اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌بار در جهان

ژن بیماری‌ معلولیت در خراسان جنوبی کشف شد

سرپرست تیم تحقیقاتی ژنتیک وابسته به سازمان بهزیستی کشور گفت: شناسایی بیماری‌های ژنتیکی در خراسان جنوبی از چهار سال پیش کار خود را آغاز کرده و موفق به کشف ژن بیماری‌ معلولیت شد.

ژن بیماری‌ معلولیت در خراسان جنوبی کشف شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، غلامرضا شریفی ظهر امروز در نشست خبری ریشه‌های ژنتیکی معلولیت اظهار داشت: طراحی شناسایی عوامل ژنتیکی وراثتی از چهار سال پیش و با مشاوره و نظارت بهزیستی خراسان جنوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این تحقیق بر روی بیماری‌های ناشنوایی، نابینایی، عقب ماندگی‌های ذهنی و متابولیک و ریشه‌یابی آن‌ها صورت گرفته است.

سرپرست تیم تحقیقاتی ژنتیک وابسته به سازمان بهزیستی کشور افزود: مروری بر تاریخ عقب‎ماندگی ذهنی نشان می‌دهد در هر دوره‌ای از تاریخ، در هر فرهنگ و تمدنی و در همه طبقات اجتماعی افرادی وجود داشته‌اند که از نظر فعالیت اجتماعی پایین‌تر از حد طبیعی بوده و این امر سازگاری آن‌ها را با محیط زندگی‌شان مشکل ساخته است.

شریفی تصریح کرد: تولد کودک معلول و عقب مانده ذهنی به مثابه زنگ خطری برای اجتماع است چرا که این افراد علاوه بر آن که در پیشرفت جامعه زیاد مؤثر نیستند به سبب نقص و معلولیت‌شان بار اقتصادی سنگینی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل پیدایش کودکان عقب مانده ذهنی اختلالات و نارسایی‌های ژنتیکی است و نیز از جمله عوامل متعددی که در ایجاد معلولیت ذهنی کودکان مورد نظر است ازدواج‌های فامیلی و پیوندهای خویشاوندی یا هم خونی است.

سرپرست تیم تحقیقاتی ژنتیک وابسته به سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: خراسان جنوبی در ارتباط با ازدواج‌های فامیلی و هم‌خونی فراوانی زیادی که دارد منجر می‌شود این بیماری‌ها شیوع زیادی یابد.

شریفی افزود: هم‌اکنون از اقصی نقاط کشور هرازگاهی مواردی از ظهور بیماری‌های پوستی ناشناس گزارش می‌شود که عدم سابقه شناسایی آن‌ها را در گروه بیماری‌های نادر قرار می‌دهد.

وی همچنین در رابطه با فراوانی بیماری‌های پوستی که در گروه بیماری‌های نادر شناسایی و عملیات تشخیص و درمان آن‌ها در جریان است، گفت: یک نوع بیماری پوستی در یکی از مناطق خراسان جنوبی شیوع یافته است که مورد بررسی قرار گرفته است.

سرپرست تیم تحقیقاتی ژنتیک وابسته به سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این بیماری ریشه فامیلی داشته و توانستیم عامل ناشناخته این بیماری را مشخص کنیم.

شریفی ادامه داد: همچنین در این تحقیق مشاهده شد یکی از عوامل این بیماری مرگ سلول‌ها در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید است.

وی خاطر نشان کرد: گام‌های اساسی در راستای پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیک در خراسان جنوبی برداشته شده است.

استاد دانشگاه‌های ایران و اروپا تصریح کرد: شناسایی ژن‌هایی معلولیت در بعضی از مناطق برای نخستین‌بار در خراسان جنوبی مورد بررسی قرار گرفته است.

شریفی با بیان این‌که 21 تا 13 هزار ژن در بدن وجود دارد، یادآور شد: تاکنون حدود چهار هزار ژن به عنوان عامل بیماری در بدن شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: بیماری‌های ذهنی، نابینایی و ناشنوایی از جمله بیماری‌هایی هستند که در استان نسبت به بیماری‌های دیگر ژنتیکی رواج یافته است.

استاد دانشگاه‌های ایران و اروپا با بیان این‌که بیماری‌های ژنتیکی در تمام دنیا وجود دارد، افزود: شناسایی بیماری‌های ژنتیکی در خراسان جنوبی از چهار سال پیش کار خود را با انرژی بیشتر آغاز کرده است.

شریفی یادآور شد: بیشتر معلولیت‌ها در چهار بخش ذهنی، نابینایی، ناشنوایی و پوستی است که تیم تحقیقاتی ما در بخش پوستی موفق به کشف ژن مربوطه شد.

وی با بیان این‌که این کشف برای نخستین‌بار در سطح جهان صورت گرفته است، گفت: جامعه هدف مورد مطالعه در این طرح پژوهشی، یکی از مناطق روستایی خراسان جنوبی است.

استاد دانشگاه‌های ایران و اروپا خاطر نشان کرد: این مرحله نخست تحقیقات بوده که نتیجه چهار سال کار مطالعاتی است و برای درمان این مشکل باید فعالیت‌های تحقیقاتی را ادامه دهیم.

شریفی گفت: فراوانی گستره جغرافیایی جامعه هدف برای این طرح هنوز مشخص نیست و باید مشخص شود این نقصان ژنتیکی در سایر افراد هم وجود داشته یا مربوط به بعضی افراد خاص است.

انتهای پیام/69017/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول