اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پایتخت شور و شعور حسینی در آستان حضرت دوست/ شب قدر فرصت رستگاری

در شب‌های قدر مردم استان زنجان با حضور در مساجد، تکایا و امامزاده‌ها در آستان دوست حاضر می‌شوند.

پایتخت شور و شعور حسینی در آستان حضرت دوست/ شب قدر فرصت رستگاری

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اگر چه عظمت و اهمیت شب‌های قدر بر کسی پوشیده نیست، اما مردم زنجان فرصت شب‌های قدر را مغتنم می‌شمارند و در آستان خداوند باری تعالی حاضر می‌شوند.

این روزها و در شب‌های قدر مردم پایتخت شور و شعور حسینی با حضور در مساجد، تکایا و امامزاده‌ها به احیای شب‌های قدر می‌پردازند.

هر جای شهر را نگاه می‌کنی برای احیای شب‌های قدر آماده است و مردم برای حاضر شدن در مساجد و تکایا شور و نشاط زیادی را از خود نشان می‌دهند.

مردم زنجان که قبل از آغاز ماه رمضان با غبارروبی مساجد و تکایا وارد ماه رمضان شده‌اند، این روزها نیز در ایام شهادت علی‌ابن‌ابیطالب و شب‌های قدر با حضور در مساجد با شور و نشاط بیشتری به راز و نیاز با خدا می‌پردازند.

امشب یکی  دیگر از لیالی قدر است که مساجد زنجان پس از برگزاری مراسم دعا، زیارت و سخنرانی در نیمه شب به استقبال دعای جوشن کبیر رفته و اعمال شب‌های قدر با به جا می‌آورند.

مراسم احیای شب‌های قدر در مساجد بزرگی همچون حسینیه اعظم، زینبیه اعظم،مسجد جامع و امامزاده سید ابراهیم (ع) برگزار می‌شود.

گفتنی است، تشکل فرزندان روح‌الله نیز همچون سال‌های گذشته در مسجد اسحاق میرزای شهر زنجان به برپایی احیای شب‌های قدر با حضور مردم متدین و و عاشقان به ولایت می‌پردازند.

شب‌های قدر، قلب ماه مبارک رمضان است و عبادت در آنها به مثابه عبادت در طول هزار ماه است.

*شب قدر رهایی از زنگارها

هر فردی که در این شب‌ها با خلوص قلب و تصمیم قاطع توبه کند، علاوه بر آنکه دعایش مستجاب می‌شود، موفقیت بزرگی را در این شب‌های ارزشمند به دست آورده است.

بارها در آیات و روایات نسبت به اهمیت شب‌های قدر تاکید شده و بزرگان دین به صراحت اعلام کرده‌اند که در این شب‌ها باید بیدار ماند و احیا گرفت زیرا لیالی قدر فرصت رهایی از زنگارهایی است که بر دل آدمی سایه افکنده است.

تقدیر انسان در شب نوزدهم و حتمی شدن آن در شب بیست و یکم و امضای آن در شب بیست و سوم رقم می خورد.

راز سعادتمندی و نیکبختی انسان‌ها در شب قدر، عمل نیکی است که به اختیار انجام می‌دهند و با لطف و توجه ویژه پروردگار، برکت یافته و چند برابر می‌شود.

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است، خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است، در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد.

*شب نزول قرآن

این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است، عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است، در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود، ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند. شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل است، این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدی‌ها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین آق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم کرد.

 

نیکو و شایسته است با صدقات قدمی برای آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.

دعاهای شب‌های رمضان مجموعه‌ای است روشنی‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌های آن‌ها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آیند، پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح‌ شده در دعاها گام برداریم.

انتهای پیام/73003/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول