اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هفته تربیت‌بدنی

همایش ورزش‌های باستانی در آبیک برگزار شد

همایش ورزش‌های باستانی به مناسبت عید سعید غدیر و هفته تربیت‌بدنی در شهرستان آبیک برگزار شد.

همایش ورزش‌های باستانی در آبیک برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، همایش ورزش‌های باستانی، زورخانه‌ای و پهلوانی شهرستان آبیک صبح امروز با حضور داوود محمدی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی و محسن حق‌شناس مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین در سالن شهید نظافتی شهر آبیک برگزار شد.

در این همایش عبدالحسین داداشی فرماندار آبیک، مهدی صالحی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آبیک و جمعی از مسئولان این شهرستان حضور داشتند.

داوود محمدی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه ورزش باستانی و و زورخانه‌ای، در خصوص این ورزش و انجام حرکات پهلوانی که جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده و نیز در خصوص فتوت و مردانگی و ابعاد شخصیتی امام علی (ع) نیز سخنانی ایراد کرد.

لازم است بدانید ورزش زورخانه‌ای آداب و سننی خاص دارد؛ آداب و سننی که با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای دوره باستانی و تأسی از پیشوای نخستین شیعیان و جوانمردان، خُلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزشکاران بر می‌انگیزد و نیرو می‌بخشد.

در همایش ورزش‌های باستانی شهرستان آبیک از سوی چهار مرشد آبیکی خصایل نیکوی امام علی (ع) و ائمه اطهار (ع) و پهلوانان افسانه‌ای، اشعار و داستان‌هایی به صورت آهنگین و به همراهی «ضرب زورخانه» که مهم‌ترین ساز این نوع موسیقی است، برای برانگیختن ورزشکاران قرائت شد.

بنابر این گزارش، 50 نفر از باستانی‌کاران و ورزشکاران باستانی شهرستان‌های آبیک، ابهر، شهریار و کرج به داخل گود و جایگاه زورخانه رفته و هماهنگ با موسیقی و نوای چهار مرشد آبیکی، جست و خیز کردند و حرکات زیبای گروهی و فردی به نمایش گذاشتند.

البته باید گفت که ورزش باستانی در بین ورزشکاران به احترام و ادب معروف است و با اصول زیادی همراه است.

شنا رفتن، میل گرفتن، پا زدن، سنگ گرفتن و چرخ زدن از حرکات ورزش‌های باستانی بود که 50 ورزشکار باستانی در سالن شهید نظافتی شهر آبیک از خود به نمایش گذاشتند.

در این همایش علاوه بر اهدای هدایایی به رسم یادبود به ورزشکاران باستانی و مرشدان، به جودوکارانی که در این همایش به حرکات نمایشی پرداخته بودند، جوایزی اهدا شد.

لازم به توضیح است، جایگاه زورخانه پس از اسلام در زنده‌کردن جنبش ملی ایران و ستیز با بیگانگان و نیز رستاخیز زبان پارسی و فرهنگ و آیین افتادگی و برادری که از عهد باستان در ایران رواج داشته‌ است، اهمیت ویژه دارد.

انتهای پیام/77006/ی30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول