اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از اهمیت مطالعه در جامعه گزارش می‌دهد

شبکه کتابخوانان حرفه‌ای زنجان نخستین شبکه اجتماعی کتاب‌محور کشور

شبکه کتابخوانان حرفه‌ای زنجان نخستین شبکه اجتماعی کتاب‌محور کشور است که خدمات بسیار خوبی را به اعضا و مشترکان خود ارائه می‌دهد.

شبکه کتابخوانان حرفه‌ای زنجان نخستین شبکه اجتماعی کتاب‌محور کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، از گذشته دور کتاب به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مورد توجه همه اقشار جامعه بوده و امروز نیز حاصل تفکر و تجربه‌های اهل اندیشه به وسیله کتاب در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

کتاب وسیله ارتباط انسان با دنیای پیرامون خود است چراکه مطالعه یکی از روش‌های موثر در ارتقای اطلاعات و آگاهی هر فردی است.

توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در این حوزه است و باید فرهنگ مناسب استفاده از کتاب از کودکی در مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

کتاب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اختراع در بسیاری از مواقع انسان را از تنهایی نجات می‌دهد و انس عمیق با کتاب به یار و همدم هر انسانی محسوب می‌شود.

در کنار مطالعه و ارتقای سطح اطلاعات، کتاب به عنوان یک دوست خوب و با اطمینان برای همه اقشار جامعه است و با استفاده صحیح از این دوست خوب فرزندانمان با آگاهی رشد می‌یابد.

اگر خانواده‌ها و والدین در بدو تولد فرزند و در همه مراحل تربیت او در سنین مختلف توجه به مطالعه و ترویج این امر در خانواده تلاش کنند فرزندان نیز از کودکی با کتاب انس گرفته و سطح آگاهی خود را بالا می‌برند.

البته در افزایش ایجاد علاقه در بین فرزندان فرهنگ و سطح تحصیلات والدین نیز نقش موثری دارد و فرزندان، پدر و مادر را از بدو تولد به عنوان نخستین معلم و الگو قرار می‌دهند به این دلیل والدین در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.

همچنین معلمان در مدارس نیز می‌توانند در ایجاد علاقه در بین دانش‌آموزان نقش بسزایی داشته باشند چراکه دانش‌آموزان معلمان خود را نیز به عنوان الگو قرار می‌دهند.

انتخاب کتاب خوب و مفید برای مطالعه مهم است و دانش‌آموزان باید در انتخاب نوع و محتوای کتاب دقت کنند پس از رسیدن به این مرحله و اطمینان از انتخاب کتاب موثر و مفید والدین نیز با خیال آسوده به فکر آینده فرزندان خواهند بود.

میزان کتاب‌های منتشر شده در کشورمان نیز از جایگاه خوبی برخوردار است و تقریبا کتاب با موضوعات مختلف به راحتی در اختیار مردم قرار دارد.

اگر چه در مورد میزان کتاب منتشر شده در کشورمان می‌توان به آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه کرد، اما در زمینه کتابخوانی متأسفانه مطالعه جدی صورت نگرفته و دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد.

جامعه‌ای که روز به روز میزان افراد باسواد آن افزایش پیدا می‌کند و سطح تحصیلات رشد جهشی دارد، به صورت طبیعی نیاز به کتاب و کتابخوانی در آن جامعه بیشتر شده و انتشار کتاب‌ در این زمینه نیز نقش مهمی دارد.

شکی نیست که آمار و ارقام کتاب‌های منتشر شده در سال‌های اخیر و مقایسه آن با سال‌های گذشته حکایت از افزایش تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در سال‌های اخیر دارد.

با توجه به افزایش کتاب باید مطالعه اجباری و مطالعه آزاد در  بین اقشار مختلف جامعه نیز بررسی شود. بسیاری از کتاب‌های منتشر شده کتاب‌های درسی دانش‌آموزان یا دانشجویان است و چاپ و نشر و خرید آنها حکایت از علاقه‌مندی مردم به مطالعه کتاب نمی‌کند.

میزان مطالعه آزاد اقشار مختلف جامعه میزان سرانه مطالعه اصلی در بین اقشار مختلف جامعه را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد پرداختن به موضوع تفاوت مطالعه اجباری و آزاد در جامعه مغفول واقع شده و باید در بررسی سرانه مطالعه و میزان آن به این موضوع نیز پرداخته شود.

امید است مسئولان و خانواده‌ها با بررسی و دقت بیشتری مطالعه صحیح در جامعه را توسعه و ترویج دهند.

* زنجان رتبه دوم سرانه مطالعه کشوری را به خود اختصاص داده است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: ارتقای سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی از برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی زنجان است.

محمدربیع احمدخانی با اشاره به اینکه استان زنجان رتبه دوم سرانه مطالعه کشوری را کسب کرده است، افزود: رتبه نخست به استان تهران اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه متوسط سرانه مطالعه استان زنجان 93 دقیقه و 23 ثانیه است، تصریح کرد: سرانه مطالعه کشوری نیز 75 دقیقه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان همچنین به برگزاری طرح «کتاب من» در سطح همه کتابخانه‌های استان زنجان اشاره کرد و گفت: اگر فردی به کتابخانه‌های استان مراجعه کند و کتاب مورد نظر در کتابخانه موجود نباشد این کتاب از طریق سامانه انتخاب و خریداری می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه با خریداری کتاب مورد نظر توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی این کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، ادامه داد: طرح کتاب من هم‌اکنون در سطح کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در حال برگزاری است.

* 47 درصد از مراجعین به کتابخانه‌های عمومی زنجان مردان هستند

احمدخانی ابراز داشت: همچنین در راستای ارتقای سطح مطالعه جامعه طرح ایستگاه مطالعه و پیک مهر در استان زنجان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 53 درصد مراجعین به کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در طول هشت ماه نخست سال‌جاری را زنان تشکیل می‌دهند، یادآور شد: 47 درصد از مراجعین به کتابخانه‌ها را نیز مردان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان کتاب‌های امانت داده شده به زنان را در طول هشت ماه گذشته 53 درصد اعلام کرد و افزود: همچنین 47 درصد از مردان زنجانی از کتابخانه‌های عمومی استان کتاب به امانت گرفته‌اند.

* شبکه کتابخوانان حرفه‌ای نخستین شبکه اجتماعی کتاب‌محور کشورمان است

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی اداره کتابخانه عمومی شهرستان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به شبکه کتابخوانان حرفه‌ای اشاره کرد و ابراز داشت: شبکه کتابخوانان حرفه‌ای نخستین شبکه اجتماعی کتاب‌محور کشورمان است.

قاسم موحدیان با اشاره به اینکه این شبکه در سال 90 توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور راه‌اندازی شده، گفت: همه اقشار جامعه در سنین مختلف می‌توانند عضو این شبکه شوند.

وی با تاکید بر اینکه عضویت و استفاده از خدمات شبکه کتابخوانان حرفه‌ای رایگان است، عنوان کرد: این شبکه به موضوع کتاب و مسابقه کتابخوانی می‌پردازد.

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی اداره کتابخانه عمومی شهرستان زنجان به اهداف راه‌اندازی شبکه کتابخوانان حرفه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: حضور در فضای مجازی و استفاده از محتوای مناسب از جمله اهداف راه‌اندازی این شبکه است.

* امکان جستجوی 400 هزار عنوان کتاب در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای

این کارشناس کتابداری با اشاره به اینکه امکان جستجوی بیش از 400 هزار عنوان کتاب در این شبکه امکان‌پذیر است، تصریح کرد: امکان نقد کتاب و استفاده از نقد دیگران و همچنین انتخاب کتاب مورد علاقه هموطنان در این شبکه میسر است.

موحدیان مشاوره کتاب را یکی دیگر از بخش‌های شبکه کتابخوانان حرفه‌ای اعلام کرد و بیان داشت: همچنین این شبکه مسابقه کتابخوانی آنلاین مختلفی برگزار می‌کند.

* برگزاری 4 هزار مسابقه آنلاین در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای

وی با بیان اینکه از ابتدای راه‌اندازی این شبکه نزدیک به 4 هزار مسابقه آنلاین به صورت ماهانه برگزار شده، متذکر شد: این مسابقات با استقبال خوب هم‌استانی‌ها رو‌به‌رو شده است.

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی اداره کتابخانه عمومی شهرستان زنجان با اشاره به اینکه در ماه گذشته 30 مسابقه در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای برای اقشار مختلف جامعه با موضوعات مختلف در بخش قرآن، نهج‌البلاغه و... برگزار شده، افزود: این مسابقات به صورت آنلاین بوده و اعضای شبکه می‌توانند پس از مطالعه منبع مورد نظر به سوالات مسابقه پاسخ دهند.

این کارشناس کتابداری با بیان اینکه به نفرات برگزیده این مسابقات جوایزی اهدا خواهد شد، اضافه کرد: این جوایز به آدرس پستی نفرات برگزیده ارسال می‌شود.

موحدیان با بیان اینکه به طور متوسط در این مسابقات به صورت ماهانه 10 نفر در استان زنجان برنده می‌شوند، گفت: هدف از برگزاری این مسابقات ترویج و تشویق اقشار مختلف جامعه به مطالعه کتاب است.

وی با تاکید بر اینکه مسابقات مختلف کتابخوانی در سطح استان زنجان نیز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: کتاب‌های انتخاب شده در این شبکه متناسب با سن گروه‌های هدف است.

امید است با همت و تلاش مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی، والدین و معلمان مدارس هر روز بر تعداد افراد کتاب‌خوان در جامعه افزوده شود و کتاب به عنوان دوست همیشگی همه اقشار جامعه در تمام مقاطع سنی باشد.

==============

گزارش از: مریم بختیاری

==============

انتهای پیام/73008/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول