اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نبود استخر و آب‌تنی در کانال‌های مرگبار

تابستان گرم در حالی سپری می‌شود که جوانان و نوجوانان شهر اصلاندوز به دلیل بی‌بهره بودن از استخر شنا مجبور هستند در کانال‌های مرگبار آب‌تنی کرده و گذران اوقات فراغت کنند.

نبود استخر و آب‌تنی در کانال‌های مرگبار

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، هر روز مشکلات جدیدتری به جامعه ورزش اصلاندوز اضافه می‌شود که مهم‌ترین این مشکلات نبود استخر است که جوانان از نبود آن شاکی هستند.

بخش اصلاندوز در قسمت جنوب غربی شهرستان پارس‌آباد واقع شده و از شمال به رودخانه ارس و مرز ایران و جمهوری آذربایجان، از جنوب به شهرستان بیله‌سوار و گرمی، از شرق به بخش اسلام‌آباد شهرستان پارس‌آباد و از غرب به شهرستان خمارلوی استان آذربایجان‌شرقی محدود است.

این بخش580 کیلومتر مربع مساحت دارد و براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90 بیش از شش هزار و 663 خانوار با پوشش جمعیتی 27 هزار و 583 نفر جمعیت داشته است.

مرکز بخش اصلاندوز شهر تاریخی اصلاندوز می‌باشد که این شهر در محل تلاقی رودخانه‌های قره‌سو، ارس و در ارتفاع حدود 170 متر از سطح دریاهای آزاد قرار گرفته و به جهت واقع شدن در نزدیکی تپه نادری از نظر تاریخی حائز اهمیت فراوان می‌باشد.

با توجه به ظرفیت‌های عظیم در این بخش نقصان‌هایی هم در زمینه‌های مختلف وجود دارد که نبود امکانات ورزشی مناسب از جمله این نواقصات است به طوریکه کمتر جایی وجود دارد که در آن استخر سرپوشیده نباشد که بخش اصلاندوز هم جزو این جاهاست.

نوجوانان و جوانان اصلاندوزی در فصل تابستان برای رهایی از گرما و به علت نداشتن استخر شنا به کانال‌های آب کشاورزی هجوم می‌برند.

این جوانان به ناچار خود را برای شنا به کانال‌ها می‌رسانند تا از فرط گرما خود را خنک کنند که این می‌تواند خطرات ناشی از شنا در محیط خطرناک را در جوانان و نوجوانان ایجاد کند و هیچ وقت قابل جبران نیست.

تک تک جوانان از این وضع نبود استخر شاکی هستند و از اینکه سخنانشان را کسی نمی‌شنود، نگران می‌شوند و این در حالی است که نبود استخر شنا در این شهرستان موجب شده که علاقمندان برای شنا کردن مجبور شوند از شهر خارج شده و به کانال‌های آبیاری و برکه‌ها هجوم بیاورند.

از کوچک و بزرگ در این کانال‌ها شنا می‌کنند و اوقات خودشان را با چنین وضعیتی سپری می‌کنند ولی اگر از گوشه‌ای به این وضع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم علی‌رغم توانایی‌ها و استعدادهایی که این جوانان در رشته شنا دارند وجود یک استخر مناسب در این شهرستان می‌تواند انگیزه آنها را در سطح قهرمانی در این رشته بالا ببرد.

حال باید دید جوانان و نوجوانان و همچنین بزرگسالانی که در این‌گونه آب‌ها شنا می‌کنند عاری از آب آلوده نباشد چون از یک طرف بیماری ناشی از آلودگی آب نیز آنها را تهدید می‌کند و از یک طرف هم خزندگان سمی از جمله عقرب و مار نیز در کنار کانال‌های کشاورزی نیز برای اینها خطرساز می‌شود.

چندین سال است که چنین وضعیتی گریبانگیر این شهرستان است و توجه خاص مسئولین را می‌طلبد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، یکی از شناگران نوجوانان اصلاندوزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: شنا کردن در این آب واقعاً خطرناک است ولی مجبور هستیم شرایط خود را با این وضع وفق بدهیم در صورت وجود استخر در این شهر نیاز ما به کانال‌های آبیاری کشاورزی کمرنگ می‌شود.

جوان شناگر دیگری نیز در این باره به خبرنگار فارس تصریح کرد: با توجه به نیازهای موجود در این شهر و مطالبات مردمی در این زمینه احداث یک باب استخر سرپوشیده را از مسئولان ذیربط خواستار هستیم.

یکی از مشکلات و کمبودهای مدارس شهرستان نبود استخر شنا است اگر حمایت همه‌جانبه مسئولان ذیربط و همچنین نماینده مردم شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس با احداث استخر سرپوشیده در اصلاندوز وجود داشته باشد مشکلات دانش‌آموزان نیز حل می‌شود .

وجود متقاضیان فراوان در تمامی رده‌های سنی برای استفاده از دوره‌های آموزشی شنا با توجه به نبود استخر شنا در شهر متقاضیان دوره‌های آموزشی به شهرستان پارس‌آباد اعزام می‌شوند که این امر با احتمال بروز خطرات جاده‌ای همراه است.

از سویی دیگر امور منابع آب مغان و شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی مغان شنا کردن در تأسیسات آب، دریاچه سدها و کانال آب را به علت خطر غرق شدن ممنوع کرده است.

حال باید منتظر جواب مسئولان ذیربط باشیم تا چه تدابیری برای ارزش‌گذاری به روحیه فراغت جوانان و همچنین بزرگسالان با ایجاد یک استخر مناسب برای جلوگیری از شنا کردن در آب‌های خطرناک و سدها در نظر می‌گیرند و امیدواریم هر چه زودتر یک سالن استخر سرپوشیده مجهز برای جوانان و نوجوانان این بخش مهیا شود.

گزارش از: آناهیتا صمدی و زهرا جلالی

انتهای پیام/2122/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول