.

این مسئول از مقایسه قیمت بین 50 قلم کالا در زنجان و پنج مرکز استان همجوار خبر داد و تصریح کرد: قیمت 13 قلم کالا از مجموع 50 قلم در زنجان بالاتر از ارومیه بوده، همچنین 15 قلم کالا در تبریز ارزان تر از زنجان بوده است.

مدیرکل بازرسی و نظارت استانداری زنجان همچنین از گرانی 19 قلم کالا در زنجان نسبت به همدان، بالا بودن نرخ 15 قلم کالا در زنجان نسبت به رشت و نیز 18 قلم کالا نسبت به قزوین خبر داد.

علی‌اکبری ادامه داد: انواع گوشت، انواع برنج خارجی وارداتی، گوجه‌فرنگی، رب، انواع لاستیک، انواع تیرآهن، خرما، ماکارونی، روغن و قند را از جمله کالاهایی اعلام کرد که در زنجان نسبت به استان‌های همجوار گران‌تر عرضه می‌شود.

* تلخ اما واقعیت

ارائه این آمار توسط مسئولان نشان می‌دهد که خود مسئولان هم از بالا بودن قیمت‌ها در استان آگاه هستند و اینکه چرا در این زمینه اقدام عملی انجام نمی‌شود جای سئوال دارد.

استان زنجان در مقایسه با استان‌های قزوین، گیلان، آذربایجان‌غربی و شرقی و همدان قطعاً دارای سرانه درآمد بالایی نیست اما چرا باید قیمت‌ها در این استان بالاتر از استان‌های همجوار باشد، جای سئوال دارد.

باید از مسئولان و کسبه پرسید که آیا نظارت کم موجب شده که قیمت‌ها در استان این چنین بالا باشد و یا اینکه برخی از کسبه صرفاً برای کسب درآمد همه اصول اخلاقی و حتی آموزه‌های قرآنی و توصیه‌های ائمه معصومین را زیر پا گذاشته و لگدمال می‌کنند.

به هر حال امیدواریم که مسئولان در این زمینه بیش از پیش و بهتر از گذشته وارد عمل شوند تا تفاوت قیمتی که امروز در استان در مقایسه با استان‌های همجوار شاهد هستیم اصلاح شود.

البته ما منکر این نیستیم که در برخی موارد برخی کالاها در استان زنجان نسبت به سایر استان‌ها پایین است اما استان زنجان در مقایسه با استان‌هایی که ذکر شد استان برخورداری نیست که قیمت‌ها در آن بالاتر باشد که این امر جای علت‌یابی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/2308/ن30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول