اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

قدس در سرزمین‌های آسیای مرکزی، افغانستان و شبه قاره/۶

اندیشمند تاجیک: قدس رمز وحدت امت است/ فقط گمراهان ملاحظه رژیم صهیونیستی را دارند

اندیشمند اسلامی تاجیکستان گفت: روز جهانی قدس رمز وحدت امت اسلامی است و فقط گمراهانند که ملاحظات رژیم صهیونیستی را دارند.

اندیشمند تاجیک: قدس رمز وحدت امت است/ فقط گمراهان ملاحظه رژیم صهیونیستی را دارند

«اسلام‌الدین فیضعلی» اندیشمند مطرح دینی و عضو شورای علمای حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، اهمیت اعلام این روز از سوی حضرت امام خمینی (ره) را ابتکار بزرگ و اقدام تاریخی عنوان کرد. 

وی گفت: روز جهانی قدس که در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران اعلام شد، همواره مورد توجه امت اسلامی قرار داشته و جهت جلب توجه مسلمانان جهان نسبت به‌‌جایگاه واقعی آن و شناخت حقیقت مظلومیت مردم فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی نقشی بارز بازیده است.

استاد فیضعلی افزود: به‌نظر می‌رسد که امروز بیش از گذشته موضوع قدس شریف اهمیت پیدا کرده است. زیرا با وقوع تحولات کشورهای عربی و روند بیداری اسلامی، این موضوع بیشتر برجسته شده که مسلمانان دنیا باید در برابر ‌رویدادهای مهم مربوط به‌خود نه‌تنها توجه داشته باشند بلکه در تعیین مسیر صحیح آنان نیز سهم مستقیم بگیرند. بدون چنین یک اقدامی دست‌یابی به‌وحدت امت در جهت رسیدن به‌اهداف مشترک و مهم اسلامی و به‌طور قدرتمند حرکت کردن در این جهت با مشکل مواجه خواهد بود.

وی با اشاره به‌وقوع یک سری از اتفاقات در چند ماه اخیر در کشورهای اسلامی، گفت: برخی از کشورهای خارجی به‌شدت تلاش می‌کنند تا روند بیداری اسلامی را منحرف کنند و مانع تمرکز توجه و دقت امت اسلامی روی اهداف محوری و کلان شوند. این برنامه آن‌ها به‌طور بسیار آشکار در مصر و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در حال تحقق می‌باشد.

عضو شورای علمای حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، خاطرنشان کرد: تحولاتی که طی چند سال اخیر در کشورهای عربی به‌نظر رسید، ماهیت مردمی و اسلامی داشتند ولی برخی از قدرت‌های جهانی با نگرانی از دورنمای این روند و احتمال با تهدید رو‌به‌رو شدن منافعشان، دست به‌کار شدند تا مسیر تحولات را منحرف کنند. این امر موجب شد تا مدیریت‌های جدید این کشورها نتوانند مسائل مهم جهان اسلام و از جمله قضیه فلسطین را در درجه اول اهمیت بگذارند. این دیگر به‌معنای انحراف از مسیر اهداف بیداری اسلامی می باشد.

استاد فیضعلی موضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه به‌روند بیداری اسلامی و منافع امت را برادرانه توصیف و خاطرنشان کرد: بدون تردید موقعی تعدادی از کشورهای مسلمان در رابطه به‌قضیه فلسطین و دیگر مسائل مربوط به‌منافع امت اسلامی خود را در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار نمی‌دهند، این حقیقت آشکار می‌شود که آن‌ها در تعیین سیاست‌‌گذاری‌های خود استقلال چندانی ندارند بلکه به‌جای آن‌ها از خارج است که تصمیم می‌گیرند و تعیین تکلیف می‌کنند.

به‌صورت طبیعی با چنین شرایط، رسیدگی هم‌سو و هماهنگ این‌گونه دولت‌ها به‌مسائل و مصایب مردم فلسطین و سایر معظلات جهان اسلام غیرواقعی به‌نظر می‌رسد.

این دانشمند شناخته اسلامی تاجیکستان، کم‌توجهی برخی از کشورهای اسلامی به‌محوری‌ترین مسائل امت را غیرقابل توجیه دانست و تصریح کرد: مطالعاتی که در رابطه به‌وضعیت واقعی بعضی از کشورهای اسلامی صورت گرفته است، نشان می‌دهد که استراتژی امنیتی آنان عمدتا بر اساس منافع رژیم صهیونیستی تعیین و تدوین می‌شود. مسلما دنبال شدن این خط و این استراتژیک به‌معنای گام برداشتن در مقابل منافع قدس شریف و امت اسلامی است.

استاد فیضعلی ادامه داد: امید بستن به‌تامین امنیت خود از طریق براورده کردن منافع رژیم صهیونیستی نه‌تنها اشتباه بزرگ است بلکه خیانت به‌امت اسلامی نیز می‌باشد. آن‌ها هستند که زمینه تحمیل درد و رنج برای ملت‌های مسلمان را بیشتر فراهم می‌کنند.

وی عدم وجود مراکز قوی مطالعات استراتژیک در بیشتر کشورهای اسلامی (به‌استثنای ایران و چند کشور معدود اسلامی) را ضعف جدی برای بازیدن نقش واقعی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و گفت: این‌گونه دولت‌ها با داشتن نماد تشریفاتی اکتفا کرده و کمتر به‌فکر مطالعات عمیق و مستقلانه شرایط پیرامون و اهداف قدرت‌ها می‌باشند. به‌این دلیل است که به‌‌سوی دشمنان خود دست دوستی دراز کرده‌اند. یعنی دشمنشان را دوست پنداشته‌اند که اشتباهی است بس بزرگ.

استاد فیضعلی در ادامه این بحث، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به‌داشتن چنین مراکز و اتکا به‌تجربه منحصر به‌فرد بیش از سه دهه انقلاب اسلامی در همان آغاز خیزش‌های مردمی و روند بیداری اسلامی، ضمن حمایت از آن‌ها همچنین هشدار داد که فریب دشمناننشان را نخورند و زهمات خود را به‌باد ندهند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول