اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع:

بودجه مصوب بهزیستی جوابگوی نیازهای اولیه و حداقلی نیست

مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع گفت: بودجه مصوب برای سازمان بهزیستی جوابگوی نیازهای اولیه و حداقلی جامعه هدف نبوده و تنها 35 درصد میزان برآورد شده است.

بودجه مصوب بهزیستی جوابگوی نیازهای اولیه و حداقلی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بودجه به شرح صورت وضعیت و پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌ها برای یک دوره در آینده یک سازمان و یک ابزار مدیریتی برای مدیر در کنترل و سلامت مالی آن سازمان گفته می‌شود.

همچنین بودجه یک طرح مرتب و هماهنگ از برنامه‌ریزی مالی و مدیریتی بوده و به ابزار اصلی برنامه‌ریزی، انگیزش وکنترل کسب و کار گفته می‌شود و بودجه‌ریزی هنر قطع هزینه‌های اضافی از بدنه دستگاه‌ها بدون کمترین سر و صدا است.

برنامه‌ریزی، همکاری، مشارکت، نظارت و کنترل سه هدف عمده و اساسی بودجه و بودجه‌ریزی معرفی شده است که نشان از انعطاف‌پذیر بودن آن است.

و اما دوره آموزشی تهیه و تنظیم بودجه به مدت 24 ساعت و طی دو روز برای مدیران و رؤسای شهرستان و نمایندگی‌های بهزیستی خراسان جنوبی و عاملان مربوطه با حضور مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع در محل مجتمع الزهرا(ع) بیرجند برگزار شد.

رضا اصفهانی‌زاده مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس نکاتی را در ارتباط با بودجه بهزیستی و شرایط اختصاص اعتبار به این سازمان بیان داشت که متن این گفت‌وگو بدین شرح است:

فارس: اولویت‌های بودجه‌ای بهزیستی کشور چیست؟

مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع اظهار داشت: اینگونه برداشت می‌کنیم که وظایف سازمان بهزیستی کشور برای ارائه خدمت به معلولان، نیازمندان و اکثر گروه‌های زیرپوشش بهزیستی جزء وظایف حاکمیتی بوده و عملی اجتناب‌ناپذیر است.

رضا اصفهانی‌زاده ادامه داد: به دلیل اجتناب‌ناپذیری و حاکمیتی بودن فعالیت‌های بهزیستی نمی‌توان اولویت‌بندی خاصی انجام داد، بلکه تمامی فعالیت‌هایی که در سازمان بهزیستی اجرا می‌شود، دارای اهمیت بوده و باید انجام شود.

وی افزود: هر کدام از فعالیت‌های بهزیستی اگر کاسته یا کم شود یا در اولویت بعدی قرار گرفته شود، به همان مراتب سبب خسارت و ضرر و زیان برای جامعه هدف می‌شود.

مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع اذعان داشت: در طول سال با توجه به بودجه مصوب شده تمام فعالیت‌ها به طریقی با درجه اهمیت آن اولویت‌بندی می‌شود که به عنوان مثال تامین معیشت در درجه نخست و سپس بحث بیمه و یارانه در مراحل بعدی و به مراتب موضوعات دیگر در اولویت اختصاص اعتبار قرار می‌گیرند.

اصفهانی‌زاده تصریح کرد: همواره بودجه‌ای که پیشنهاد داده می‌شود برای ارائه خدمت مطلوب به جامعه هدف جوابگو نبوده و این نامعادله همیشه وجود داشته است.

فارس: آیا رویکرد بودجه بهزیستی کشور نسبت به گذشته تغییری داشته است یا خیر؟

مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع افزود: رویکرد بودجه بهزیستی کشور نسبت به سال‌های گذشته برنامه- فعالیتی بوده و در طول سال دارای اهداف مورد نظری بوده است.

رویکرد اصلی بهزیستی توانمندسازی جامعه هدف است؟

اصفهانی‌زاده ادامه داد: افزایش یا کاهش بودجه در برنامه راهبردی سازمان بهزیستی بودجه‌ریزی شده و متناسب با نیاز مددجو در طول سال تغییرهایی در آن ایجاد می‌شود که رویکرد اصلی توانمندسازی و خروج از چرخه حمایت است.

وی در ارتباط با توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی گفت: در بحث توانمندسازی با تامین مسکن مددجویان به عنوان یک نیاز واقعی، بخشی از هزینه‌های خانوار که به مسکن تعلق دارد جبران شده و به سمت و سوی توانمندسازی جامعه هدف سوق داده می‌شود.

فارس: اقدامات صورت گرفته در بهزیستی در خصوص بودجه‌ریزی عملیاتی چه بوده است؟

مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع اذعان داشت: چند سالی است که بودجه به صورت برنامه – فعالیتی بوده و دقیق و شفاف انجام می‌شود.

اصفهانی‌زاده در ارتباط با برنامه‌- فعالیتی بودن بودجه یادآور شد: برنامه-فعالیتی بودن بودجه به گونه‌ای است که بودجه کل سازمان بین فعالیت‌های مشخص و با اهداف تعریف شده برای طول سال تنظیم می‌شود.

وی اضافه کرد: اینگونه نیست که بودجه‌ریزی به صورت عام بوده و موقتی انجام شود، بلکه هر فعالیتی اعتبار و اهداف مشخصی دارد که متناسب با تخصیص خزانه، آن فعالیت ساپورت شده و به مرحله اجرا رسانده می‌شود.

فارس: الزامات برنامه‌ریزی عملیاتی چیست؟

مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع تصریح کرد: یکی از الزامات برنامه‌ریزی عملیاتی بحث برنامه‌ریزی در دستگاه است.

اصفهانی‌زاده خاطرنشان کرد: در سازمان بهزیستی هم برنامه راهبردی و هم برنامه عملیاتی اجرا می‌شود و همچنین برنامه بودجه‌ای نیز در راستای اهداف و استراتژی‌های برنامه راهبردی در حال اجرا است.

فارس: آیا دوره آموزشی تهیه و تنظیم بودجه در تمامی استان‌ها برگزار می‌شود؟

وی در این‌باره افزود: بودجه عملیاتی و تهیه و تنظیم بودجه در حال حاضر در مقامات ریاست‌جمهوری آغاز شده و در قانون وجود دارد که در برنامه پنجم توسعه بودجه‌ریزی دولت عملیاتی شود.

فارس: دلیل برگزاری این دوره آموزشی در استان‌ها چیست؟

مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع گفت: ما فکر کردیم چون تمامی مدیران بهزیستی سطح کشور و شهرستان‌ها باید درگیر این قضیه شوند، به صورت مقدمه‌ای طی برنامه‌ای به تمامی استان‌ها رفته و با نقشی که با رؤسای شهرستان‌ها، مدیران و مسئولان مربوطه داریم، بتوانیم نیازهای اولیه‌ای که برای تفهیم بودجه‌ریزی‌ها ارائه شده را تعریف کرده تا در زمینه مالیاتی_عملیاتی شناخت لازم برای کار را داشته باشند.

فارس: هدف از برگزاری دوره آموزشی تهیه و تنظیم بودجه چیست؟ 

اصفهانی‌زاده متذکر شد: هدف اصلی بازنگری در بخش برنامه بودجه است.

وی ادامه داد: همچنین شناخت روش‌های بودجه‌ریزی که از قدیم به چه نحوی بوده و اکنون به چه صورتی ارائه می‌شود، مزیت‌هایی مانند صرفه‌جویی، اثربخشی و اصلاح فرآیندها، حذف فعالیت‌های غیرضروری و مزیت‌های پیشگیری شده از جمله اهداف این دوره آموزشی عنوان شده که معتقدیم با برگزاری این جلسات و اجرای این روش‌ها به اهداف خود برسیم.

فارس: آیا طی سال‌های اخیر بودجه بهزیستی دچار افزایش یا کاهش شده است؟

مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع یادآور شد: بودجه بهزیستی طی سال‌های اخیر همواره با افزایش مواجه شده است.

اصفهانی‌زاده خاطرنشان کرد: بودجه پیشنهادی و برآوردی که ما اعلام می‌کنیم، دارای اختلاف زیادی با میزان مصوب شده آن دارد، به گونه‌ای که بر اساس محاسبات انجام شده میزان مصوب بودجه در قانون سالیانه معادل 35 درصد میزان بودجه پیشنهادی سازمان بهزیستی است.

وی اضافه کرد: فاصله زیادی بین بودجه پیشنهادی و بودجه مصوب شده وجود دارد، ولی به ناچار باید با حداقلی که وجود دارد، بتوانیم به تمامی فعالیت‌هایمان رسیده و آن را پوشش بدهیم.

فارس: اختصاص اعتبار به استان‌ها به چه صورت انجام می‌شود؟

مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع اظهار کرد: بخش عمده‌ای از اختصاص اعتبار در بخش بودجه ملی به ارائه خدمات به جامعه هدف در استان‌ها تعلق می‌گیرد.

اصفهانی‌زاده افزود: اعتبارات ملی به صورت قانونی و با وجود شرایط استان از لحاظ جمعیتی، جامعه هدف زیرپوشش بهزیستی و مردم آن متناسب با جامعه هدف و فعالیت‌هایی انجام شده، در این زمینه به صورت عادلانه و متناسب تقسیم‌بندی و به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

فارس: میزان اعتبار برآورد شده توسط شما چه مقدار بوده و چه میزان از آن مصوب شده است؟

وی یادآور شد: در سال گذشته میزان 3 هزار و 100 میلیارد تومان بودجه پیشنهادی سازمان بهزیستی برای خدمات مربوط به جامعه هدف بوده است که از این مقدار یک‌هزار و 59 میلیارد تومان مصوب شده است.

مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع تاکید کرد: با توجه به این‌که رابطه بین میزان پیشنهادی بودجه و میزان مصوب شده آن توسط دولت خیلی معنادار نیست، 35 درصد میزان مصوب شده بودجه جوابگوی خدمات مطلوب به جامعه هدف نشده و همواره با کمبود مواجه هستیم.

فارس: آیا برای اختصاص بیشتر بودجه به بهزیستی پیگیر شده‌اید؟

مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع تصریح کرد: در بودجه کل کشور محدودیت وجود دارد، با این وجود ما انتظار نداریم از دستگاه‌های دیگر بودجه کسر شده و به بهزیستی داده شود، اما بالاخره تنظیماتی بین بودجه دستگاه‌ها وجود دارد و مبلغ برآورد کل ما نسبت به کل کشور خیلی بالا نیست.

اصفهانی‌زاده ادامه داد: اگر انتظار ما 3 هزار میلیارد تومان اختصاص اعتبار باشد، ادعا می‌کنیم بتوانیم برای آمار موجود زیرپوشش بهزیستی خدمات مطلوب‌تر و در حد قابل قبولی ارائه نماییم.

فارس: به عنوان سؤال آخر بفرمایید آیا فکر می‌کنید دولت جدید در اختصاص اعتبار به بهزیستی تفاوتی با دولت سابق داشته باشد یا خیر؟

مدیر‌کل دفتر بودجه و تلفیق منابع متذکر شد: امید است با توجه به شعارهایی که دولت یازدهم در ارتباط با تامین هزینه‌های معیشتی و توجه به معیشت مردم داشته‌اند و با توجه به این‌که این شعار بیشتر متوجه جامعه هدف بهزیستی است، با ارائه گزارشات ارسالی از طرف سازمان بهزیستی به مقامات مربوطه در تصمیم‌گیری‌ها، بتوانیم آن را به حد مطلوب رسانده و شاهد رضایت هرچه بیشتر جامعه هدف از این مجموعه و مسئولان باشیم.

انتهای پیام/69017/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول