اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آغاز برداشت برنج در زنجان و دست به گریبانی برنج‌کاران

خیمه دلالان بر پهنای شالیزارها و دستان خالی شالیکارها

باز هم با آغاز زمان برداشت محصول برنج در زنجان، نگرانی‌ها و دغدغه‌های این قشر از کشاورزان آغاز شده است.

خیمه دلالان بر پهنای شالیزارها و دستان خالی شالیکارها

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، استان زنجان یکی از استان‌های مهم در بخش کشاورزی است که سالانه 70 نوع محصول کشاورزی در این استان به عمل می‌آید که فقط یکی از آنها برنج است و فقط سالانه حدود 70 هزار تن برنج از شالیزارهای شهرستان زنجان برداشت می‌شود.

بر اساس گفته رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان زنجان، این شهرستان مقام نخست کشت برنج را در استان به خود اختصاص داده است.

قدرت‌الله سلیمانی میزان سطح زیر کشت برنج را در شهرستان زنجان 2 هزار هکتار اعلام کرده است به گونه‌ای که بیشترین سطح زیر کشت به برنج محلی گرده یا چمپا اختصاص دارد.

هاشمی، کاظمی و گرده ارقام برنجی است که در شهرستان زنجان کشت می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با بیان اینکه تولید سالانه برنج تقریباً 99 هزار و 374 تن برآورد شده است، اضافه کرد: در مجموع 528 تن در شهرستان ماهنشان، 6 هزار و 221 تن در شهرستان زنجان و 2 هزار و 625 تن در شهرستان طارم برنج تولید می‌شود.

این در حالی است که متاسفانه کشاورزان در زمان برداشت محصول خود با مشکلات بسیار زیادی از جمله عدم حمایت دولت از آنها و فروش محصولات به قیمت پایین و وجود دلالان مواجه هستند.

برنامه‌ها و پیشنهادات مختلفی به منظور حذف دلالان در حوزه کشاورزی مطرح شده بود که تاکنون کار به جایی پیش نبرده‌اند.

در حال حاضر که زمان برداشت محصول برنج فرا رسیده و کشاورزان نتیجه یک سال تلاش خود را با هدف کسب روزی حلال خواهند دید، با ارزان شدن قیمت این محصول اساسی و با ارزش روبه‌رو شده‌اند.

برنج کشت شده در روستاهای شهرستان زنجان یکی از محصولات مهمی است که از شهرت بالایی نیز برخوردار است.

از جمله روستاهای بزرگی که مردم آنجا به شالی‌کاری معروف هستند، شامل دهستان قره‌بوته، روستاهای قی طول، مشمپا، حصار و شکورچی می‌شود.

در حال حاضر کشاورزان این مناطق در حال برداشت برنج هستند و برخی‌ها نیز محصول را برداشت کرده و برای جداسازی آن از کاه به خرمن‌ها حمل کرده‌اند.

یکی از کشاورزان روستای قره‌بوته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب امسال بسیاری از کشاورزان این روستا موفق به کشت برنج کاظمی نشده‌اند و فقط برنج گرده را کاشته‌اند.

حیدری با بیان اینکه برنج این منطقه یکی از سالم‌ترین نوع برنج است که در کشت آن و اضافه شدن کودها توجه ویژه‌ای می‌شود، تصریح کرد: افراد برای حفظ سلامتی خود می‌توانند از این نوع برنج استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه از آب برنج گرده جوشیده در دوران گذشته برای تغذیه کودکان شیرخواره نیز استفاده می‌شده است، ادامه داد: این نوع برنج در مقایسه با برنج‌های خارجی بسیار با ارزش است و ارزش غذایی بالایی دارد.

این برنج‌کار پایین بودن قیمت خرید برنج را از کشاورزان یکی از مشکلات این بخش برشمرد و افزود: متاسفانه حضور دلالان و سود بسیار بالای آنها در این زمینه کشاورزان را بیشتر آزار می‌دهد.

گفتنی است، برنج‌های کشت شده در شهرستان زنجان به مناطق مختلفی نیز صادر می‌شود که در کنار صادرات مجاز با صادرات غیرمجاز و قاچاقی این محصول نیز در برخی از مناطق روبه‌رو هستیم.

*نتیجه یک سال تلاش کشاورزان به جیب دلالان می‌رود

امیدواریم مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان به فکر کشاورزان و به فکر نتیجه یک سال تلاش آنها که به جیب دلالان می‌رود، باشند.

بیمه محصولات کشاورزی و خرید محصول متناسب با قیمت‌های بازار می‌تواند کمک موثری به این قشر زحمتکش باشد و روزنه امیدی در دل‌های آنها ایجاد کند.

واردات برنج هندی نیز از نگرانی‌های کشاورزان زنجانی است چراکه آنها انتظار توزیع محصول خود را در بازارهای استان دارند و این انتظار بجا است.

امیدواریم دغدغه‌های کشاورزان مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

انتهای پیام/73006/ع40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول