اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه ابهر:

امر به معروف و نهی از منکر از کلیدی‌ترین مسائل اجتماعی است

امام جمعه ابهر به فراموش شدن سنت الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: مسلمانان باید مستحضر باشند که امر به معروف از کلیدی‌ترین مسائل اجتماعی و دینی ما محسوب می‌شود.

امر به معروف و نهی از منکر از کلیدی‌ترین مسائل اجتماعی است

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان امر به و معروف و نهی از منکر را از توصیه‌های قرآن به مسلمانان اعلام کرد و اظهار داشت: این توصیه به صورت مشخص در سوره توبه آیه 71 آمده و امر به معروف و نهی از منکر به همراه چند مشخصه دیگر از شاخص‌های مومنان اعلام شده است.

وی امر به معروف و نهی از منکر را عین اخلاق دانست و افزود: وقتی انسانی امر به معروف و نهی از منکر می‌کند یعنی از خودپسندی و خودبینی دوری کرده و هر چه را که برای خود می‌پسندد برای دیگران هم در نظر گرفته و ترویج می‌کند.

امام جمعه ابهر هدف آمر به معروف و ناهی از منکر را گسترش خوبی‌ها و پرهیز از زشتی‌ها در جامعه اعلام و اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر موجب دوری جنود شیطان از جامعه می‌شود.

این فعال مذهبی به فراموش شدن سنت الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: مسلمانان باید مستحضر باشند که امر به معروف از کلیدی‌ترین مسائل اجتماعی و دینی ما محسوب می‌شود.

رحیمی تاکید کرد: اگر سنت الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراموش شود اشرار بر جامعه مسلط می‌شوند.

وی امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه عمومی مردم دانست و تصریح کرد: عمومیت پیدا کردن این سنت در جامعه نوعی نظارت عمومی و همگانی بر امور محسوب می‌شود.

امام جمعه ابهر با اشاره به رواج بدحجابی در جامعه افزود: یادمان باشد، اگر سنت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه وجود داشته باشد کسانی که با این شیوه در مجامع حاضر می‌شوند یا بصیرت پیدا کرده از این رویه دست بر می‌دارند و یا اینکه برای فرار از تذکرهای مداوم از این کار اجتناب می‌کنند.

این فعال مذهبی نهادینه شدن بدحجابی را در جامعه نتیجه عدم توجه به امر به معروف و نهی از منکر اعلام و اضافه کرد: عدم توجه خانواده‌ها به این موضوع هم به شیوع آن کمک کرده است.

رحیمی در پاسخ به سئوالی در مورد شرایط امر به معروف و نهی از منکر گفت: شناخت آمرها و منکرها از شرایط اصلی برای امر به معروف و نهی از منکر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اقامه نماز، رعایت حجاب و بسیاری از اخلاقیات را عین امر به معروف اعلام و تصریح کرد: خلاف این موارد هم منکر محسوب می‌شود که آمر به معروف باید این موارد را شناخته و در صدد عمل به آنها برآید.

امام جمعه ابهر بد زبانی در امر به معروف و نهی از منکر را عین خود منکر برشمرد و اضافه کرد: آمر به معروف و نهی از منکر باید شرایط لازم برای این کار را داشته باشد.

این فعال مذهبی به وجود مراتب در امر به معروف و نهی از منکر اشاره و تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر در مرحله نخست باید قلبی باشد بدین صورت که ناقض امر خوب با ایما و اشاره متوجه اعمال خود شود.

رحیمی مرحله بعدی امر به معروف و نهی از منکر را بعد از مرحله قلبی، زبانی اعلام و اضافه کرد: در این مرحله می‌توان اشخاص را به صورت زبانی به امر خوب دعوت و یا از امور زشت نهی کرد.

وی مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر را عملی عنوان و تصریح کرد: در این مرحله اشخاص حقیقی عملاً وظیفه‌ای ندارند و حکومت باید وارد عمل شود.

انتهای پیام/73004/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول