اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

قدس در سرزمین‌های آسیای مرکزی، افغانستان و شبه قاره/۸

کارشناس قرقیز: رشد آگاهی دینی مردم منطقه ضامن همبستگی با قدس است

مدیر مرکز تحلیلی «Prudent Solutions» در قرقیزستان گفت: بحث وحدت و همبستگی مسلمان‌های آسیای مرکزی با مردم فلسطین به‌طور مستقیم با موضوع رشد آگاهی‌های دینی آنان مرتبط است.

کارشناس قرقیز: رشد آگاهی دینی مردم منطقه ضامن همبستگی با قدس است

«حسین اسوبعلی‌اف» کارشناس مسائل سیاسی و مدیر مرکز تحلیلی «Prudent Solutions»در قرقیزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، روز جهانی قدس را یادگار بسیار ارزشمند و وحدت‌ساز حضرت امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی دانست.

وی گفت: بدون تردید روز جهانی قدس و همبستگی با این ملت مظلوم، بیش از پیش توجه امت اسلامی و مردم آزادی‌خواه جهان را نسبت به‌مسائل و مصایب فلسطین اشغالی افزایش داده است.  

اسوببعلی‌اف ادامه داد: چنانچه خاور نزدیک و میانه همواره درد و رنج مردم فلسطین را به‌عنوان درد و رنج خود پذیرفته‌ و نسبت به‌وضعیت موجود در این بخش جدایی‌ناپذیر از قلمرو امت اسلامی حساسیت نشان داده‌اند، پس کشورهای آسیای مرکزی همیشه دور از فرآیندهای سیاسی- بین‌المللی مربوط به‌فلسطین باقی مانده‌اند.

مدیر مرکز تحلیلی «Prudent Solutions»که با فارس صحبت می‌کرد، به‌بررسی دلایل این وضعیت پرداخت و تصریح کرد: در رابطه به‌آنکه چرا این وضعیت پیش آمده است، دلایل متعددی به‌نظر می‌رسد. جای سوال دارد که چرا در حالی که فضای اطلاعاتی جهانی شده است، مسلمانان آسیای مرکزی از نهضت فراگیر مقاومت و همبستگی با مردم فلسطین در برابر اشغال‌گری‌های اسرائیل در کنار مانده‌اند.

وی ادامه داد: مسلم است که پس از فروپاشی شوروی در کشورهای آسیای مرکزی (به‌استثنای تاجیکستان) مسلمانان نه‌تنها رویکرد خود نسبت به‌شناخت و پذیرش رهبری روحانی مورد قبول همگانی را تدوین نکردند بلکه برای ایجاد سابقه در جهت داشتن موقعیت اجتماعی و یا سیاسی از سوی روحانیان معتبر نیز تلاشی به‌خرج ندادند.

بنابر این روحانیت کشورهای منطقه باید به‌حل و فصل این مسائل کلیدی مشغول شوند: زمینه به‌رسمیت شناخته شدن خود را فراهم کنند و در راستای شکل‌گیری و اتحاد امت در سطح کشورهایشان گام بردارند. چرا که وجود چنددستگی مسلمانان در هر یک از کشورهای منطقه به‌دلیل ترجیحات ایدئولوژیکی و مجادلات کلامی، مانع ایجاد شرایط برای اتحاد مسلمانان در جهت حل و فصل مسائل مشترکشان در سطح کشورهای جداگانه شده است.

این صاحب‌نظر مسایل سیاسی و مذهبی منطقه افزود: مسلمانان هر یک از کشورهای آسیای مرکزی به‌دلایل اختلافات فکری، ایدئولوژیکی، مذهبی و غیره نامتجانس می‌باشند. یعنی در شرایطی که حتی در سطح کشور جداگانه صحبت از وحدت و همبستگی مسلمانان کار سخت است، به‌صورت طبیعی توجه به‌قضیه فلسطین و روز جهانی قدس نمی‌تواند در سطح مطلوب قرار داشته باشد.

اسوبعلی‌اف خاطرنشان کرد: مشکل دیگر به‌آن بر‌ می‌گردد که مسلمانان آسیای مرکزی با آنکه اکثریت جمعیت منطقه را تشکیل داده و یک ظرفیت بالقوه با نفوذ به‌شمار می‌روند، به‌دلایل فوق نمی‌توانند به‌عنوان یک نیروی متحد و یکپارچه در جهت دفاع از منافع مشترک خود عمل کنند.

به‌اعتقاد وی: عوامل مورد اشاره و موارد دیگر حکایت از آن را دارند که مسلمانان آسیای مرکزی در مرحله‌ای از توسعه قرار دارند که رشد هویت‌خواهی اسلامی  آن‌ها هنوز به‌سطحی نرسیده است که خود را نیروی واحد احساس کنند و بر نفوذ خود روی حوزه اجتماعی و سیاسی کشورهایشان اطمنان داشته باشند و خود را متعلق به‌جهان اسلام بدانند.

مدیر مرکز تحلیلی «Prudent Solutions»در پایان گفت‌وگوی خود با فارس، یادآور شد: در هر صورت این نکته دارای اهمیت است که برگذاری روز جهانی قدس به‌عنوان مظهر وحدت و همبستگی امت اسلامی و همچنین ابتکاراتی که در راستای منافع مسلمانان منطقه بوده و بایستی به‌طور منظم دنبال شوند تا برایشان فرصت آشنایی با تجارب کشورهای دیگر در راستای دفاع از منافع مشترک فراهم آید و احساس نزدیکی و وحدت با مسلمانان تمام جهان برایشان دست دهد.

این همه در نهایت به‌بهترین نحوه به‌بیداری اسلامی مردم منطقه و هدفمند کردن روند توسعه اسلام در آسیای مرکزی کمک خواهد کرد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول