اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از سفره‌های اطعام و احسان رمضان گزارش می‌دهد

سفره‌هایی به زلالی مائده‌های آسمانی

ماه مبارک رمضان به عنوان ماه ضیافت‌الله بهترین فرصت را برای اغنیا و نیکوکاران فراهم آورده تا سفره‌هایی برپا کنند به زلالی مائده‌های آسمانی و اطعامی داشته باشند در مسیر کسب رضای الهی.

سفره‌هایی به زلالی مائده‌های آسمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این روزها که به نیمه ماه مبارک رمضان می‌رسیم برپایی سفره‌های اطعام و احسان با مدد گرفتن از صاحب این ماه و همچنین تبعیت از سیره کریمانه امام حسن مجتبی (ع) سفره‌های احسان و اطعام نیازمندان به گونه‌ای برپا شده تا از این سفره‌های با برکت افراد نیازمند متنعم شده و شکر روزه‌داری و احسان واقعی در این ماه عزیز را به جا آورند.

هر چند در این ماه آسمانی همه بندگان مومن و متقی میزبان معبود لایزال هستند اما عده‌ای به رسم مهربانی و رستگاری همه ساله سفره‌هایی هر چند بی‌آلایش و ساده اما صاف و صمیمی برپا می‌کنند تا از این خوان گسترده توشه‌ای برده و برای آخرت خود ذخیره‌ای بیندوزند.

در این سفره‌های زلال و پر از خیر و برکت همه در کنار هم نشسته‌اند و دیگر مرز و حدی بین غنی و فقیر یا مستمند و غنی وجود ندارد بلکه انسا‌ن‌های روزه‌دار این ماه شریف چنان ساده و بی‌آلایش در کنار هم نشسته‌اند تا بتوانند با افطاریه‌ها و احسان‌های کریمانه اهل احسان بعد از 17 ساعت روزه‌داری روزه خود را افطار کنند و شکر واقعی این نعمت را که یک روز دیگر فرصت بهره‌گیری و تنفس در فضای رمضان را به آنها داده به جا آورند.

هر چند میزبان حقیقی رب جلیل است و خداوند متعال خود پاداش برپاکنندگان این سفره‌های کریمانه را می‌دهد اما آنچه جالب به نظر می‌رسد قصد و نیت خیرینی است که در این مسیر گام برداشته و نمی‌خواهند نام و نشانی از آنها در برابر دفتر عظمت الهی باشد و یا بخواهند این سفره‌های آراسته به مهر و صفا را به نام و نشانی نسبت داده و عظمت ضیافت الهی را پایین بیاورند.

همه در کنار سفره‌های کریمانه‌ نشسته‌اند و در حالی که زمزمه‌های دعا بر گوش‌ها و قلب‌ها حاکم شده است از خداوند متعال در خلوص نیت و نهایت سادگی طلب عفو، رحمت و بخشش می‌کنند تا در این ماه عزیز بتوانند میهمانی شایسته برای میزبان جلیل‌القدر خود باشند.

نیت خالصانه بهترین نام و نشان برای خیرین است

یکی از خیرین نام آشنای اردبیل که همه ساله بیش از 500 مددجوی کمیته امداد را در یک ضیافت واقعی در تالار دریا دور هم جمع می‌کند در این زمینه مدعی است که نباید نام و نشانی از وی به میان بیاید چرا که میزبان همه این روزه‌داران خداوند متعال است که خود رحمت و برکتش را هر ساله در این سفره‌ها نازل می‌کند.

این خیر که در برابر اصرار ما فقط سکوت اختیار کرده و هیچ نشانی از خود نمی‌دهد، اظهار داشت: بنده در پنج سالی که به جمع حامیان و خیرین پیوسته‌ام همیشه در فردای چنین روزی که برنامه افطاری برگزار می‌شود به یک سبکبالی می‌رسم و احساس می‌کنم که رب جلیل و پروردگار کریم توانم را مضاعف کرده تا در سال‌های آینده بتوانم بهتر و شایسته‌تر در خدمت نیازمندان واقعی باشم.

وی با اعلام اینکه در برپایی این سفره‌های احسان جز به نیت خالصانه الهی و کسب رضای خداوند به هیچ نام و نشان و القاب دیگر افتخار نکرده و دلبستگی ندارم، گفت: ما که باشیم که در برابر عظمت الهی بخواهیم زبان به اظهار وجود بگشاییم و نامی از خود ببریم چرا که خود پروردگار متعال در این ماه میزبان شایسته میهمانان خود است که فداکارانه و مجاهدانه در این روزهای تابستان به جهاد نفس دست زده و روزه‌داری می‌کنند.

این خیر اردبیلی همنشینی با ایتام، نیازمندان و فقرا را بهترین لحظات عمر خود توصیف کرد و افزود: مجالست با این قشر نه تنها به انسان سعه صدر، روح ایثار و استقامت می‌بخشد بلکه زمینه یک تحول و تحرک اعتقادی واقعی را فراهم می‌آورد.

مجالست با ایتام را بهشت موعود می‌دانم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، دیگر خیری که دوست ندارد نامش فاش شود، مجالست با ایتام را توفیق الهی و بهشت موعود می‌داند که لذت آن هیچ‌وقت از کام‌ها و دل‌ها فراموش نمی‌شود.

این خیر که در حاشیه این مراسم افطاری که در تالار حافظ اردبیل برگزار شد، در یک محفل صمیمانه به 60 نفر از ایتام و محرومان شهرستان اردبیل با همکاری کمیته امداد سفره احسان و اطعامی پهن کرد که این سفره از مهربانی و عطوفت نسبت به کودکان و همچنین نوجوانان ایتام پر و لبریز بود که در این مراسم سعی شد علاوه بر اطعام دلجویی از این خانواده‌ها انجام شده و در یک محفل صمیمی این خیر اردبیلی پذیرای محرومانی باشد که همیشه همنشینی آنها را بزرگترین فرصت در جلب رضای الهی می‌داند.

خیر نام آشنای اردبیل اظهار داشت: بنده به همراه همسر و بستگان تاکنون حمایت از هفت یتیم را عهده‌دار شده‌ایم تا هر چه در توان داریم در کمک و دستگیری از آنها به کار گیریم.

وی با بیان اینکه اولین بار است ایتام و نیازمندان را دور همدیگر جمع کرده و افطاریه‌ای برای آنها تدارک دیده است، یادآور شد: بنده در این مراسم که با 60 نفر از ایتام و نیازمندان همنشین شده و مجالست کردم بهترین لذت را برده و شیرین‌ترین خاطره برای من صحبت کردن با این خانواده‌هاست که در نهایت صداقت و سادگی در مراسم حضور پیدا کرده و در سفره کریمانه‌ای شرکت کردند.

این خیر اردبیلی گفت: بنده کارمند هستم و از اولین روزی که عهده‌داری حمایت از یک یتیم را ضمانت کردم برکت و ثمره این حمایت را در زندگی خود مشاهده کردم به طوری که امروز به برکت دعای این ایتام و نیازمندان است که در کارهایم روز به روز موفق‌تر و جدی‌تر هستم و آرزو می‌کنم روزی را شاهد باشم که هیچ نیازمند و یتیمی بدون سرپرست، حامی و کمک‌کار نباشد.

وی خاطرنشان کرد: همسر بنده نیز که معلم بازنشسته است بیشتر ایام فراغت خود را در همنشینی و مجالست با کودکان یتیم و بی‌سرپرست سپری می‌کند و قطعاً همنشینی و مجالست با آنها شیرین‌ترین و لذت‌بخش‌ترین لحظاتی است که در عمرمان تجربه می‌کنیم.

این حامی ایتام با دعوت از افراد توانگر که قادر به حمایت از نیازمندان و مستمندان هستند در یاری‌رسانی به نهادهایی همچون کمیته امداد به خبرنگار فارس در اردبیل بیان داشت: شاید برخی از اغنیای جامعه لذت کمک به دیگران را تجربه نکرده‌اند اما بنده که سالیان متمادی است در این معرکه ورود پیدا کرده‌ام به آنها اطمینان می‌دهد که ورود آنها به این حوزه معنوی و ارزشی بسیار با اهمیت و دارای ارج و قربی شایسته است.

کریم اهل بیت الگوی نیکوکاران است

اما کارشناس مذهبی و مدرس حوزه و دانشگاه در این زمینه ابراز داشت: در مکتب اسلام برپایی سفره‌های احسان و نیکوکاری دارای اجر و پاداشی بی‌پایان است به طوری که در خطبه شعبانیه نبی مکرم اسلام اعلام کرده است هر کس در ماه رمضان افطاریه‌ای برای یک فرد بدهد خداوند گناهان او را می‌بخشد و او را از آتش دوزخ رهایی می‌دهد.

حجت‌الاسلام حافظ موسوی گفت:‌ اگر این افطاریه‌ها و احسان‌ها برای نیازمندان واقعی و ایتام آل محمد باشد ثمره و پاداشی چندین برابری دارد که در دستورات دینی ما نیز بر اجر و ثواب آن تاکید فراوان شده است.

وی با بیان اینکه همین که خیرین بی‌نام و نشان اما پرتوان‌تر از سال‌های قبل سفره‌های احسانی برپا می‌کنند تا در ضیافت الهی برات دوری از آتش را بگیرند، خاطرنشان کرد: در جامعه اسلامی زیبنده آن است که در ماه رمضان اغنیا به فکر نیازمندان و همچنین توانگران به فکر بیچارگانی باشند که شاید از دستیابی به قوت کافی بی‌نصیب هستند.

این مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد: هر چند در سال‌های اخیر سفره‌های عام و احسان در جای جای استان ولایتمدار و حسینی اردبیل برپا شده اما همچنان انتظار می‌رود در این سفره‌های کریمانه همه مردم مشارکت کنند.

4 هزار یتیم چشم انتظار دست‌های سخاوتمند

اما مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اردبیل نیز با اشاره به برپایی سفره‌های احسان و نیکوکاری در موسم رحمت الهی ماه مبارک رمضان تصریح کرد: این سفره‌های احسان با مدد خیرین و نیکوکاران در جای جای استان اردبیل برپا می‌شود تا 30 هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد از سفره‌های کریمانه اطعام، احسان و افطاریه بهره‌مند شوند.

بهروز زلالی با بیان اینکه در شهر اردبیل روزانه 500 نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد مورد اطعام و احسان قرار می‌گیرند، گفت: ما همزمان با شب میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) جشن ضیافت را با حضور خیرین و افراد خیرخواه استان اردبیل برگزار می‌کنیم و در این شب شاهد آغاز طرح شبکه نیکوکاری و بسیاری از اهداف و برنامه‌های خداپسندانه خواهیم بود.

وی همچنین از برپایی سفره‌های چند کیلومتری در مناطق مختلف شهری و روستایی خبر داد و اظهار داشت: این سفره‌ها در سال گذشته تا 3 کیلومتر برپا شد که امسال امیدواریم این رکورد شکسته شده و با کمک خیرین شاهد اطعام و اکرام افراد نیازمند به شکل واقعی باشیم.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: هرچند در برگزاری این برنامه‌ها سعی می‌شود کرامت نفس و عزت حضور نیازمندان حفظ شده و خلایی به آن وارد نشود اما باید به خاطر داشته باشیم که ایتام و نیازمندانی امروز وجود دارند که همچنان چشم انتظار کمک‌ها و جذب حامیانی هستند تا بتوانند به خوداتکایی واقعی برسند.

زلالی از وجود 4 هزار یتیم در استان اردبیل و شناسایی بیش از 12 هزار حامی برای آنها خبر داد و افزود: هر چند در سال گذشته 3 میلیارد و 300 میلیون تومان در قالب طرح اکرام ایتام کمک‌های مردمی و خیرین جمع‌آوری شد اما به نظر می‌رسد همچنان نیازمندی و جلب مشارکت‌های مردمی بهتر و شایسته‌تر از گذشته تداوم پیدا کند.

این مسئول با اعلام اینکه اردبیل در برپایی سفره‌های احسان جزو استان‌های پیشتاز کشور است، ادامه داد: استقبال خوب خیرین و نیکوکاران در برپایی سفره‌های کریمانه و احسان‌های بی‌شمار نشان می‌دهد که آنها دوست دارند مجالستی صمیمی و همراهی شایسته با نیازمندان واقعی و ایتام آل محمد داشته باشند که در همین زمینه امیدواریم تلاش‌ها و همت‌ها مضاعف شود.

فطریه در قالب شبکه محله‌ای جمع‌آوری می‌شود

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فطریه همشهریان در پایان ماه مبارک رمضان در قالب شبکه‌های محله‌ای جمع‌آوری شده و تقدیم نیازمندان می‌شود.

زلالی از اجرای طرح ضیافت رمضان و برپایی سفره‌های افطاری برای اطعام ایتام به صورت دسته‌جمعی خبر داد و افزود: ‌در این ماه 31 هزار خانوار تحت پوشش کمیته‌ امداد در قالب 65 هزار نفر در پای سفره‌های افطاری اطعام خواهند شد.

زلالی ادامه داد: تلاش می‌کنیم کانون‌های دائمی و فرهنگی و همچنین مساجد به همراه تالارهایی که خود خیرین پیشقدم شده‌اند این سفره‌های احسان و اطعام برپا شود تا خانواده‌های نیازمند بتوانند از آن بهره شوند.

این مسئول تصریح کرد: علاوه بر برپایی این سفره‌ها در قالب غذای گرم و همچنین سبد کالایی شامل برنج، گوشت سفید یا قرمز، روغن و خرما از خانواده‌های نیازمند حمایت و دلجویی می‌شود.

این مسئول به اجرای طرح مفتاح‌الجنة در راستای دلجویی و مجالست با خانواده‌های نیازمند و ایتام خبر داد و یادآور شد: این طرح از اول ماه مبارک رمضان آغاز شده و با حضور مسئولان، مدیران دستگاه‌های اجرایی و خیرین به مدت یک ماه ادامه پیدا می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل همچنین از اجرای طرح محسنین و اکرام ایتام و دستگیری از 4 هزار یتیم تحت حمایت این نهاد خبر داد و ابراز داشت: ما در این طرح‌ها به دنبال جذب حامیان بیشتر برای خانواده‌های نیازمند و ایتام تحت حمایت هستیم تا بتوانیم بخش از نیازمندی‌های آنها را برآورده سازیم.

زلالی با بیان اینکه 10 درصد خانوارها نیازمندی بیشتری دارند که نیاز آنها احصا شده و در قالب طرح محسنین از آنها حمایت می‌شود، تاکید کرد: در این خانواده‌ها به دلیل کثرت عایله، تنگناهایی همچون بیماری‌های سرطانی و یا صعب‌العلاج، مشکل نداشتن سر پناه، جهیزیه و کارهای عمرانی احساس می‌شود که نیاز به حمایت خیرین و نیکوکاران می باشد تا نیازمند‌ی‌ آنها برطرف شود که به یقین در قالب طرح محسنین این کار صورت می‌گیرد.

وی از برپایی جشن ضیافت رمضان در قالب برپایی نمایشگاه‌های توانمندی مددجویان و کمیته‌ امداد همزمان با میلاد کریم اهل بیت خبر داد و یادآور شد:‌ کمیته امداد در بیش از 30 سرفصل برنامه‌ها و اهداف خود را پیاده می‌کند که همه ساله در فاصله‌ یک هفته‌ای از شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) تا شب شهادت حضرت علی(ع) فرصتی فراهم می‌آید تا توانمندی‌های کمیته‌ی امداد در معرض دید و نمایش عموم قرار گیرد.

زلالی هدف از اجرای این برنامه را حفظ حرمت و کرامت انسانی خانواده‌ها و خدشه وارد نشدن به آبرو و حیثیت آنها توصیف کرد و افزود: تمام کمک‌ها و دستگیری‌های کمیته‌ امداد بی‌نام و نشان و با حفظ عزت و کرامت خانواده‌های نیازمند انجام می‌شود.

این مسئول اظهار داشت: امسال نیز فطریه‌ هموطنان در روز عید فطر به صورت محله‌ای و مسجد محوری و با مشارکت هیئت امنای مساجد جمع‌آوری خواهد شد تا مبالغ جمع‌آوری شده در جهت رفع نیازمندی این خانواده‌ها هزینه شود که در این زمینه برنامه‌ریزی‌ها در روزهای آینده به صورت دقیق و منسجم انجام خواهد شد.

و سخن پایانی اینکه ماه مبارک رمضان ماه غفران و رحمتی است که بالاتر از سفره احسان نیکوکاران سفره میهمانی خداست که به عنوان خوان گسترده و عام برپا شده تا همه از قبل آن بهره لازم را برده و شکر الهی به جای آورند.

انتهای پیام/62001/خ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول