اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت غیربهداشتی برخی از استخرهای زنجان

شیرجه به سوی آلودگی

وضعیت برخی استخرهای فعال در شهر زنجان غیر بهداشتی است که یکی از دلایل آن سودجویی بیشتر به دلیل اجاره‌ای بودن استخرهای فعال است.

شیرجه به سوی آلودگی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، با فرا رسیدن فصل گرما و افزایش تقاضا برای حضور در استخرهای شنا شاهد حضور علاقمندان به این رشته در استخرها هستیم.

با توجه به علاقمندان فراوان فعالیت در آب؛ شاهد بخش اعظم افرادی هستیم که این روزها به استخرها می‌روند، اما شنا بلد نیستند، این موضوع را می‌توان در حضور آنها در پشت نوار‌های جدا‌کننده بین قسمت عمیق و کم عمق استخرها مشاهده کرد.

اما دلیل نگارنده از نوشتن این مطلب مشاهده موارد متعدد عدم رعایت موازین بهداشتی در استخرهای زنجان و تذکر مسئولیت ارگان‌های ناظر در این بخش است.

شناگری که به تازگی وارد آب شده بود با احساس سوزش چشم بلافاصله از آب خارج شده و به طرف دوش رفت.

بعد از کلی تلاش و میزان کردن آب دوش و شستن چشم خود برای اعتراض به طرف مدیریت که از قضا برای کنترل ورود و خروج روبه‌روی در ورودی نشسته بود؛ رفت ولی با کمال تعجب همان جواب‌ها را شنید، همه چیز نرمال است الان چک شد، احتمالاً شما حساسیت دارید، پوستتان مشکل دارد؟

اما مسئولیت نظارت بر فعالیت این استخرها بر عهده چه ارگانی است و آیا ارگان‌های مسئول به وظایف خود در این مورد درست عمل می‌کنند؟

این موضوع از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که جواب‌های مسئولان حاضر در استخر به هنگام اعتراض مراجعان در مورد سوزش چشم یا خراش‌های بعد از شنا در اندام‌های بدن جای تامل دارد.

جواب‌هایی مانند: امروز مراجعه زیاد بوده آب پا خورده و بوی کلر بلند شده و الّا همین آلان اندازه گرفتم همه چیز نرمال است، شما بدون عینک شنا کرده‌ای که چشمت می‌سوزه!

حالا بیا و او را قانع کن که سوزش چشم وجود دارد ضمن اینکه این مشکل اغلب مراجعان است.

به مجموع این جواب‌های بی‌در و پیکر اضافه کنید مشاهداتی مانند: جمع شدن آب در ورودی‌ها، خراب بودن شیرهای آب دستشویی‌ها و یا از همه عجیب‌تر وجود وسایل اصلاح آقایان در کنار دوش‌ها.

به راستی مسئولیت نظارت بر فعالیت استخرها به ویژه بهداشت آنها بر عهده چه ارگانی است؟

رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلوی استان زنجان در پاسخ به این سئوال؛ مسئولان بهداشتی را در این مورد دخیل دانست و گفت: این موارد در بسیاری از اوقات به مسئولان گزارش داده نمی‌شود از این‌رو مدیران (ورزشی) اغلب از مشکلات استخرها بی‌اطلاع هستند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه نظارت‌های بهداشتی در سطح شهر بر اساس منطقه‌بندی انجام می‌شود، افزود: کارشناسان بهداشتی به صورت روتین اقدام به بازدید از استخرها کرده و از آنها نمونه‌برداری می‌کنند.

جمال ناصحی تصریح کرد: کارشناسان ستادی هم در مراکز بهداشت شهرستان‌ها مستقر هستند و در مواقع مورد نیاز اقدام به بازدید از استخرها می‌کنند.

وی با بیان اینکه استخرها هفته‌ای یکبار مورد بازبینی قرار می‌گیرند، افزود: اگر شکایتی وجود داشته باشد تعداد بازدیدها افزایش می‌یابد.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از وجود بیش از 17 هزار مکان در زنجان خبر داد و گفت: نظارت و کنترل استخرها تنها بخشی از فعالیت‌های کارشناسان بهداشتی محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد مشاهدات خود از موارد غیر بهداشتی در استخرهای زنجان گفت: به این مشکلات باید فرهنگ ضعیف رعایت نکردن موارد بهداشتی توسط مراجعان را اضافه کرد.

ناصحی با بیان اینکه وضعیت استخرهای زنجان نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، به وضعیت غیر بهداشتی و وجود برخی آلودگی‌ها در استخرهای زنجان اذعان کرد.

وی به تذکرات داده شده به متصدیان استخرها در مورد رفع آلودگی‌ها اشاره کرد و گفت: پر واضح است که اگر رعایت نشود استخرهای مورد نظر تعطیل می‌شوند.

این مقام مسئول سودجویی را یکی از دلایل وجود موارد غیر بهداشتی در استخرها دانست و افزود: باید متوجه بود که اجاره‌کنندگان استخرها به حداکثر سود در مدت زمان فعالیت خود در استخرها فکر می‌کنند.

وی تاکید کرد: اجاره‌کنندگان برای حداکثر سود در مدت زمان اجاره استخرها اقدام به صرفه‌جویی می‌کنند.

ناصحی عدم رعایت ظرفیت استخرها به ویژه در فصول گرم سال را از دیگر موارد عدم رعایت بهداشت در استخرها عنوان کرد و اضافه کرد: عدم رعایت ظرفیت به تجهیزات استخرها هم آسیب می‌زند.

وی استفاده درست و به موقع از تصفیه‌خانه و دادن فرصت برای عمل کردن کلر را برای رفع آلودگی از دیگر موارد اعلام کرد که می‌تواند به بهداشت استخرها کمک کند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان حضور یک کارشناس آگاه به مسائل بهداشتی را از دیگر موضوعاتی اعلام کرد که رعایت آن در استخرها به حل برخی مشکلات موجود کمک می‌کند.

شایان ذکر است جمال ناصحی در این مصاحبه بارها به فرهنگ ضعیف بهداشتی مراجعان به استخرها از جمله پریدن آنها از حوضچه ضد عفونی به هنگام ورود به محوطه استخر و یا سایر موارد مانند عدم دوش‌گیری درست به هنگام ورود به استخرها اشاره کرد که نگارنده ضمن قبول این موارد همچنان معتقد است که متصدیان نقش مهمی در رعایت بهداشت دارند و تذکر و کنترل‌های آنها بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان هم در این مصاحبه به اجاره‌ای بودن استخرها در اختیار بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: گزارش‌های رسیده از منابع مختلف را به متصدیان ارائه و ضمانت‌های اجرایی آنها در مورد رعایت موارد بهداشتی پیگیری می‌شود.

استان زنجان در حال حاضر 12 استخر فعال دارد که 9 استخر از این مجموع در خود شهر زنجان قرار دارند که البته توسط ارگان‌های مختلف احداث شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چندین استخر هم در سطح استان زنجان در حال احداث است که به مرور افتتاح و در چرخه فعالیت قرار می‌گیرند از این‌رو باید موارد بهداشتی آن به شدت پیگیری شود.

انتهای پیام/73004/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول