اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

قدس در سرزمین‌های آسیای مرکزی، افغانستان و شبه‌قاره/۴۴

اندیشمند تاجیک: ایران الگوی واقعی دفاع از قدس است

اندیشمند تاجیک حمایت از فلسطین را وظیفه ایمانی همه مسلمانان جهان دانست و گفت: در بحث دفاع واقعی از قدس، باید از ایران اسلامی الگو گرفت.

اندیشمند تاجیک: ایران الگوی واقعی دفاع از قدس است

به ‌گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «مهمانشاه شریف‌زاده» فیلسوف و دانشمند تاجیک راهپیمایی میلیونی مردم ایران در دفاع از ملت مظلوم فلسطین را ستودنی توصیف کرد.

شریف‌زاده ضمن پرداختن به ‌دلایل بروز شرایط فعلی خاورنزدیک، تصریح کرد: به‌ نظر من مشکل اصلی نه ‌تنها در بحث قدس بلکه در کل خاورنزدیک در آن است که مرز‌ها و محدودیت‌هایی از سوی غرب تعیین شده‌اند و به ‌این دلیل است که در مدت بیش از شش دهه بر مردم فلسطین همواره جبر و ظلم می‌گذرد.

وی با اظهار تأسف از آن که «همه کشورهای مسلمان آماده قد علم کردن در مقابل زورگویان نیستند»، خاطرنشان کرد: چرا در آسیای مرکزی از قدس شناخت لازم وجود ندارد؟ زیرا هنوز این منطقه هویت اصیل خود را نشناخته است و مردم آن نیز با وجود مسلمان بودن و به‌ صورت عمده به ‌یک مذهب تعلق داشتن، باز هم با ‌پراکندگی مواجه می‌باشند. البته این واقعیت نیز وجود دارد که پس از فروپاشی شوروی و تک‌قطبی شدن جهان، غرب کشورهای مسلمان و از جمله آسیای مرکزی را گرفتار بازی‌های گوناگون سیاسی کرده است.

شریف‌زاده مشکل مسلمانان را به ‌صورت عمده در آن دانست که  دارای مرکز واحد تصمیم‌گیری نمی‌باشند. 

وی افزود: به‌ دلیل ضعف‌ مسلمانان است که در مدت بیش از 200 سال اخیر ارزش‌های جهانی را اساسا غربی‌ها تعیین می‌کنند. فقط از راه وحدت امت اسلامی و کنار گذاشتن منافع محدود و مقطعی، کشورهای مسلمان می‌توانند خود را به‌ آن جایگاهی نزدیک کنند که بتوانند به‌ یکی از مراکز تصمیم‌گیری‌ جهانی تبدیل شده و به ‌مرحله‌ای برسند که آنها نیز در مورد مرزها و محدودیت‌ها تصمیم اتخاذ کنند.

این دانشمند تاجیک با ابراز امیدواری در این رابطه، گفت: دنیای امروز در حال تحول است و از این روند کشورهای اسلامی نمی‌توانند کنار بمانند. مسلمان‌ها دیگر به ‌این نتیجه رسیده‌اند که دنیا را می‌توان بر روی ایده، آرمان و ارزش‌های دیگری هم ساخت بخصوص ارزش‌های اسلامی.

شاید چنین شناخت و فضای جدیدی که در آن نقش مردم پررنگ‌تر خواهد بود، موجب شود تا مرکز صدور تصمیمات بتدریج از غرب به ‌کشورهای اسلامی انتقال یابد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، بدون شک قدس نه در سخن، بلکه در عمل به ‌مسئله نخست تبدیل شده و نتیجه مطلوب و مورد انتظار مسلمانان نیز حاصل خواهد شد.

شریف‌زاده با اشاره به ‌عدم جرائت و همت برخی از دولت‌ها (که رسما اسلامی نامیده می‌شوند) در خصوص آن که بیایند و خود را در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار بدهند، خاطرنشان کرد: ایران جامعه‌ای است که فرهنگ اسلامی و شعور اجتماعی مردم آن دارای سطحی به ‌مراتب بالاتر است. باورها و ارزش‌های دینی در رفتار و زندگی روزمره مردم ایران نقش دارد. آنان نگاه مستقلی به‌ مسائل دارند و در برابر ظلم قیام می‌کنند.

مثلا در حالی که در کشورهای آسیای مرکزی میان ارزش‌های اسلامی و ملی مرزی مصنوعی ایجاد می‌شود، در ایران این نوع نگاه کمتر به ‌نظر می‌رسد. این است که فشارهای آمریکا و غرب مردم جمهوری اسلامی را در قیاس با سایر مناطق آگاه‌تر و بیدار‌تر کرده است. دولت ایران به ‌ارزش‌های اسلامی صادق است و هیچگاه این ارزش‌ها را با بیگانگان مورد معامله قرار نمی‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: به ‌نظر من جمهوری اسلامی ایران می‌تواند یکی از الگوهای مناسب برای ایفای نقش مرکزیت مورد اشاره باشد. ایران با ایجاد فضای تعامل با کشورهای مسلمان می‌تواند نمونه مناسب جامعه آزاد و مبتنی بر ارزش‌ها و عدالت اسلامی را ارائه دهد.

شریف‌زاده ادامه داد: ایران با همه مشکلاتی که با جهان غرب دارد و با وجود آن که در مدت بیش از 3 دهه فشارهای متعددی را متحمل می‌شود، باز هم در دفاع از منافع امت اسلامی کوتاه نمی‌آید. مسئله، مسئله به‌روز بودن است. یعنی موفقیت ایران در آن است که به طور تاریخی به ‌دانش، معرفت و فرهنگ تکیه می‌کند. در دنیای امروز قدرت با طرفی است که دانش داشته باشد. ایران برخلاف خیلی از کشورهای مسلمان این حقیقت را خوب می‌داند و به ‌این منظور صدها مرکز و پژوهش‌گاه مختلف ایجاد کرده است.

امروزه ایران در عرصه‌های مختلفی تحقیقات و مطالعات انجام می‌دهد که دست‌آوردهای آن در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی واقعا ستودنی می‌باشند. وقتی سیاست بر مبنای دانش و مطالعات پیاده می‌شود، حتما به ‌نتیجه می‌رسد.

این دانشمند تاجیک تصریح کرد: لازم است تا سایر کشورهای اسلامی در زمینه دفاع از حقوق قانونی مسلمانان و معرفی چهره فرهنگی و متمدن خود به‌ عنوان امت اسلامی، از اقدامات مناسبی که ایران پیاده کرده است، الگوبرداری کنند. صداقت با ‌سایر ملت‌ها همیشه امری موفقی است که این مهم را نباید فراموش کرد. تنها با همبستگی و وحدت اسلامی می‌توان به ‌نیازهای روز امت پاسخ گفت که در رأس آن پایان دادن به ‌مظلومیت قدس قرار دارد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول