اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز:

کشت برنج در استان فارس مصبیت‌زا است

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: با توجه به میزان آبی که کشت برنج مصرف می‌کند، تولید این محصول در استان فارس مصیبت‌های زیست‌محیطی را در پی دارد.

کشت برنج در استان فارس مصبیت‌زا است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدجعفر ناظم‌السادات پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشت هر کیلو برنج به طور تقریبی 2.5 متر مکعب آب نیاز دارد و برای هر هکتار آن باید آب را از عمق 50 تا 60 متر زمین بیرون کشید.

وی افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی استان فارس تولید محصولات آب‌بری مانند برنج به هیچ وجه توجیه ندارد و در آینده نزدیک این مزارع به شوره‌زار بدل می‌شوند.

ناظم‌السادات ادامه داد: در استان فارس بین کشاورزان بر سر استفاده از آب رقابت در گرفته و گاه حتی زمانی که زمین نیاز ندارد، موتور چاه کار می‌کند و چند برابر میزان مجاز آب را از دل زمین بیرون می‌کشند.

به گفته وی، با توجه به قیمت به نسبت رایگان آب و برق، کشاورزان آنقدر از یک چاه آب می‌کشند تا آب آن تمام شود و به سراغ حفر چاه بعد بروند، گویی که زمین تا ابد برای آنان آب تامین می‌کند.

خشک شدن هر رودخانه و دریاچه هوا را گرم‌تر می‌کند

وی در ادامه از احتمال قریب به یقین کاهش بارش‌های پاییزی در استان فارس و اکثر استان‌های کشور خبر داد و بیان کرد: آب حوزه‌هایی مانند بختگان، پریشان، مهارلو و دریاچه ارومیه مانع افزایش گرما بود، زیرا برای تبخیر یک متر مکعب آب  600 میلیون کالری انرژی خورشید جذب می‌شود و با خشک شدن این آب‌ها انرژی خورشید جذب نشده و سبب افزایش دمای شهرها می‌شود.

وی تصریح کرد: پدیده گرمایش منطقه‌ای در استان فارس چند برابر گرمایش جهانی، دمای هوا را در این منطقه بالا برده که ناشی از رفتارهای ما با طبیعت است.

انتقال آب از یک منطقه به منطقه دیگر پایا نیست

این کارشناس در ادامه گفت: با توجه به تحقیقات در زمینه آب و هوا، به نظر می‌رسد که در آینده چندان نمی‌توان بر روی انتقال آب از یک استان به استان دیگر یا از یک شهر و منطقه به منطقه دیگر حساب کرد.

وی افزود: برای تامین آب شیراز باید آب موجود منطقه را مدیریت و تولید کنیم و از طرفی گسترش شهرهایی که با مشکل آب مواجه هستند را بنابر مطالعات زیست‌محیطی محدود سازیم.

ناظم‌السادات اضافه کرد: اگر شهری به منابع آبی حوزه‌های دیگر وابسته باشد، مشکلات بسیاری برای دولت و ملت ایجاد می‌کند چرا که در آینده تعداد شهرهایی که در مسیر یک انتقال تشنه هستند افزایش یافته و مردم انتظار دارند آب هر منطقه در خود آن منطقه صرف شود.

احزاب سبز باید در مجلس و دولت ایران فعال شوند

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی اقیانوسی دانشگاه شیراز در این جلسه بیان کرد: در حال حاضر در تمام کشورهای دنیا احزاب و گروه‌های سبز فعال هستند چرا که حاکمیت‌ها متوجه شده‌اند، تمام سیاست‌ها، احزاب سیاسی و دولتمردان در زمان نابودی منابع زیستی بیهوده می‌شوند.

وی ابراز داشت: در مجلس ما گروه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعال هستند اما نمایندگان یا احزابی نداریم که به دنبال حفظ محیط زیست باشند که کلیت یک کشور است.

ناظم‌السادات خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدیریت منابع آبی به عهده وزارت نیرو است و جهاد کشاورزی مصرف‌کننده منابع آبی بوده و برای بالا بردن آمارهای خود باید هر چه بیشتر آب مصرف کند در حالی که اگر گروه‌های فعال زیست‌محیطی در مجلس وجود داشت شاید تجمیع فعالیت‌های این دو مجموعه را تصویب می‌کرد.

وی ادامه داد: وضعیت هر منطقه و استان با توجه به منابع آبی، شرایط اقلیمی و زیست‌محیطی آن متفاوت است و برخی قوانین مربوط به آب شمول کافی را ندارد.

ناظم‌السادات گفت: در شرایط فعلی پیشنهاد ما این است که حداقل بخشی از اختیارات مربوط به آب به هر استان تفویض شود تا مسئولان آن استان با کمک کارشناسان حوزه‌های مختلف برای مدیریت آب برنامه بلند‌مدت بومی تدوین کنند.

صدا و سیما بحران را باور ندارد

وی در این نشست همچنین با انتقاد از صدا و سیما اظهار داشت: خشکسالی، گرد و خاک و پدیده‌های گرمایش و کمبود آب واقعیت بوده و برای مدیریت آن باید مردم آگاه شده و همگان در مقابله با این وضع شریک شوند که در این زمینه تنها رسانه دارای پوشش عمومی صدا و سیما است.

ناظم‌السادات تصریح کرد: اگر برای مقابله با خشکسالی، بیان واقعیات و راه‌های مدیریت منابع زیستی فرهنگ‌سازی نکنیم بسیار زود با مشکلات جدی مواجه می‌شویم که تمام برنامه‌سازی‌های فرهنگی و اجتماعی را نیز متاثر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته منابع آب را مدیریت نکردیم و اکنون نسل جدید کمتر آبادی و سبزی و هوای معتدل می‌بیند و امروز نیز اگر باز به برنامه‌های کوتاه‌مدت توسعه ادامه دهیم، شیب افزایشی نمودارهای گرمایش تندی بیشتری پیدا می‌کند.

این کارشناس در پایان با غیر علمی دانستن طرح انتقال آب از دریای خزر، گفت: هرگونه دست زدن به محیط زیست بسیار دقیق، علمی و کارشناسی شده باید انجام شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر حتی آب و هوای فارس نیز از دریای خزر متاثر است و یک اقدام نامناسب می‌تواند به ایجاد رقابت در برداشت آب خزر توسط کشورهای آن حوزه و نابودی خزر منجر شود که بیشتر به ایران ضربه وارد می‌سازد.

به گفته وی، اکثر شهرهای ایران که تمرکز و رشد جمعیت در آن بیشتر است با مشکلات اقلیمی مواجه شده‌اند و باید برای ماندن جمعیت‌های هر منطقه در همان منطقه و جلوگیری از مهاجرت برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام داد.

انتهای پیام/2448/ق40/مر3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول