اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

قدس در سرزمین‌های آسیای مرکزی، افغانستان و شبه قاره/10

آگاهی و بیداری اسلامی از نتایج توجه عمیق به قدس است

یک کارشناس افغان گفت: بیداری اسلامی و روز قدس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) نشأت می‌گیرد، امام نهالی غرس کرد که پس از سال‌ها اکنون مردم کشورهای اسلامی بدنبال آگاهی و بیداری از مسائل اسلامی خویش برخاسته‌اند.

آگاهی و بیداری اسلامی از نتایج توجه عمیق به قدس است

«میر حامد حسین میری» کارشناس مسائل سیاسی و روزنامه نگار افغان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، به اهمیت روز جهانی قدس اشاره کرد و گفت: روز جهانی قدس یادگار حضرت امام خمینی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سبب اهمیت اسلامی سرزمین‌های اشغالی فلسطین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کرد. این در حالی است که نام گذاری روز قدس با واکنش منفی برخی رژیم های مستبد وقت در منطقه مواجه شد.

دکتر میری افزود: اما این انتخاب دوراندیشانه امام امروزه به جایی رسیده که در سراسر جهان از روز قدس تجلیل به عمل می‌آید و خوی تجاوزگری صهیونیست‌های غاصب نیز از طرف جهانیان بویژه مسلمانان در قالب تظاهرات و راهپیمایی و همایش‌ها محکوم می‌شود.

روزنامه نگار افغان در تشریح اهمیت قدس در بینش امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد که حضرت امام با توجه به ابعاد گسترده بینش سیاسی، اجتماعی و مذهبی که داشتند حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نیز باوجود صدور بیانیه‌هایی علیه طاغوت آن زمان، به مسئله فلسطین و مردم مظلومش توجه ویژه‌ای داشتند که در بیانیه‌های ایشان مشهود است.

امام اعلام می‌کردند که قدس اولین قبله مسلمین است و بایستی از اشغال صهیونیست‌های غاصب خارج شود. بنابراین در گام نخست جنبه اسلامی سرزمین‌های اشغالی و بویژه قدس اهمیت داشت و در گام دوم هم مسائل آوارگی و مظلومیت ملت فلسطین بود که امام با نگاه استراتژیک در ماهی که مسلمانان در جهت کسب رضایت الهی تلاش می‌کنند روز جهانی قدس را پایه گذاری کرد.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان اظهار داشت که نتایج بیداری اسلامی و روز قدس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری پیامبرگونه امام (ره) نشات می‌گیرد و در واقع پس از سال‌ها سکوت مجامع جهانی اما با تاکید و گوشزدی دوباره توجه جهان اسلام را به مسئله فلسطین جلب کرد.

حامد میری افزود: بیداری اسلامی مرتبط با مسئله قدس است و در واقع جرقه قدس از ایران شروع و به کشورهای دیگر راه یافت.

این در حالی است که مردم در کشورهای اسلامی پس از سال‌ها بدنبال آگاهی و بیداری لازمی در جهت مسائل اعتقادی و اسلامی خود هستند و برای این هدف تلاش می‌کنند.

اگر چه برخی از قدرت‌ها بخصوص آمریکا، مسئله بیداری اسلامی و انقلاب علیه حاکمان مستبد را می‌خواهند به نفع خود مصادره کنند اما مردم مسلمان منطقه بخوصص خاورمیانه از بینش و بلوغ سیاسی لازم برخوردار شده‌اند و در مقابل توطئه های کاخ سفید و غرب آگاه هستند.

وی ادامه داد که مسلمانان از آن رخوت و ناآگاهی که رژیم‌های سابق تحمیل می‌کردند خارج شده و بدنبال بلوغ سیاسی و اسلامی هستند.

روزنامه نگار افغان تاکید کرد که صبح نزدیک است و شاهد به ثمر نشستن درایت و بینش امام راحل در رابطه با جهان اسلام و بخصوص قدس در آینده نزدیک خواهیم بود.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان به طرح غربی‌ها مبنی بر تفرقه و دامن زدن به اختلافات مذهبی در بین مسلمانان اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن کریم در سوره مائده می‌فرماید که هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسان‌ها را کشته و هر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است.

این فرموده قرآن را تمام مذاهب اسلامی قبول دارند و این در حالی است که در مردم مسلمان پاراچنار پاکستان روز شنبه 250 تن بر اثر بمب گذاری و حمله انتحاری کشته و زخمی می‌شوند.

بنابراین کسانی که خویش را مسلمان می خوانند چرا دیگر مسلمانان را به قتل می‌رسانند، مگر می‌شود این همه جنایت کرد و مسلمان بود.

وی تاکید کرد که این‌ها عوامل صهیونیست در منطقه هستند و از زمان های گذشته یکی از شیوه‌ها و استراتژی‌های کاربردی غرب بخصوص انگلیس و آمریکا، سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» بوده است تا از آب گل آلود ماهی مراد خود را بگیرند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول