اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی:

بهترین مکان نگهداری از سالمند، منزل و کنار اعضای خانواده است

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی گفت: هیچ شکی نیست که بهترین مکان برای نگهداری از پدر و مادر سالمند در منزل و در کنار اعضای خانواده است.

بهترین مکان نگهداری از سالمند، منزل و کنار اعضای خانواده است

علی عرب‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند به مناسبت بزرگداشت هفته سالمند، اظهار داشت: سالمندی پایان چرخهٔ حیات انسان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های بهزیستی در هفته سالمند، ادامه داد: بازدید از مراکز نگهداری سالمند، عیادت از سالمندان در بیمارستان، معاینه بالینی سالمندان، برگزاری کلاس‌های آموزشی، جشنواره غذاهای سنتی و مراسم جشن ویژه سالمندان از جمله برنامه‌هایی است که طی هفته بزرگداشت سالمند در استان برگزار می‌شود.

*سالمندی و انزوای اجتماعی

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی هدف از برگزاری این بازدید‌ها را توجه به سالمندان و رسیدگی به حق و حقوق سالمندان عنوان کرد.

عرب‌نژاد افزود: سالمندان قشر مهمی از جامعه بوده که آمار بالایی از جامعه را تشکیل داده و باید مورد توجه ویژه قرار گرفته شوند.

وی در ارتباط با توانمندسازی سالمندان تصریح کرد: دوران سالمندی به طور معمول با دوران بازنشستگی از کار و تا حدودی انزوای اجتماعی مقارن است.

*جامعه عملا درک سالمند را از دست داده است

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی گفت: سالمندان همانند سال‌ها و دهه‌های گذشته در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت فعال و تاثیرگذار نداشته و به همین دلیل در خلوت خویش به گوشه‌ای پناه برده و از نظر روحی و جسمی در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرند.

عرب‌نژاد یادآور شد: حقوق مالی سالمند، ارتباط با سالمندان، حقوق اجتماعی، آزادی سالمندان و تمامی امورات مربوط به آن‌ها همه باید مدنظر قرار گرفته شود.

وی اضافه کرد: در جامعه امروزی با سوق داده شدن زندگی از سنتی به زندگی مدرنیته، بین نسل جوان و سالمند فاصله افتاده است و جامعه عملا درک سالمندان را از دست داده و آن‌طور که باید از سالمند حمایت نمی‌شود.

*بهره‌مندی از پرستاری‌ها و مراقبت‌های ویژه مورد نیاز در مراکز نگهداری سالمند

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به مراکز نگهداری و توانبخشی سالمند، اذعان داشت: هر روزه آمار نگهداری سالمندان در مراکز نگهداری سالمندان بیشتر می‌شود در حالی که باید شاهد بازگشت سالمندان به خانه‌هایشان باشیم.

عرب‌نژاد افزود: مراکز نگهداری از سالمندان به مراکزی گفته می‌شود که از افراد سالمندی که توان مراقبت و نگهداری از خود را نداشته و گاهی نیازمند مراقبت‌هایی هستند که این خدمات در منزل امکانپذیر نیست، نگهداری می‌شود.

وی راحت و آرام بودن خود سالمند و داشتن سرگرمی و اشتغالی مناسب، بهره‌مندی از پرستاری‌ها و مراقبت‌های ویژه مورد نیاز سالمند، استفاده از رژیم غذایی خاص، خواب و استراحت کافی و غیره را از جمله مزایای خانه سالمندان برشمرد.

*افزایش وحشت ناشی از تنهایی و مرگ در خانه سالمندان

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی، عدم استقلال و مدیریت در زندگی و حیات بدون مراقبت توام با همدردی و غم‎خواری در این مراکز را یکی از معایب آن عنوان کرد و افزود: در انزوا قرار گرفتن، افزایش اختلالات روانی، افزایش وحشت ناشی از تنهایی و مرگ، احساس محرومیت‌های عاطفی، مصاحبت با افرادی که هر کدام محرومیت و مشکلی دارند و همه اهل درد و بدبینی هستند و غیره از معایب این مراکز به شمار می‌رود.

 

عرب‌نژاد ادامه داد: پس هیچ شکی نیست که تا حد امکان بهترین مکان برای نگهداری از پدر و مادر سالمند در منزل و در کنار اعضای خانواده است.

وی خاطر نشان کرد: با اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و حساس‌سازی جامعه و با آوردن بچه‌های مهد، دانش‌آموزان و غیره به این مراکز پای درددل آن‌ها نشسته تا نسل امروز با جمعیت سالمند انس بیشتری گرفته و از آن‌ها عبرت بگیرند.

انتهای پیام/69017/ر40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول