اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی جهاد کشاورزی فردوس خبر داد

آبیاری سیار هزار هکتار مزارع زعفران در فردوس

معاون فنی جهاد کشاورزی فردوس از آبیاری سیار هزار هکتار مزارع زعفران در این شهرستان خبر داد.

آبیاری سیار هزار هکتار مزارع زعفران در فردوس

علیرضا مهمیز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس اظهار داشت: شهرستان فردوس با سطح زیر کشت 3 هزار و 50 هکتار، سومین تولید کننده زعفران در سطح استان خراسان جنوبی است.

وی شهرستان فردوس را سومین شهر بحرانی خراسان جنوبی از نظر خشکسالی دانست و گفت: در تیرماه و مردادماه امسال بیش از 12 روز گرمای بالای 42 درجه را در فردوس تجربه کرده‌ایم که این گرمای هوا و عدم بارندگی بهاره در فصل گل‌انگیزی پیازهای زعفران، سیر تکاملی گل‌دهی زعفران را با تغییر مواجه کرده است.

معاون فنی جهادکشاورزی فردوس افزود: به دلیل خشکسالی و کمبود آب، هزار هکتار از مزارع زعفران فردوس باید با تانکر آبرسانی شود که در بعضی از مناطق نیز به سبب صعب‌العبور بودن امکان آبیاری وجود ندارد.

مهمیز تصریح کرد: آبرسانی به مزارع زعفران از پنجم مهرماه آغاز شده و تاکنون 200 تانکر حمل و حدود سه هزار متر مکعب از مزارع زعفران آبیاری شده است.

وی یادآور شد: آبرسانی سیار به مزارع زعفران تا اوایل آذرماه ادامه دارد و در مجموع یک‌هزار و 500 تانکر آب برای آبیاری 21 هزار متر مکعب از مزارع زعفران فردوس نیاز است.

کاهش 25 درصدی برداشت زعفران در فردوس

معاون فنی جهاد کشاورزی فردوس از کاهش 25 درصدی برداشت زعفران در فردوس خبر داد و گفت: با توجه به تداوم خشکسالی و طولانی شدن دوره گرمای تابستان پیش‌بینی می‌شود در سال جاری کاهش برداشت زعفران را داشته باشیم.

مهمیز افزود: هر ساله تولید کننده برتر زعفران از شهرستان فردوس معرفی می‌شود و زعفران تولیدی در این شهرستان از لحاظ کیفی و رکورد عملکردی نیز در جایگاه نخست استان قرار دارد.

این مسئول زمان برداشت زعفران را اوایل آبان‌ماه اعلام و تصریح کرد: زمان برداشت زعفران تا نیمه دوم آذرماه ادامه دارد و به طور میانگین از هر هکتار، چهار کیلو زعفران خشک برداشت می‌شود.

معاون فنی جهاد کشاورزی فردوس به افزایش سطح زیر کشت زعفران در سال جاری اشاره کرد و  یادآور شد: در کارگروه توسعه بخش کشاورزی بیش از 200 هکتار توسعه کشت زعفران در سال جاری را داشته‌ایم که به ازای هر هکتار مبلغ هفت میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت شده است.

مهمیز قیمت هر تانکر آب را بین 35 تا 50 هزار تومان بسته به مسافت زمین اعلام و عنوان کرد: در حال حاضر هیچ اعتباری از سوی ستاد مدیریت بحران به آبرسانی مزارع زعفران فردوس اختصاص نیافته و کشاورز باید خود هزینه آبرسانی سیار را پرداخت کند.

وی در پایان اذعان داشت: مزارع زعفران روستاهای بکری، لجنو، انارستانک، برون، خانیک و افقو به دلیل کمبود آب در منطقه باید با تانکر آبرسانی شود.

انتهای پیام/69007/ن30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول