اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

قدس در سرزمین‌های آسیای مرکزی، افغانستان و شبه قاره/۷

روزنامه‌نگار افغان: روز قدس امسال نقشه‎‎های استکبار را خنثی می‌کنیم

روزنامه‌نگار افغان با اشاره به تأثیر بزرگداشت روز جهانی قدس در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان اسلام اظهار داشت: روز قدس روز شکست نقشه‌های صهیونیسم جهانی است.

روزنامه‌نگار افغان: روز قدس امسال نقشه‎‎های استکبار را خنثی می‌کنیم

«احمد بهشتی» مسئول فرهنگی جامعه روحانیت امامیه هرات افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، اعلام و نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، توسط امام خمینی (ره) را تدبیر و اندیشه ناب و پرمعنایی دانست که موجب شد قدس شریف به عنوان اولین قبله مسلمان‌ها برای همیشه در یاد و خاطره‌ها زنده بماند.

این عالم افغان روز قدس را روز شکست نقشه‌های استکبار و صهیونیسم جهانی دانست و گفت: در حال حاضر نقشه‌هایی پی در پی با هدف کمرنگ ساختن مسئله اصلی مسلمانان و در نهایت، به فراموشی سپردن قدس شریف و یهودی سازی یا نابودی این مکان مقدس از خاطره‌ها طراحی و اجرا می‌‌شود که مسلمانان در این خصوص باید کاملاً هشیار باشند.

وی در ادامه افزود: همانگونه که تحولات اخیر در منطقه نشان می‌دهد امت اسلامی این روزها بیش از هر زمان دیگر در معرض ترفندها و توطئه‌های پیچیده دشمنان برای پنهان‌سازی مسئله اصلی خویش یعنی قدس شریف قرار دارد و برجسته کردن خطوط اختلافی میان مذاهب و فرقه‌های اسلامی و دامن زدن به مسائل قومی-قبیله‌ای با تأسیس شبکه‌های ماهواره‌ای به ظاهر مذهبی ایجاد برخی جریانات مشکوک و به دنبال آن راه‌اندازی جنگ‌های مذهبی و فرقه‌ای در برخی کشورهای اسلامی، تروریست خواندن محور مقاومت دسیسه‌ها و فتنه‌هایی از این دست به شمار می‎آید که توسط استکبار جهانی و غرب طراحی و اجرا می‌شود.

بهشتی در ادامه به حمایت‌های آشکار آمریکا از اسرائیل که سبب پایداری این رژیم غاصب شده است اشاره نمود و گفت: از بدو تأسیس کشور یهود، جهان غرب و در رأس آن سیاستمداران آمریکایی تمام قد از اشغالگران صهیونیست حمایت کرده و آشکارا اسرائیل را خط قرمز خود قلمداد کرده اند.

وی افزود: اما اینکه این حمایت‌های همه جانبه چرا صورت می‌گیرد و دلیل اینکه غربی‌ها تا این اندازه سنگ اسرائیل و رژیم غاصب آن را به سینه می‌زنند چیست؟ به نظر می‌‌رسد این مسئله به وقایع گذشته و برخی مسائل تاریخی ارتباط داشته باشد، زیرا به باور بسیاری از آگاهان ایجاد اسرائیل پدیده‌ای است که یقیناً به واسطه هجوم دو‌باره غرب و به جبران شکست‌های متوالی در جنگ‌های صلیبی علیه مسلمانان طراحی شده است.

وی در ادامه از دولت انگلیس به عنوان یکی از عاملان و بانیان اصلی ظهور اسرائیل در خاور میانه یاد نمود و افزود: دولت انگلیس در واقع سردمدار جنگ‌های صلیبی در جهان معاصر به شمار می‎‎آید.

انگلیسی‌ها از 20 سال قبل از تأسیس اسرائیل، از طرح ایجاد دولت یهود حمایت می‌کردند و افکار عمومی دولت‌های غربی را برای مواجه شدن با پدیده ظهور اسرائیل در فلسطین آماده کرده بودند.

بهشتی در ادامه همین موضوع افزود: از جانب دیگر اسرائیل در طی تقریبا 6 دهه حاکمیت خود در منطقه، جنگ‌های بزرگ و پرتلفاتی را با همسایگان عرب خود داشته و چون در همه این جنگ‌ها از حمایت نظامی آمریکا و اروپائی‌ها برخوردار بوده، پیروزی را از آن خود ساخته است.

امروز نیز بخاطر همین برتری و همان حمایت‌های آمریکا و اروپاست که دولت‌های عرب خاورمیانه، از موضع ضعف با صهیونیست‌ها سازش می‎کنند.

این روزنامه‌نگار افغان در ادامه از حمایت‌های بین‌المللی از رژیم صهیونیستی یاد کرد و گفت: از ابتدای تأسیس اسرائیل، سیاستمداران امور خارجی آمریکا حمایت از بالاترین سطح، منافع صهیونیست‌ها را تأمین می‌کنند و در این میان، استفاده از حق «وتو» در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ناکام گذاشتن طرح‌‏های ضداسرائیلی، نمونه کوچکی از حمایت از رژیم صهیونیستی است.

مسئول فرهنگی جامعه روحانیت امامیه هرات در ادامه به جایگاه بیت‌المقدس در اسلام اشاره کرد و گفت: بیت‌المقدس به عنوان مهم‏ترین شهر فلسطین، از نظر اسلامی اهمیت ویژه‏ای دارد زیرا مسجدالاقصی، نخستین قبله مسلمانان در این شهر تاریخی است و از آغاز ظهور اسلام تا سال دوم هجری، قبله پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در هنگام نماز و نیایش، بیت‏ المقدس بود، از این رو این شهر قبله نخستین، بلدالامین و حرم امن شناخته می‏شود.

وی در ادامه همین موضوع افزود: افزون بر این، مسجدالاقصی هنگام معراج رسول اکرم (صلی‏الله‏علیه‏و‏آله) نیز ارزش و قداست خود را نشان داد، به‏گونه‏ای که خداوند می‏فرماید شبانه پیامبر اکرم (صلی‏الله‏علیه‏و‏آله) را از مسجدالحرام به مسجدالاقصی ـ که اطراف آن را پربرکت گردانیده است ـ سیر داد تا آیات و نشانه‏های الهی را به او نشان دهد.

بهشتی در ادامه از تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر مسئله قدس یاد کرد و گفت: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) تأثیرات شگرفی در جهان به خصوص در میان امت اسلامی داشته است.

وی افزود: یکی از این تأثیرات که همگان شاهد آن هستیم، پدیدار شدن حس خود باوری در میان مجاهدان مسلمان از جمله مبارزان فلسطینی بوده است.

در این خصوص شهید «فتحی شقاقی»، از رهبران حماس می‏گوید: هیچ چیز به اندازه انقلاب امام خمینی رحمت الله علیه نتوانست ملت فلسطین را به هیجان آورد و احساسات آنها را برانگیزد و امید را در دل‏هایشان زنده کند.

« ... با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ما به خود آمدیم و دریافتیم که آمریکا و اسرائیل نیز قابل شکست هستند.

ما فهمیدیم که با الهام از دین اسلام می‏توانیم معجزه کنیم. از این رو، مجاهدان در فلسطین، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را به دیده تقدیر می‏نگرند و امام خمینی رحمه‏الله را از رهبران جاوید تاریخ می‏دانند.»

این عالم افغان در ادامه به تأثیرات بزرگداشت روز قدس اشاره کرد و افزود: بدون تردید بزرگداشت و توجه به روز جهانی قدس افزون بر آنچه که بیان شد، تأثیرات مثبت دیگری نیز در مجامع بین‌المللی و همه مظلومان جهان دارد، زیرا مسلمانان با زنده نگهداشتن این روز با احساس و درک ضرورت اتحاد و یکپارچگی به همگان اعلام می‌‌کنند که ما نمی‎خواهیم مسئله قدس را به عنوان یک مسئله دینی و مسئله سیاسی فراموش کنیم، به همین سبب احیای این روز و مشارکت همه مسلمانان در کشورهای اسلامی در بزرگداشت روز قدس از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی در ادامه ضمن اشاره به سخنان تاریخی امام خمینی(ره) که قدس را متعلق به همه مسلمانان جهان دانسته‌اند گفت: در حقیقت باید گفت روز قدس نماد آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی، ظلم‌ستیزی، وحدت و همدلی جهان اسلام است تا با خروش یکپارچه علیه ظلم و بیداد پرچم عدالت طلبی را در جهان برافراشته و ظرفیت و توان خویش را به رخ زیاده‌خواهان بکشند.

بهشتی در پایان این گفت‌وگو بر حمایت همه جانبه مردم مسلمان افغانستان از ملت فلسطین تأکید کرد و  افزود: ملت ستمدیده افغانستان نیز که طعم تلخ اشغال کشور خود را چشیده و از مصائب و درد و رنج ملت مظلوم فلسطین آگاه هستند با حضور در راهپیمایی‌ها و بزرگداشت روز جهانی قدس، رسالت تاریخی و شرعی خود را در قبال قدس شریف ایفا خواهند کرد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول