اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صاحب‌نظران از راهکارهای گسترش فریضه امر به معروف می‌گویند

ترویج فرهنگ امر به معروف رسالتی همگانی است

امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از فرامین الهی نقش مهمی در تشکیل جامعه اسلامی به معنای واقعی کلمه دارد و تحقق این موضوع یک عزم ملی را می‌طلبد.

ترویج فرهنگ امر به معروف رسالتی همگانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، احیا و ترویج فریضه امر به معروف امری است که مشارکت تمامی اقشار مردم از هر قشر و صنفی را طلب می‌کند.

به نظر می‌رسد توجه جدی به این مقوله نیازمند بسترسازی مناسب و نظارت همگانی است به گونه‌ای که تک‌تک افراد جامعه خود را در این رابطه مسئول بدانند.

امر به معروف یک فرهنگ است

صادق ایوبی دانشجوی کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی معتقد است امر به معروف و نهی از منکر یک "فرهنگ" است که متأسفانه نسبت به آن کم‌توجهی می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید به شکل دستوری و بخش‌نامه‌ای به احیای این فریضه نگریسته شود می‌گوید: اکنون بخشی از مردم تصور می‌کنند که معنای امر به معروف بگیر و ببند است.

این شهروند با تأکید بر اینکه هیچ کدام از فرامین و واجبات الهی بدون حکمت نیست، اظهار می‌کند: امر به معروف، دعوت مسلمانان به خوبی‌ها و بازداشتن از بدی‌ها و راه انحرافی است.

سیما ایوبی شهروند دیگری است که معتقد است بهترین راه احیای این فریضه تذکر لسانی است و می‌گوید: تأثیری که برخورد مهربانانه توأم با احترام بر مخاطب می‌گذارد در پذیرش این قضیه بسیار زیاد است.

وی تصریح می‌کند: نقش ادارات و دستگاه‌ها به عنوان پیش‌قدمان این موضوع نیز بسیار بارز و مهم است هر چند نمی‌توان با اتکا به این موضوع از وظیفه مردم غافل شد.

ایوبی خاطرنشان می‌کند: این فریضه باید به گونه‌ای جا بیفتد که هر کدام از شهروندان جامعه خود را ملزم به رعایت آن و حتی در یک رده بالاتر به عنوان ناظر بر اجرای صحیح آن عمل کنند.

این شهروند حرکت به سوی جامعه‌ای تمام اسلامی را در گرو انجام برخی واجبات از جمله فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌داند و می‌گوید: مشارکت مردم بهترین راه در نیل به این هدف است.      

قوام و دوام شریعت بر پایه امر به معروف و نهی از منکر است

امام جمعه سنندج امر به معروف و نهی از منکر را رسالت و وظیفه مهم علما و روحانیون در شرایط امروز می‌داند و می‌گوید: مهم‌ترین سرلوحه رسالت انبیا الهی ترویج و اشاعه فریضه امر به معروف و نهی از منکر در میان جوامع است.

ماموستا حسام‌الدین مجتهدی با تأکید بر ضرورت تأسی از پیام های نهضت امام حسین(ع)، گفت: احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه وظیفه‌ای همگانی است و قوام و دوام دین و شریعت اسلام بر مبنای این فریضه الهی است که باید همچنان در بین اقشار مختلف مردم استمرار و دوام داشته باشد.

وی یکی از رسالت‌های مهم و اساسی انبیا و رسولان خدا را پاسداری و مرزبانی از شریعت اسلام می‌داند و اضافه می‌کند: امانت خدا و انجام فرایض دینی و الهی همچون به جای آوردن نماز و روزه که خداوند آن را به عنوان یک تکلیف شرعی بر مسلمانان واجب کرده، امانت رسول‌الله و امانت مردم سه امر مهم در شریعت اسلام است که باید مسلمانان به آن عمل کنند.

امام جمعه سنندج به اهمیت فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در قرآن کریم اشاره می‌کند و می‌گوید: خداوند متعال تأکید کرده که در میان شما عده‌ای از امت اسلامی مردم را به انجام کارهای خیر و نیکی دعوت می‌کنند و شما را از کارهای ناروا و زشت باز می‌دارند که به راستی اینها آمران به معروف و ناهیان منکر و جانشین خداوند در زمین هستند.

امر به معروف توطئه دشمنان را ناکام می‌گذارد

امام جمعه موقت سنندج فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را دو قطب اصلی و مهم در دین اسلام می‌داند و خاطر‌نشان می‌کند: در جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر حاکم باشد، قرآن، اسلام، سنت نبوی و شریعت اسلامی حکومت می‌کند.

ماموستا راستی تأکید می‌کند: اگر این فریضه الهی رعایت نشود در چنین جامعه‌ای یا اسلام حکومت نمی‌کند یا اگر حکومت کند اسلام در آن کم‌رنگ است.

وی خاطرنشان می‌کند: انسان هر چه قدر با شریعت و دین مبین اسلام فاصله بگیرد به همان اندازه نیز از فطرت، شریعت اسلام، خدا و پیامبر فاصله و مرتکب گناه و معصیت می‌شود.

امام جمعه موقت سنندج با بیان اینکه قرآن به عنوان قانون اساسی مسلمانان و دین اسلام امر به معروف را بر مسلمانان واجب کرده است اظهار می‌کند: بیشتر از سایر واجبات بر این امر مهم تأکید شده است.

ماموستا راستی خاطرنشان کرد: از آن جایی که خداوند با قرار گرفتن مسلمانان در مقابل دشمنان از آنان به عنوان مجاهد نام می‌برد، امر به معروف و نهی از منکر نیز جهاد فی سبیل‌الله است و آمران به معروف و ناهیان از منکر هم مجاهدان واقعی هستند که در راستای تحقق فرامین خداوند قدم برمی‌دارند.

وی تصریح می‌کند: مجاهد واقعی تنها به کسی که در مقابل دشمن خارجی قرار می‌گیرد اطلاق نمی‌شود بلکه افرادی هم که در داخل و با دشمنان داخلی در ستیز هستند، به معنای واقعی مجاهد هستند.

امام جمعه موقت سنندج بابیان اینکه مجاهدان داخلی با ترویج معروفات مانع از غلبه منکرات شده و تحقق برنامه‌های دشمنان را ناکام می‌گذارند می‌گوید: این همان موضوعی است که در ستاد احیا دنبال می‌شود.

ماموستا راستی با بیان اینکه باید یک عزم ملی برای تقویت و ترویج این فریضه به وجود بیاید اظهار می‌کند: تمامی اقشار جامعه باید در این موضوع احساس تکلیف کنند تا جامعه آرمانی مدنظر اسلام تشکیل شود.

==============

گزارش از: کیوان قاسمی

==============

انتهای پیام/79012/ل30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول