اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه هنری استان اردبیل:

دفاع مقدس شناسنامه عزت‌مندی ایرانیان است/ تاوان سنگینی را برای تثبیت استقلال و آزادی پرداخت کردیم

در آستانه هفته دفاع مقدس رئیس حوزه هنری استان اردبیل که خود از نویسندگان این حوزه است، دفاع مقدس را شناسنامه عزت‌مند ایرانیان توصیف کرد.

دفاع مقدس شناسنامه عزت‌مندی ایرانیان است/ تاوان سنگینی را برای تثبیت استقلال و آزادی پرداخت کردیم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ساسان ناطق جزو هنرمندان و نویسندگانی است که اغلب آثارش در حوزه داستان و تاریخ شفاهی، مربوط به جنگ تحمیلی است. وی جایزه‌های متعددی از جشنواره‌های مختلف و معتبر کشوری کسب کرده است و تاکنون حدود 23 عنوان کتاب از وی در این حوزه چاپ شده است.

وی در حال حاضر رئیس حوزه هنری استان اردبیل است و بدون شک حضورش در این استان چه به عنوان مدیر و چه به عنوان کارشناس و مدرس کارگاه‌های داستان‌نویسی و خاطره‌نویسی فرصتی مغتنم برای نویسندگان است و از این محل آثار خوبی نیز تولید شده است. به مناسبت هفته دفاع مقدس و برنامه‌های حوزه هنری استان مصاحبه‌ای با وی داشتیم که آن را به بازگو می‌کنیم.

 

با توجه به گستردگی فعالیت‌های حوزه هنری و پیشینه قابل قبول این مرکز در تولید آثاری با مضمون دفاع مقدس، برای هفته دفاع مقدس امسال در بخش‌های مختلف هنری چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است؟

هفته دفاع مقدس امسال یکی از پربارترین برنامه‌های حوزه هنری در مقایسه با سال‌های گذشته است و 10 برنامه را دربخش‌های مختلف هنری و ادبی به اجرا می‌گذاریم.

از مهمترین این برنامه‌ها رونمایی کتاب «ظهر روز بیست و سوم» با مشارکت و همراهی مرکز حفظ آثار سپاه ناحیه اردبیل در روز 4 مهر است. انتشار ویژه‌نامه دفاع مقدس و مجموعه داستان طنز دفاع مقدس به همراه برپایی نمایشگاه تولیدات هنری و ادبی مرتبط با دفاع مقدس در مصلای اردبیل از دیگر برنامه‌های حوزه هنری در ایام هفته دفاع مقدس است. پخش فیلم مستند سردار شهید شاپور برزگر از تولیدات مشترک حوزه و سپاه استان از مرکز سیمای استان، در کنار نمایش عمومی تئاتر« ننه دلاور و مکاشفه‌هایش» از 5 تا 7 مهر در سالن بیضای اردبیلی به همراه عصر شعر و خاطره با همکاری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل هم از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس است.

غیر از نشست ادبی که به بررسی داستان‌های دفاع مقدس می‌پردازد، برای اولین بار اقدام به تشکیل مجمع «راویان حماسه» کردیم.. این مجمع در واقع پاتوق یا اتاق فکر رزمندگان استان است تا با حضور در کنار همدیگر فرصت های لازم برای روایت و انتشار خاطرات را فراهم کنیم. استان اردبیل جزو استان‌هایی است که شهدا و جانبازان زیادی را درانقلاب و جنگ تحمیلی تقدیم ایران اسلامی کرده و تلاش می‌کنیم به نوبه خود با تولید آثار ماندگار یاد و نام آنان را زنده نگهداریم.

 

آیا برنامه‌های هفته دفاع مقدس مختص شهر اردبیل است؟

استان اردبیل جزو استان‌های  مرزی است و امسال به صورت ویژه دو برنامه را در شهرستان مرزی پارس‌آباد اجرا خواهیم کرد.

هر چند اعتبار خاصی از سوی متولیان بودجه استان در اختیار حوزه هنری قرار داده نشده است ولی بنا به وظیفه‌ای که احساس می‌کنیم قصد داریم کارگاه داستان‌نویسی و کارگاه تاریخ شفاهی خاطره‌نویسی دفاع مقدس را در این شهرستان برگزار کنیم.

 

نقش حوزه هنری در نهادینه کردن آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس در جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ترویج و تبلیغ پیام‌های انقلاب به زبان هنر، جز با تولید هنرمندانه آثار هنری راه به جایی نمی‌برد و ابتر می‌ماند، به همین منظور حوزه هنری روی این نکته تمرکز کرده است.

توجه حوزه هنری به موضوعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موجب تولید آثار خوب و مناسبی در این دو حوزه شده و توجه بیشتر هنرمندان را به این موضوعات جلب کرده و در حوزه دفاع مقدس به موفقیت‌های خوبی دست یافتیم و امید می‌رود این موفقیت به بخش انقلاب هم تسری یابد.

حمایت‌های حوزه هنری موجب ایجاد انگیزه و همراهی هنرمندان در جهت نهادینه شدن و معرفی بهتر و هنرمندانه آرمان‌های انقلاب شده و همین موضوع به خلق آثار ماندگار مفاهیم والای انقلاب می‌انجامد.

 

انتظار شما به عنوان مسئول نهادی فعال در عرصه تولید آثاری با مضمون دفاع مقدس و انقلاب اسلامی از مسئولان استانی چیست؟

صدای هنر رساتر از آن است که پشت حصار سلیقه‌های این و آن گیر کند و همانطور که جنگ فرماندهانش را شناخت، هنرمندانش را نیز بیشتر و بهتر خواهد شناخت اما آنچه در این میان مهم است، همراهی و توجه مناسب مسئولان استانی و کشوری به هنر و ادبیات است. کارنامه هنری و ادبی ما در حوزه انقلاب و دفاع مقدس نه تنها خالی نیست، بلکه بسیار سنگین است اما برای موفقیت در تصویر این رویداد بزرگ به نگاه متعادل و منصف متولیان توزیع اعتبارات نیاز داریم.

انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هویت و شناسنامه و سند افتخار ایرانی‌ها است و هر ملتی می‌خواهد لابلای صفحات تاریخ گم نشود، باید به داشته‌هایش احترام بگذارد و آنها را به جهانیان معرفی کرده و بشناساند. برای تثبیت استقلال و آزادی خود تاوان سنگینی پرداخت کردیم و حق مطلب آن است مسئولان امر، متولیان فرهنگی، هنری و ادبی و هنرمندان را همراهی کنند تا شاهد پایداری عزت و افتخار کشورمان باشیم. هنرمندان همیشه بی‌منت و عاشقانه در تمامی صحنه‌ها حضور یافته‌اند و با اعتبار مناسبی که از سوی مسئولان استان می‌تواند صورت گیرد، می‌شود در انتقال مفاهیم والای انقلاب و دفاع مقدس تاثیرگذارتر از این عمل کرد.

 

فعالیت‌های در نظر گرفته شده توسط حوزه هنری برای امسال را در قیاس با سال‌های گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در جایی که با رقیب نامیمونی بنام تهاجم فرهنگی و کمبود اعتبارات و گاهاً کم لطفی بعضی از متولیان روبرو هستیم، باید با برنامه‌ریزی جلو برویم و منابع مالی اندک خود را مدیریت کنیم.

یکی از برنامه‌های ما برای آینده انقلاب و ایران، تربیت و آموزش هنرمندان متعهد در جهت خلق آثار ماندگار است. امسال سعی کرده‌ایم  بیشتر برنامه‌های خود را در بخش تولید متمرکز کنیم تا هم از هنرمندان حمایت کرده باشیم و هم سهمی در خلق آثار ارزشمند داشته باشیم.

گفت‌و گو از: رویا سیف‌بابلانی

انتهای پیام/62005/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول