اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پسرهای معلول مرکز توانا کرمان در آرزوی تماشای تلویزیون

پسرهای حاضر در مؤسسه خیریه توانا کرمان آرزو دارند که روزی یک تلویزیون در این مرکز داشته باشند تا در کنار یکدیگر به تماشای فیلم بنشینند.

پسرهای معلول مرکز توانا کرمان در آرزوی تماشای تلویزیون

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، 120 سال قبل حاج محمدتقی بحرینی‌یزدی ساختمانی خشتی و گلی را در حاشیه شهر کرمان احداث کرد تا بیماران روانی در این مکان اسکان داده شوند و حدود 60 سال پیش هم جمعی از خیران کرمانی ساختمانی محکم را جایگزین این ساختمان خشتی کردند.

هم‌اکنون این ساختمانِ یک هزار و 964 متری که در بلوار سیدی کرمان است در اختیار مرکز توانبخشی حرفه‌آموزی کم‌توانان ذهنی بالای 14 سال قرار گرفته و 50 پسر کم‌توان ذهنی در این مکان مشغول حرفه‌آموزی هستند و علاوه بر اینکه دیگر سربار خانواده‌هایشان نیستند، بلکه برای خودکفا شدن تلاش می‌کنند.

دلم یک تلویزیون و توپ فوتبال می‌خواهد

پوریا یکی از پسران مرکز توانا است که موفق به اخذ گواهینامه فنی و حرفه‌ای در سطح استادکار در رشته پرورش قارچ شده است و در کارگاه مؤسسه خیریه توانا کرمان به پرورش قارچ می‌پردازد.

وی در این خصوص به خبرنگار فارس می‌گوید: از حضور در مرکز توانا خوشحال هستم و طی سه، چهار سالی که در این مرکز بوده‌ام، موفق شدم که پرورش قارچ را یاد بگیرم و حالا هم به بچه‌های دیگر این رشته را یاد می‌دهم.

این جوان معلول ذهنی، اما پرتوان عنوان کرد: ما در این مرکز تلویزیون نداریم و دلم می‌خواهد یک تلویزیون و تعدادی توپ فوتبال داشته باشیم.

پوریا از خانم یاراحمدی یکی از مربیان موسسه خیریه توانا کرمان نام می‌برد و از زحمت‌های وی تشکر و قدردانی می‌کند.

میثم هم یکی دیگر از پسران مؤسسه خیریه توانا کرمان است که علاوه بر معلولیت ذهنی دچار معلولیت جسمی است و در کارگاه سفال کار می‌کند، وی که قادر به سخن گفتن نیست، ظروف سفالی که ساخته است را با ذوق نشان می‌دهد.

بچه‌های معلول ذهنی در کرمان توانمند شده‌اند

مدیرعامل مؤسسه خیریه توانا کرمان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرکز توانا از سال 86 با حضور جمعی از خیران با هدف حمایت آموزشی، حرفه‌آموزی و کمک‌های درمانی به معلولان ذهنی راه‌اندازی شد.

محمدعلی افضلی بیان داشت: در حال حاضر 50 پسر معلول ذهنی بالای 14 سال در مؤسسه خیریه توانا کرمان هستند و در کارگاه‌های سفالگری، پرورش قارچ دگمه‌ای و فیلترسازی ماشین فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: کارگاه قارچ این مؤسسه هر سه ماه یک بار برداشت محصول دارد که بچه‌ها مراحل کاشت، داشت و برداشت را انجام می‌دهند.

افضلی خاطر نشان کرد: با همکاری اداره‌کل فنی و حرفه‌ای، پسران مؤسسه خیریه توانا کرمان می‌توانند در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کنند و تنها تفاوت امتحان بچه‌های ما با افراد عادی در شفاهی بودن آزمون است.

وی تصریح کرد: تاکنون دو نفر از بچه‌های مؤسسه خیریه توانا کرمان موفق به دریافت گواهینامه فنی و حرفه‌ای در سطح استادکار شده‌اند، 28 نفر هم گواهی مهارت دریافت کرده‌اند و 50 نفر دیگر در سطح شهر کرمان توانمند و مشغول به کار شده‌اند.

28 پسر معلول ذهنی به خانه بخت رفتند

مدیرعامل مؤسسه خیریه توانا کرمان از ازدواج 28 نفر از معلولان ذهنی حاضر در مؤسسه خیریه توانا کرمان خبر داد و گفت: پسرهایی که ازدواج کرده‌اند به غیر از یک مورد همگی خوشبخت هستند و تاکنون 9 نفر از آنها صاحب فرزندان سالمی شده‌اند.

افضلی با بیان اینکه همسر بعضی از این پسران از سوی مؤسسه خیریه توانا کرمان و همسر برخی هم توسط خانواده‌هایشان انتخاب شده‌اند، اذعان داشت: همسران این افراد از قشرهای مختلف هستند.

وی افزود: حمایت مالی بحث اصلی در ازدواج معلولان است، چرا که این افراد به آزمایش‌های پیش از ازدواج و هزینه‌های قبل و بعد از ازدواج نیاز دارند.

این خیر با اشاره به اینکه معلولان ذهنی به دو دسته معلولان ذهنی تربیت‌پذیر و معلولان ذهنی آموزش‌پذیر در سطح پایین، متوسط و بالا دسته‌بندی می‌شوند، ابراز داشت: معلولان ذهنی تربیت‌پذیر در سطح پایین فقط مواردی مانند آداب معاشرت و بهداشت فردی را فرامی‌گیرند و این آموزش‌ها باید تکرار شود.

افضلی اذعان داشت: معلولان ذهنی تربیت‌پذیر در سطح متوسط و بالا و معلولان ذهنی آموزش‌پذیر در سطح پایین قادر به فراگیری مهارت‌های ساده مانند سفالگری، معرق و حضور در کارگاه‌های شبه‌قالی هستند.

وی تصریح کرد: معلولان ذهنی آموزش‌پذیر در سطح متوسط و بالا به طور معمول در مدارس استثنایی تحصیل کرده و دارای مدرک کلاس پنج ابتدایی و یا سیکل هستند و می‌توانند، حرفه‌های مختلفی را فرا گیرند.

افضلی عنوان کرد: اگر معلولان ذهنی تحرک و فعالیت لازم را نداشته باشند در سن پایین مبتلا به انواع بیماری‌ها می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند به همین علت ما سعی می‌کنیم به گونه‌ای برای آنها برنامه‌ریزی کنیم که فعالیت بدنی خوبی داشته باشند.

دست پزشکان کرمانی در کار خیر است

وی متذکر شد: با توجه به مراکزی مانند مؤسسه خیریه توانا باید به بهداشت فردی معلولان توجه ویژه‌ای داشت، پزشکان شهر کرمان همکاری بسیار خوبی با ما دارند و بچه‌ها را به صورت دوره‌ای مورد معاینه قرار می‌دهند.

مدیرعامل مؤسسه خیریه توانا کرمان، میزان فقر اقتصادی در بسیاری از خانواده‌های دارای معلول را بالا خواند و یادآور شد: معلولان ذهنی موسسه توانا از ساعت هشت صبح تا چهار بعد از ظهر در این مرکز هستند؛ در حالی که ما می‌توانیم آنها را در ساعت یک بعد از ظهر روانه خانه کنیم،‌ اما برای جلوگیری از برخی تنش‌ها در خانواده این افراد را در مدت زمان بیشتری نگهداری می‌کنیم.

افضلی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی محدودی در جامعه ما برای پذیرش معلولان ذهنی صورت گرفته است، تأکید کرد: این معلولان به علت نقص عقل مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و مشکلاتی را هم برای مردم ایجاد می‌کنند که فعالیت مراکز توانبخشی موجب کاهش این آسیب‌ها می‌شود.

وی اضافه کرد: مؤسسه خیریه توانا کرمان کمک‌های تخصصی و کارشناسی در زمینه کاردرمانی، گفتاردرمانی، پزشک متخصص اعصاب و روان، روانشناسی، مددکاری و مشاوره را به معلولان ذهنی زیرپوشش ارائه می‌دهد.

بچه‌های مرکز توانا به تلویزیون و کولر آبی نیاز دارند

مدیرعامل مؤسسه خیریه توانا کرمان همچنین با اشاره به تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز این مؤسسه، عنوان کرد: تهیه مواد غذایی برای نهار و صبحانه، همکاری برای ایجاد سایه‌بان فلزی، راه‌اندازی دو کارگاه آموزش معلولان، وسایل کمک آموزشی، تلویزیون ال‌سی‌دی یا ویدیوپروژکتور برای نمایش فیلم، دستگاه خمیرگیر برای کارگاه سفال، دستگاه کپی، میز نهارخوری، کمد لباسی، کولر آبی، رایانه و مینی‌بوس از جمله نیازهای این مرکز خیریه است.

به گزارش فارس، خیرانی که قصد دارند شریک امر خیر در مؤسسه خیریه توانا کرمان شوند، می‌توانند مبالغ مورد نظر خود را به شماره حساب‌های 804814034 حساب جام بانک ملت، 77855 بانک سامان و 7874595 بانک رفاه به نام مؤسسه خیریه توانا کرمان واریز کنند.

==============

گزارش از حقانیت

==============

انتهای پیام/80019/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول