اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سایه شوم مترسک‌های آماده‌خواه بر سر شالیکاران

کیسه‌دوزی دلالان در ماه برنج / دف و سنج برای تاراج شالیزارها

از ابتدای مرداد ماه برداشت برنج محلی در مازندران آغاز شده و دلالان به واسطه نیاز مالی کشاورزان کیسه‌های برنج را راهی انبارها می‌کنند.

کیسه‌دوزی دلالان در ماه برنج / دف و سنج برای تاراج شالیزارها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری، فعالیت‌های کشاورزی بسیار پرزحمت و دشوار است. اگرچه بسیاری از کارها مکانیزه شده است اما برنج‌کار هنگام نشا، پا در گل فرو می‌برد و در تابستان با وجود گرمای سوزان، برنج را جمع‌آوری می‌کند.

با وجود این رنج‌ها در هنگام برداشت محصول، برنج‌های خارجی وارد بازار شده که ضربه سنگینی به تولیدکنندگان برنج وارد می‌کند.

از ابتدای مردادماه برداشت برنج در کشور آغاز شده است و شالیکاران مازندرانی این روزها در حال برداشت ارقام محلی برنج در سطح شالیزارهای خود هستند.

برداشت برنج به دلیل بارش باران در تابستان مشکلاتی را برای کشاورزان مازندرانی به وجود آورده که خوابیدن برنج به یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان تبدیل شده است.

هم‌اکنون ارقام محلی مانند طارم و هاشمی در حال برداشت است و به دلیل تقاضای مناسبی که در بازار برای آن وجود دارد نگرانی برای فروش آن وجود نخواهد داشت.

با وجود آنکه همه ساله برای برنج‌های تولیدی بازار مناسبی وجود دارد اما برنج‌های خارجی با کیفیت پایین وارد سفره‌های مردم کشورمان می‌شود.

برنج کشاورزان وارد انبارهای دلالان شد

هم‌اکنون دلالان و واسطه‌ها در حال خریداری برنج از کشاورزان هستند و تا چند روز آینده برنج‌های محلی از دست کشاورزان خارج و به انبارهای دلالان وارد می‌شود.

افزایش قیمت برنج زمانی رخ می‌دهد که دیگر برنجی در دست کشاورز نیست و این افزایش نصیب دلالان و واسطه‌هایی می‌شود که در فصل نیاز شالیکاران یعنی شهریور و مهر هر سال برنج را به قیمت ارزان از دست کشاورزان خارج کرده‌اند.

دلالان و واسطه‌ها برنج را نسبت به سال گذشته با قیمت بالاتری خریداری و وارد انبارها می‌کنند اما هدف از خریداری برنج و روانه‌کردن آن به انبارها را باید از خود دلالان پرسید.

نابرده رنج گنج را گرفت

شالیکاران مازندرانی از وجود دلالان برای فروش برنج‌های خود گلایه‌مند بودند.

محمد اکبری کشاورز میاندرودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: ما کشاورزان با رنج و سختی بسیار زیاد در شالیزار و هزینه‌های بالای کودها نمی‌توانیم معیشت زندگی خود را از شالیزار تامین کنیم اما یک دلال با خرید و فروش برنج از طریق موبایلش سود‌های میلیونی جابه‌جا می‌کند.

این کشاورز میاندرودی با اشاره به اینکه قیمت برنج افزایش داشته است، اظهار داشت: قیمت دستمزد کارگران و ماشین‌آلات برای برداشت برنج از شالیزارها بسیار گران‌تر شده است.

قلیان با اشاره به اینکه کشاورزی از سوی مسئولان هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود، افزود: شالیکاران در بعضی از مراتب کاشت، داشت و برداشت همچنان با سیستم سنتی تولید دست‌و پنجه نرم می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود تا محصول‌دهی برنج کاهش یابد.

----------------------------------

گزارش از صاحب نجفی‌وشوایی

------------------------------------

انتهای پیام/2296/ع40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول