اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

تربیت اجتماعی از راه ولایت امکانپذیر است/ دوران غیبت دوران ولایت فقاهت

استاد حوزه و دانشگاه گفت: تربیت اجتماعی از راه ولایت امکانپذیر است؛ به گونه‌ای که دین اسلام ولایت را در نظر گرفته تا با وساطت بین خدا و مردم به تربیت انسان‌ها بپردازد.

تربیت اجتماعی از راه ولایت امکانپذیر است/ دوران غیبت دوران ولایت فقاهت

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، حجت‌الاسلام محمدعلی حسینی‌مقدم امشب در نشست بصیرتی فرهنگیان و دانش‌آموزان بسیجی این شهرستان، اظهار داشت: ما که اسلام را به عنوان یک دین کامل و جامع پذیرفته‌ایم، به نظام ولایی اعتقاد داریم و به دستورات حیات‌بخش آن عمل می‌کنیم، امروزه نیازمند یک آگاهی، بینش و معرفت دینی هستیم در غیر این صورت دچار خسران و زیان می‌شویم.

وی افزود: امروز غرب و اروپا بر افکار نیچه فیلسوف غربی پافشاری و مقاومت می‌کنند و معتقد هستند که انسان باید بدون اعتقاد زندگی کند و می‌گویند، دینی که ما پیشنهاد می‌کنیم، تکلیف ندارد بر اساس لذت‌جویی است و هیچ‌گونه محدودیتی در لذت‌جویی وجود ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: آنان در دنیای امروز شبهه‌افکنی می‌کنند که دین توان ادامه جامعه را ندارد و بر همین اساس بیش از 2 هزار دین نوپدید در غرب و اروپا وارد شده است که با زیبایی و جذابیت و رنگ و لعاب خاصی قصد جذب مردم را دارد و از طریق ماهواره‌ها و سایت‌های وابسته به خود تبلیغات گسترده‌ای را انجام می‌دهند.

وی با استناد به آیات قرآن بیان داشت: مسلمانان باید بدانند، دشمن آرزوی قلبی دارد و می‌خواهد آنها را از سلاحشان غافل کند تا به دنبال پیشرفت نباشند و در صورت نیاز به راحتی بتواند به آنها هجوم آورد.

حسینی‌مقدم ادامه داد: دشمن و در رأس آنها غرب، استکبار و ستمگران این آرزو را دارند که مسلمانان را از سرمایه‌های معنوی و خدا غافل کنند؛ پس باید مواظب باشید شما را از ولایت، شهادت‌طلبی و شجاعت غافل نکند.

وی خطاب به بسیجیان بیان داشت: معرفت جایگاهی است که انسان از طریق آن می‌تواند به جایگاه‌های بعدی برسد زیرا در حقیقت شناخت، آگاهی و بصیرت سکوی رسیدن به سعادت و تکامل محسوب می‌شوند.

حسینی‌مقدم تأکید کرد: معرفت شناختی است که از شناخت علمی و تجربی وسیع‌تر است و به علوم حسی و تجربی منحصر نیست و شامل امور غیر تجربی و متافیزیکی و ماورای طبیعی است، لذا ما به شناخت خدا، هستی، آخرت، ولایت و... نیازمند هستیم.  

وی عنوان داشت: دین به مجموعه‌ای گفته می‌شود که خداوند در آن مطرح باشد بنابراین آنچه که خدا در آن مطرح نباشد، دین نیست، هرچند گروهی بودیسم را دین محسوب می‌کنند، اما چون ذکر و نامی از خداوند در بودیسم به میان نمی‌آید، نمی‌توان آن را دین شمرد.

حسینی‌مقدم اضافه کرد: اومانیسم یکی از دین‌هایی است که در عصر جدید پدید آمده و طرفداران زیادی دارد و در حقیقت دین انسان‌مداری است و آگوست کنت که پدر علم جامعه‌شناسی است، دوران تفکر بشر را شامل سه مرحله الهی، فلسفی و علمی می‌داند و می‌گوید الان که عصر علم است، علم با محسوسات، حیات و مادیات سر و کار دارد، لذا باید سراغ دین مادی رفت به همین دلیل وی اومانیسم و انسان‌مداری را مطرح و در دوران کوتاهی طرفداران زیادی هم پیدا کرد.

وی عنوان کرد: در چند کشور مختلف غربی معبد انسان پرستی ساخته شده، اما چون اعتقاد به خدا و وحی در آن جایی ندارد، نمی‌توان نام دین را بر آن گذاشت، زیرا منظور ما از دین ادیان الهی است که عنصر اعتقاد به خدا، وحی و قیامت بر آن حکم‌فرما است، لذا بت‌پرستی، انسان پرستی و بودیسم دین محسوب نمی‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: دین شامل اعتقادات، باورها، رفتارها، اعمال و احکام است که شامل مسائل فردی و اجتماعی هم می‌شود که این باورها، احکام و اخلاق توسط پیامبر و از سوی خدا برای سعادت بشر آمده که با ابزارهای عقل، کشف، شهود،عرفان و تجربه اثبات می‌شود.

حسینی‌مقدم اذعان داشت: دین برای تربیت انسان‌ها و شکوفا شدن استعدادهای متنوع آنان آمده که در مسیر تربیت فردی از راه بها دادن و شخصیت دادن انسان‌ها را به بهترین نحو تربیت می‌کند و می‌گوید تو جانشین خدا، واجد تمام دانش‌ها، اشرف تمام مخلوقات و مسجود تمام فرشته‌ها هستی در حالی‌که غرب و اروپا  پافشاری می‌کنند که انسان از نسل خزه‌ها و میمون‌ها هستند.

وی تأکید کرد: تربیت اجتماعی از راه ولایت امکانپذیر است به گونه‌ای که دین اسلام ولایت را در نظر گرفته تا با وساطت بین خدا و مردم به تربیت انسان‌ها بپردازد و غیر از این طریق امکان تربیت اجتماعی انسان وجود ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه به نقش و اهمیت ولایت فقیه در عصر غیبت اشاره کرد و افزود: امامان معصوم (علیهم‌السلام) برای آنکه شیعیان در عصر غیبت خود را بی‌سرپرست احساس نکنند و گرفتار سرگردانی و انحراف نگردند به بیان احادیث و روایات عام در موقعیت و شأن فقیهان شیعه پرداختند به گونه‌ای که در این روایات اهل بیت (ع) فقها را به عنوان حاکم به پیروان خود معرفی کردند و به شیعیان دستور دادند در حوادث روزگار و مسائل سیاسی و اجتماعی خود به ایشان مراجعه کنند.

وی به انواع  ولایت از جمله ولایت خداوند، ولایت نبوت، ولایت امامت و ولایت فقاهت اشاره کرد و یادآور شد: ما معتقد هستیم، نظام ولایی در رأس خود ولایت خداوند را دارد و خداوند انسان‌های کاملی را به عنوان پیامبران برای تربیت و ادامه جامعه گسیل داشته و دوران غیبت دوران ولایت فقاهت است.

حسینی‌مقدم، آشنایی به دین و اسلام شناسی، الگوی تمام‌عیار بودن و فقیه بودن را از جمله دلایل انتخاب فقاهت برای دوران غیبت دانست و خاطر نشان کرد: فقیه باید با مبانی دین آشنا و با عمق اسلام آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند اسلام را از سرچشمه اصلی برای مردم بازگو کند و در حقیقت فقیه دارای ولایت باید مخالف هوای نفسانی، نگهبان واقعی دین خدا، مطیع محض خداوند همچنین دارای علم و دانش کافی، تقوا و تعهد و کفایت سیاسی باشد تا بتواند کاروان جامعه را به سرمنزل واقعی و مقصد حقیقی برساند.

وی اظهار داشت: در عصر حاضر بهترین شخصیت  برای رهبری و ولایت جامعه مقام معظم رهبری است که دوست و دشمن بر این امر اتفاق دارند به گونه‌ای که خاویر پروزدکوئیار دبیر کل سازمان ملل متحد که بیش از 30 سال در عرصه جهانی و بین‌المللی کار سیاسی کرده است، اقرار می‌کند در تمام دوران کار سیاسی خود شخصیتی سیاستمدار و هوشمندتر از رهبر فرزانه ایران اسلامی که در آن دوران رئیس جمهور بودند را ندیده است.

حسینی‌مقدم در پایان گفت: کوفی‌عنان نیز اذعان کرد، در دیدار اخیرم با رهبر ایران اسلامی ایشان را در اوج قداست و شخصیتی سیاسی دیدم که آنچه از سیاسیون بزرگ در ذهنم بود، پاک کردم.

انتهای پیام/80012/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول