اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی آذربایجان غربی تأکید کرد

ضرورت انجام مشاوره‌های ژنتیک زوج‌های جوان آذربایجان غربی

مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی آذربایجان غربی بر ضرورت انجام مشاوره‌های ژنتیک خانواده‌ها برای پیشگیری از تولد نوزادان معلول تأکید کرد.

ضرورت انجام مشاوره‌های ژنتیک زوج‌های جوان آذربایجان غربی

لادن امامیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: با توجه به تعدد ازدواج‌های فامیلی در آذربایجان غربی، طرح مشاوره پزشکی و پیشگیری از اختلالات ژنتیک از جمله برنامه‌های مهم معاونت امور پیشگیری بهزیستی آذربایجان غربی است که با راه‌اندازی و فعالیت پنج مرکز دولتی و خصوصی آماده انجام مشاوره‌های ژنتیک لازم به زوج‌های جوان در آستانه ازدواج است.

وی بهترین زمان انجام این مشاوره را قبل از ازدواج اعلام کرد و افزود: البته قبل از بارداری، در دوران بارداری و پس از تولد نخستین کودک ناهنجار نیز می‌توان نسبت به انجام مشاوره‌های ژنتیک اقدام کرد.

امامیان تصریح کرد: آذربایجان غربی یکی از مناطق خطرخیز در بحث اختلالات ژنتیک محسوب می‌شود و به تبع اینکه آمار ازدواج‌های فامیلی در آن همواره بالا است، به دلیل بی‌توجهی خانواده‌ها برای انجام مشاوره‌های ژنتیک، با وجود پیشرفت روزافزون علم پزشکی هر سال شاهد تولد نوزادان معلول در گوشه و کنار استان هستیم.

وی از وجود پنج مرکز مشاوره ژنتیک دولتی و خصوصی در استان خبر داد و تصریح کرد: این مراکز در شهرستان‌های ارومیه، مهاباد و میاندوآب فعال هستند که در صدد ایجاد و راه‌اندازی مراکز مشابه در دیگر نقاط استان نظیر بوکان و سردشت هستیم.

امامیان با اعلام این مطلب، از عدم استقبال مناسب هم‌استانی‌ها برای انجام مشاوره‌های ژنتیک ابراز تأسف کرد و افزود: عدم احساس ضرورت خانواده‌ها برای انجام مشاوره‌های ژنتیک و واهمه آن‌ها از انجام آزمایشات پرهزینه ژنتیک، از جمله عواملی است که آنان را از مراجعه به‌موقع به چنین مراکزی باز می‌دارد، این در حالی است که تمام مشاوره‌های ژنتیک به انجام آزمایشات ژنتیک منجر نمی‌شوند.

مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در صورت ضرورت انجام آزمایشات ژنتیک نیز اگر خانواده‌ها توان مالی مناسب برای پرداخت هزینه‌های انجام آزمایش نداشته باشند، بهزیستی آذربایجان غربی اقدامات حمایتی لازم را در این زمینه به خانواده‌ها ارائه می‌دهد.

امامیان در ادامه از ضرورت فرهنگ‌سازی برای انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج در میان خانواده‌ها تأکید و آن را اقدامی ضروری برای اطمینان خاطر از عدم تولد نوزاد معلول عنوان کرد.

انتهای پیام/61006/ر30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول