اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی لنده خبرداد

پایان کشت برنج در 250 هکتار از اراضی شالیزار لنده

مدیر جهاد کشاورزی لنده گفت: کشت ارقام مختلف برنج در 250 هکتار از شالیزارهای لنده به پایان رسیده و نهادهای کشاورزی لازم میان کشاورزان توزیع شده است.

پایان کشت برنج در 250 هکتار از اراضی شالیزار لنده

حکمت نریمانی عصر امروز در گفت‌ و گو با خبرنگار فارس در لنده، با اشاره به کشت برنج در شهرستان لنده اظهارداشت: جاری شدن دو رودخانه بزرگ مارون و جن(موگرمون) باعث رونق استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی در این شهرستان است.

وی با اشاره به سطح زیر کشت برنج در این شهرستان، افزود: کشت برنج در 250هکتار از شالیزارهای لنده پایان یافته و الحمدلله تمام سطح مورد نظر زیرکشت برنج قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی لنده گفت: ارقام پرمحصول با عملکرد بالا از قبیل ارقام فجر، شمیم، شفق با میانگین عملکرد 8 تن و ارقام با کیفیت محلی از جمله چم‌پای پا کوتاه و پا بلند و رقم شهری(گرده) در این شهرستان کشت می‌شود.

نریمانی تصریح کرد: به طور میانگین سالیانه 1500 تن برنج بصورت شلتوک از شالیزارهای لنده برداشت و برای مصرف به خانه‌های کشاورزان وارد می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه با مستقل شدن جهاد کشاورزی شهرستان لنده نهاده‌های لازم از جمله کودهای شیمیایی و سموم مورد نیاز کشاورزان به موقع تأمین و در اختیار کشاورزان برنج کار قرار می‌گیرد.

مدیر جهادکشاورزی لنده گفت: از لحاظ تأمین سموم و کودهای شیمیایی در این شهرستان مشکلی وجود ندارد.

* دستگاه‌های مکانیزه باعث تحول در کشاورزی

نریمانی در ادامه افزود: انتظار می‌رود که در سال‌های آینده با ورود دستگاه‌های مکانیزه، کاشت، داشت و برداشت برنج اصولی‌تر و فنی‌تر انجام و ضایعات کمتری متوجه محصولات خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی لنده به کانال‌های سرآب‌بندی اراضی شلتوک‌کاران (برنج‌کاران) اشاره کرد و گفت: با توجه به ریزش نزولات آسمانی و طغیان رودخانه همه ساله شاهد تخریب این جو‌های انتقال آب هستیم که با توجه به این‌که اواخر فصل بهار کشت برنج شروع می‌شود کشاورزان مجبورند از ادوات سنگین مانند بیل میکانیکی و لودر برای بازگشایی کانال‌های انتقال آب (‌سرآب‌بندی) استفاده کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: از ابتدای سال 1360 تا سال 1391 اعتبارات خاصی برای بازگشایی کانال‌های انتقال آب (سرآب‌بندی) از طرف مدیریت جهادکشاورزی استان تخصیص داده می‌شد که متاسفانه در سال جاری به دلیل نبود اعتبار و منابع لازم، هیچ گونه وجهی به کشاورزان  پرداخت نشده است.

نریمانی گفت: انتظار می‌رود مدیریت محترم آب و خاک استان در این خصوص عنایات خاص و ویژه ای به این شهرستان داشته باشند.

نریمانی به شیوه آبیاری اراضی برنج در شهرستان لنده اشاره کرد و گفت: اکثر مزارع شلتوک کاری برنج در شهرستان لنده به وسیله آب‌های ثقلی(جاری) تامین آب می‌شوند و از هیچ گونه منابع زیرزمینی برای تامین آب این مزارع استفاده نمی‌شود.

انتهای پیام/82013/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول