اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با ایجاد فضاهای ورزشی

رکورد سرانه‌های ورزشی جهان در ری شکسته شد

ضرب‌المثل قدیمی بر این مهم تاکید دارد که عقل سالم در بدن سالم است و بر این اساس مجموعه شهرری با تلاش مستمر در راستای ایجاد فضاهای ورزش، رکورد سرانه‌های ورزشی جهان در ری شکسته شد.

رکورد سرانه‌های ورزشی جهان در ری شکسته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، ضرب‌المثلی قدیمی می‌گوید «عقل سالم در بدن سالم است» از این‌رو ورزش به‌عنوان اهرمی موثر در ایجاد سلامتی، تربیت جسم و تهذیب نفس شناخته شده است، بنابراین ترویج فرهنگ ورزش در میان مردم به‌عنوان یک ضرورت در اولویت برنامه‌های مسئولان و متولیان ورزش کشور قرار گرفته است. اما اینکه چه شد در میان این همه سوژه داغ در شهر تصمیم گرفتیم به‌طور ویژه از موضوع تکراری ورزش بنویسیم، بر می‌گردد به‌مناسبتی که در آن قرار داریم. اگر این روزها تقویم روزشمارتان را ورق زده باشید حتماً متوجه شده‌اید هفته‌ای به نام تربیت‌بدنی نامگذاری شده است و در کنار آن برگزاری المپیاد ورزش جانبازان و معلولان شهر تهران به میزبانی شهرداری منطقه 20 نیز مزید بر علت شد تا به سراغ مسئولان تربیت‌بدنی شهرداری برویم و نگاهی به کارنامه ورزشی تکه بیستم شهر تهران بیندازیم. بهنام ابوالقاسم‌پور، مدیر تربیت‌بدنی شهرداری منطقه 20 برگزاری المپیاد ورزشی جانبازان و معلولان را نقطه عطف اقدامات مدیریت شهری در رونق و توسعه ورزش در میان اقشار مختلف جامعه برشمرد و در گفت‌و‌گویی کوتاه به جزییات این دوره از مسابقات و نقش تربیت‌بدنی در فراگیر کردن ورزش در میان لایه‌های مختلف جمعیتی منطقه اشاره داشت.

ابتدا از رسالتی که برای تربیت‌بدنی تعریف شده است، بگویید.

با توجه به اهمیت ورزش در چرخه سلامت جسم و روح، مهم‌ترین وظیفه‌ای که برای این نهاد به‌عنوان متولی ورزش تعریف شده است، توسعه فضاهای ورزشی و ترویج فرهنگ ورزش در میان شهروندان است و موازی با آن قهرمان‌پروری، تربیت و کشف استعدادهای ورزشی نیز از برنامه‌های اولویت‌دار تربیت‌بدنی است.

آیا تدابیر مدیران شهری و اقدامات تربیت‌بدنی منطقه در تحقق اهداف و چشم‌اندازهای تعریف شده برای این نهاد، موثر بوده است؟

آن دسته از شهروندانی که از ساکنان قدیمی این منطقه هستند، بهترین گواه برای بررسی این موضوع هستند و به‌خوبی می‌توانند تغییر و تحولات حوزه ورزش را تشریح کنند. با نگاهی به گذشته می‌بینیم اهالی ری تا همین چند سال پیش از داشتن یک زمین چمن مصنوعی یا یک ورزشگاه مجهز محروم بودند، اما در حال حاضر امکانات ورزشی و تجهیزات به‌قدری توسعه یافته که هر شهروند با پیمودن مسافتی کمتر از پنج دقیقه می‌تواند به یکی از مراکز ورزشی منطقه دسترسی پیدا کند و استقبال اقشار مختلف شهروندی برای حضور در مسابقات ورزشی و درخشش بسیاری از نخبگان ورزشی در عرصه‌های استانی، کشوری و حتی جهانی بر این ادعا صحه می‌گذارد.

با این اوصاف اکنون سرانه ورزشی منطقه 20 در چه جایگاهی قرار دارد؟

بر اساس معیارهای اعلام شده از سوی سازمان‌های ورزشی جهان، سرانه فضاهای ورزشی استاندارد در کشورهای توسعه یافته یک متر و 23 سانتی‌متر مربع برای هر فرد مشخص شده و جالب است بدانید اکنون سرانه ورزشی منطقه 20 از مرز یک متر مربع فراتر رفته و با بهره‌برداری از پروژه‌های ورزشی در دست اجرا این رکورد به‌زودی شکسته می‌شود.

در بحث استعدادیابی و نخبه‌پروری ورزشی چه تدابیری در نظر گرفته‌اید؟

همان‌طور که می‌دانید ری از دیرباز ظرفیت‌ها و استعدادهای ورزشی بالقوه‌ای داشته و سازمان ورزش شهرداری تهران با ارائه بسته‌های پیشنهادی مختلف در قالب تشکیل باشگاه‌های استعدادیابی، برگزاری مسابقات محلات، تجهیز و استانداردسازی اماکن ورزشی نخبگان این عرصه نقش بسزایی داشته است.

برای ورزش بانوان چه امکاناتی را تخصیص داده‌اید؟

استقبال چشمگیر بانوان برای استفاده از امکانات مراکز ورزشی منطقه و درخشش آن‌ها در مسابقات محلات، حکایت از ورزشکار بودن بانوان منطقه دارد به همین منظور شش سوله ورزشی الزهرا (س) برای استفاده اختصاصی بانوان تجهیز و مناسب‌سازی شده است که این اماکن در نقاط کلیدی منطقه جای گرفته‌اند تا امکان دسترسی به آن‌ها برای همه بانوان امکان‌پذیر باشد.

البته ناگفته نماند سایر ورزشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی نیز از 8 صبح تا 3 بعد از ظهر در اختیار بانوان و بعد از آن مورد استفاده آقایان قرار می‌گیرد.

این روزها اخبار برگزاری المپیاد ورزش جانبازان و معلولان به میزبانی تربیت‌بدنی شهرداری منطقه، داغ‌ترین خبر ورزشی سازمان ورزش شهرداری تهران است، در خصوص میزبانی منطقه توضیحات بیشتری بدهید؟

یکی از تدابیر مدیران شهرداری تهران، ترویج فرهنگ ورزش در میان همه اقشار جامعه است و در این میان سهم ورزش جانبازان و معلولان نیز محفوظ است.

هر ساله مسابقات ورزشی جانبازان و معلولان در میان ورزشکاران 22 منطقه شهر تهران برگزار می‌شود و با توجه به ساخت و تجهیز بزرگترین ورزشگاه تخصصی جانبازان در ری، میزبان این دوره از مسابقات ورزشی جانبازان به میزبانی تربیت‌بدنی شهرداری منطقه 20 در این مجموعه ورزشی برگزار می‌شود.

از مسابقات ورزشی محلات چه خبر؟

امسال نیز بنا به سنتی چندین و چند ساله مسابقات محلات با هدف نهادینه کردن فرهنگ ورزش همگانی در میان همه اهالی محلات، کلید خورد.

مسابقات ورزشی محلات در 24 رشته ورزشی تعریف شده است که در مرحله اول اهالی ورزشکار و ورزش‌دوست 22 محله منطقه در داخل محله خود با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و نفرات و تیم‌های برگزیده به مسابقات بین نواحی راه پیدا می‌کنند.

تیم‌های فاتح مسابقات نواحی نیز در مرحله نیمه نهایی راهی مسابقات پهنه جنوب می‌شوند و پس از موفقیت به مسابقات سراسری مناطق شهرداری تهران راه می‌یابند.

اکنون مسابقات در مرحله اول محلات در  حال برگزاری است و اختتامیه این دوره از مسابقات محلات 15 آبان ماه برگزار می‌شود.

به‌عنوان حسن ختام این گفت‌و‌گو پروژه‌های ورزشی در دست اجرا را که آماده بهره‌برداری هستند، معرفی کنید؟

اکنون گل سرسبد پروژه‌های ورزشی منطقه مجموعه استخر و سونای شهید مدرس است که با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و در کنار آن ساخت چندین زمین چمن مصنوعی در محلات و روستاهای حاشیه‌ای ری، تجهیز و مرمت برخی از سالن‌های ورزشی نیز در دستور کار معاونت عمرانی قرار دارد.

نتایج اولین دوره المپیاد ورزشی جانبازان و معلولان شهر تهران

والیبال نشسته

تیم والیبال نشسته جانبازان و معلولان منطقه 20 بعد از تیم منطقه 17 و منطقه یک به مقام سومی رضایت داد.

بسکتبال با ویلچر

مسابقات بسکتبال با ویلچر با شور و هیجان خاصی در میان ورزشکاران مناطق برگزار شد و تیم منطقه 20 بعد از مناطق یک و 12، مقام سومی را از آن خود کرد.

فوتبال قطع عضو

این رشته ورزشی به تازگی در میان ورزشکاران معلول رایج شده و تیم فوتبال قطع عضو منطقه 20 بر سکوی دوم ایستاد.

بوچیا

شاید تابه‌حال نام این رشته ورزشی به گوشتان نخورده باشد، این رشته ورزشی برای معلولان ذهنی فاقد حرکت طراحی شده است و تیم منطقه 20 مقام سومی این دوره از رقابت‌ها را به‌دست آورد.

دارت

ورزشکاران بسیاری در این رشته از المپیاد جانبازان و معلولان شرکت کردند و ورزشکاران منطقه 20 به کسب مقام پنجم بسنده کرد.

تیراندازی

تیراندازی یکی از رشته‌های ورزشی مورد علاقه جانبازان و معلولان است و تیم تیراندازی منطقه 20 با غلبه بر حریفان خود مقام سئم را کسب کرد.

شنا

مسابقات شنا مانند بسیاری از رشته‌های ورزشی دیگر مورد استقبال شرکت‌کنندگان المپیاد ورزشی جانبازان قرار گرفت و شناگران منطقه 20 به کسب مقام چهارم اکتفا کردند.

وزنه‌برداری

ورزشکاران جانباز و معلول نام‌آوری در تیم‌های رشته وزنه‌برداری حضور داشتند و وزنه‌برداران منطقه 20 سکوی سوم مسابقات را از آن خود کردند.

فوتبال هفت نفره

فوتبالیست‌های این رشته ورزشی با هیجان، در سالن ورزشی ورزشگاه جانبازان به رقابت پرداختند و تیم فوتبال منطقه 20 مقام دو را به‌دست آورد.

تنیس روی میز

این رشته ورزشی نسبت به سایر رشته‌های ورزشی از کمیت و کیفیت چشمگیرتری برخوردار بود و اعضای تیم تنیس روی میز منطقه مقام پنجم را کسب کردند.

صرفاً جهت اطلاع!

همان‌طور که می‌دانید سرانه ورزشی منطقه 20 از مرز یک متر مربع گذشته است که بخش قابل توجهی از این سرانه را مدیون اماکن ورزشی ساخته شده در طول هفت سال اخیر در منطقه هستیم. بخشی از این دارایی‌های ورزشی عبارتند از: مجموعه ورزشی ولی عصر (عج)، یاس، شهر سالم 2، سلمان فارسی، دولت‌آباد، فیروزآباد، مجموعه استخر سونای سوریان، شش مجموعه ورزشی الزهرا (س)، چهار زورخانه و 35 زمین چمن مصنوعی و ... که به زودی چندین پروژه ورزشی دیگر نیز به این فضاها اضافه می‌شود. البته ناگفته نماند ورزشگا شهید مدرس و شهر سالم 1 و 2 قدیمی‌ترین اماکن ورزشی منطقه به‌شمار می‌روند که در طول چند سال اخیر، نوسازی، توسعه و تجهیز آن در دستور کار تربیت‌بدنی منطقه قرار داشته است.

وعده ورزشکاران عصرهای پنجشنبه

ایستگاه‌های تفریحی ورزشی همان ایستگاه‌های عصر پنجشنبه است که هر هفته در یک محله برگزار می‌شود.

در این ایستگاه‌ها رشته‌های ورزشی طناب‌زنی، پرتاب پنالتی، روپایی، مچ‌اندازی، پرش با گونی و ... برگزار می‌شود که تعطیلی عصرهای پنجشنبه سبب می‌شود پای اهالی به این ایستگاه‌ها باز شود و با پرداختن به این بازی‌های ورزشی اوقاتی شاد و به یاد ماندنی را تجربه کنند.

اگر از شما سنی گذشته و شرایط شرکت در این رشته ورزشی را ندارید حداقل حضور در جمع شاد و صمیمی اهالی محله را از دست ندهید.

گفتنی است کار گروه ورزش هر محله تا پایان سال فرصت برگزاری پنج ایستگاه را دارد که قبل از هر برنامه‌ای باید شرایط ایمنی و سلامت شرکت‌کنندگان را فراهم کنند.

انتهای پیام/2462/ب۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول