اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی خبر داد

92 درصد نوزادان خراسان جنوبی زیر پوشش غربالگری شنوایی

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: تاکنون 92 درصد جمعیت متولدان این استان زیرپوشش غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند.

92 درصد نوزادان خراسان جنوبی زیر پوشش غربالگری شنوایی

به گزارش خبرگزاری فارس از خوسف، شهرام شیخانی ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاح پایگاه غربالگری شنوایی شهرستان خوسف اظهار داشت: برنامه غربالگری شنوایی در کشور از سال 76 به عنوان طرحی آزمایشی آغاز شد و از سال 84 به صورت ملی به عنوان برنامه غربالگری شنوایی فعالیت خود را به صورت رسمی در سراسر کشور آغاز کرد.

وی همچنین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اذعان داشت: طرح غربالگری شنوایی شیرخوارگان و نوزادان در خراسان جنوبی در نیمه دوم سال 87 فعالیت خود را آغاز کرد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون 92 درصد متولدان استان زیرپوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفتند، تصریح کرد: در سال 87 حدود 12 درصد متولدان استان زیرپوشش این برنامه قرار گرفتند که خراسان جنوبی، استان برتر در این مقوله محسوب شد.

شیخانی یادآور شد: برنامه غربالگری شنوایی دارای سه مرحله غربال، تشخیص و مداخله است.

وی اضافه کرد: در مرحله غربال که زیر یک ماهگی انجام می‌شود تنها ظرف یک تست آزمایشی چند ثانیه‌ای نوزاد، سالم بودن شنوایی یا مشکوک بودن به کم شنوایی دروی نشان داده می‌شود.

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: با توجه به طرح غربالگری شنوایی شیرخواران و نوزادان تمامی بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‎های استان به غرفه‎های غربالگر مجهز شده‎اند.

شیخانی افزود: این برنامه در سطح استان با همکاری بخش غیر دولتی انجام می‎شود.

وی مرحله دوم طرح غربالگری شنوایی نوزادان را تشخیص عنوان کرد و گفت: در این مرحله افرادی که مشکوک به ناشنوایی هستند به واحدهای تشخیصی در بیرجند و مشهد ارجاع می‌شوند که در آنجا قطعی بودن کم شنوایی کودک تشخیص داده می‌شود.

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه مرحله تشخیص باید بین سنین یک تا سه ماهگی انجام شود، ادامه داد: مرحله سوم این طرح، مداخله است که در این مرحله نوزاد برای درمان یا توانبخشی آماده شده و تا سن شش ماهگی تولد صورت می‌گیرد.

شیخانی در ارتباط با مراحل طرح غربالگری شنوایی خاطر نشان کرد: علت انجام این مراحل این است که هر چه شنوایی و کم شنوایی نوزاد در سنین کمتر تشخیص داده شود عوارض آن مانند عوارض لکنت و زبان اشاره کاهش پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: با تشخیص کم شنوایی و ناشنوایی به موقع کودک، این فرد نیز می‌تواند مانند سایر بچه‌های عادی در مدارس به تحصیل بپردازد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح غربالگری شنوایی نوزادان بسیار با اهمیت و مهم است یادآور شد: هدف این طرح پیشگیری از معلولیت کم شنوایی است که در سطح استان و سراسر کشور پیشرفت خوبی داشته است.

شیخانی از افتتاح پایگاه غربالگری شنوایی شیرخوارگان و نوزادان در خوسف خبر داد و گفت: به مناسبت هفته دولت این طرح با هزینه‌کرد 300 میلیون ریال افتتاح شد.

وی گفت: نکته حائز اهمیت این طرح این است که کسانی که دچار مشکلات مالی هستند می‌توانند با مراجعه به مرکز بهزیستی شهرستان از یارانه‌هایی که برای هزینه‌های سه مرحله غربال، تشخیص و مداخله تعلق گرفته است استفاده کنند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: سالانه حداقل 3 میلیون ریال بابت کمک هزینه به افراد نیازمند که توان مالی خوبی ندارند داده می‌شود.

شیخانی اظهار داشت: پایگاه غربالگری شنوایی خوسف شانزدهمین پایگاه در سطح استان است که فعالیت خود را از هفته جاری آغاز می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد با آغاز به کار این پایگاه در شهرستان خوسف مردم شهرستان این امر را جدی گرفته و آینده کودکان خود را تضمین کنند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: با ایجاد این پایگاه در این شهرستان برای غربال مرحله نخست مردم نیاز به رفتن به شهرستان‌های دیگر را ندارند ولی در مرحله دوم و سوم سایر شهرستان‌ها باید به پایگاه‌های شهرستان‌های بیرجند و مشهد مراجعه کنند.

شیخانی گفت: بهزیستی سالانه در زمینه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها نزدیک به 170 میلیون تومان هزینه می‌کند که از این مقدار قریب به 40 میلیون تومان در بخش غربالگری شنوایی است.

وی اذعان داشت: در سطح پوشش این برنامه در حال حاضر 92 درصد جمعیت متولدان استان زیر پوشش این برنامه هستند که در سال گذشته قریب به 95 نفر در زمینه کم شنوایی و ناشنوایی شناسایی شده‌اند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: سالانه حداقل 150 تا 200 میلیون تومان در زمینه پیشگیری از کم شنوایی، برای مردم و خانواده‌ها و بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی گفت: امید است با گسترش این برنامه در سطح استان شاهد این باشیم که صددرصد نوزادان استان زیر پوشش این طرح قرار بگیرند و سهم بسیار خوبی در پیشگیری از کم شنوایی داشته باشیم.

معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی افزود: با اجرای این برنامه شاهد اینکه فرزند کم شنوایی مجبور باشد به خاطر کم شنوایی در مدارس استثنائی مشغول به تحصیل شود نخواهیم بود و تمامی فرزندان می‌توانند از خدمات عادی آموزشی در مدارس عادی برخوردار شوند.

انتهای پیام/69017/ک40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول