اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نگاهی به بازار کرمان در آستانه ماه مبارک رمضان

اگرچه تنها دو روز به ماه مبارک رمضان مانده است، اما بازارهای استان کرمان با فراز و نشیب‌هایی همراه هستند.

نگاهی به بازار کرمان در آستانه ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، در حالی که تنها دو روز تا ماه مبارک رمضان و ضیافت الهی باقی مانده است، اما گزارش‌های مردمی و البته اظهارنظرهای برخی مسئولان بیانگر آن است که ساز بازارهای استان کرمان هنوز کوک نشده است و با برخی نابسامانی‌ها در بازار مواجه هستیم که در ادامه این گزارش نگاهی به برخی از مسائل بازار کرمان در آستانه ماه مبارک رمضان داریم.

از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی برای تأمین مایحتاج ضروری مردم استان کرمان و تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان آغاز شد و استاندار کرمان هم بارها و بارها در نشست‌های مختلف بر برنامه‌ریزی هر چه بهتر برای تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان تأکید کرد.

در این میان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم به عنوان یکی از متولیان اصلی تنظیم بازار از برگزاری نمایشگاه‌های ضیافت به مناسبت ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف استان کرمان خبر داد و قرار بود که در این نمایشگاه‌ها کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم از جمله برنج، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ، عدس، نخود و پودر ماشین لباسشویی به مردم عرضه شود. 

اینک تنها دو روز به ماه مبارک رمضان باقی مانده است، اما گزارش‌های میدانی خبرنگاران و مردم و همچنین اظهارنظرهای بعضی از مسئولان بیانگر این است که ساز بازارهای استان کرمان هنوز کوک نشده است و با برخی نابسامانی‌ها در بازار مواجه هستیم.

در حالی که در جلسات مختلف بیان می‌شد، مرغ مورد نیاز مردم کرمان در این استان تولید می‌شود و برای ماه مبارک رمضان کمبودی در این زمینه نداریم، اما از حدود دو هفته قبل مرغ گرم از بازارهای کرمان پریده است و تا صبح امروز از مرغ گرم خبری نبود تا اینکه بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس در کرمان بعضی از مرغ‌فروشی امروز اقدام به عرضه گوشت مرغ گرم به قیمت 5 هزار و 800 تومان کردند.

قیمت‌های میوه در میدان‌ها میوه و تره‌بار و بازارها هم متفاوت است و انگار رقابت برای افزایش قیمت‌ها در این بخش با قدرت ادامه دارد.

آخرین گزارش‌ها از نقاط مختلف استان کرمان حاکی از آن است که در بازار کمبودی در زمینه اقلام مورد نیاز به غیر از بعضی از اقلام مانند مرغ و شکر وجود ندارد، اما قیمت‌ها چنگی به دل نمی‌زند و مردم از نرخ‌ها راضی نیستند.

صبح امروز نشست اعضای ستاد تنظیم بازار استان کرمان در حالی برگزار شد که رؤسای اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان‌های بافت و سیرجان مهمانان ویژه این ستاد بودند. 

سهمیه شکر بافتی‌ها در کارخانه مانده است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بافت در نشست ستاد تنظیم بازار استان کرمان اظهار داشت: آنچه که در حال حاضر در شهرستان بافت مشکل دارد، عرضه گوشت مرغ است که گران شده و قیمت تا حدود 6 هزار تومان هم رسیده است.

حسن موسوی ابراز داشت: گوشت مرغ مورد نیاز شهرستان بافت از شهرستان سیرجان تأمین می‌شود و سیرجان به نرخ مصرف‌کننده گوشت را تحویل ما می‌دهد و مقداری از مرغ مورد نیاز هم از یزد تأمین می‌شود و با اینکه قیمت مرغ یزد هم 6 هزار و 300 تومان است، ما مرغ یزد را 6 هزار و 200 تومان می‌فروشیم.

وی تصریح کرد: شهرستان بافت در زمینه تأمین میوه هم مشکل دارد، چرا که ما میدان تره‌و‌بار در این شهرستان نداریم و میوه مورد نیاز از سیرجان و کرمان تأمین می‌شود که نبود میدان تره‌و‌بار برای ما معضل است و موجب گرانی میوه می‌شود.

موسوی با بیان اینکه نرخ میوه در شهرستان بافت سه تا چهار درصد از قیمت‌ها در سیرجان بالاتر است، افزود: روز گذشته قیمت سیب‌زمینی در بافت یک هزار و 850 تا 2 هزار تومان بود.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در بافت میدان تره‌و‌بار راه‌اندازی نمی‌کنید، گفت: تاکنون طی چند مرحله این میدان راه‌اندازی شده است، اما افراد در کار یکدیگر دخالت می‌کنند و کار پیش ‌نمی‌رود.

این مسئول اذعان داشت: در شهرستان بافت کمبود شکر هم داریم، چرا که 80 تن شکر خریداری کردیم، اما کارخانه 40 روز است که بار را تحویل نمی‌دهد.

موسوی با اشاره به آمار بالای نانوایی‌ها در شهرستان بافت، یادآور شد: بازرسان باید بیایند و بر نانوایی‌ها نظارت کنند، چرا که از زمانی که آرد آزاد شد، بسیاری از افراد به سمت دریافت مجوز نانوایی آمدند.

وی عنوان کرد: افزایش 22 درصدی سیمان سفید را در شهرستان بافت داشتیم و گرچه سهمیه هم اعلام شده است، ‌اما کمبود هنوز وجود دارد. 

صدور جواز نانوایی بدون رعایت معیارها

رئیس اداره توزیع و فروش اداره‌کل غله استان کرمان در این نشست با اشاره به اینکه تعداد نانوایی‌ها در بافت زیاد شده و به حدود 300 نانوایی رسیده است، اظهار داشت: در مورد مرکز استان کرمان، اتحادیه نانوایان به هر کسی جواز نداده، اما در شهرستان‌ها این موضوع رعایت نشده و بدون در نظر گرفتن معیارهای مربوطه مجوز داده شده است.

حجت‌الله قنبری تصریح کرد: در شهرستان بافت بیش از جمعیتی که وجود دارد، مجوز نانوایی داده شده و این امر در توزیع سهمیه‌ها مشکل ایجاد کرده است و باید این نانوایی‌ها در بافت ساماندهی شود و به میزان جمعیت تعداد نانواها را تعریف کنید تا این مشکل بروز نکند.

وی افزود: تا زمانی که آرد یارانه‌ای بود، دولت تعیین می‌کرد که به ازای یک هزار و 200 تا یک هزار و 500 نفر یک نانوایی بدهند و اگر جمعیت زیر یک هزار و 200 نفر را تحت پوشش قرار ندهد به صرفه نیست و نانوا مجبور می‌شود، خلاف کند و در برخی از شهرستان‌ها این مسئله را رعایت نکردند. 

فروش مرغ گران‌قیمت در بافت خلاف است

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در زمینه موارد مربوط به شهرستان بافت اظهار داشت: فروش مرغ با قیمت 6 هزار و 200 تومان خلاف است و ما که در کرمان کمبود مرغ داریم، قیمت را بالا نمی‌بریم.

محسن سلاجقه ابراز داشت: به ازای هر یک هزار و 200 نفر به یک نانوایی احتیاج است و صدور جواز آردفروشی اخیراً ممنوع شده است که باید این مسئله را مدنظر قرار دهید. 

مرغ سرد کمر قیمت مرغ گرم در بردسیر را شکست

رئیس اداره صنعت، ‌معدن و تجارت شهرستان بردسیر نیز در نشست ستاد تنظیم بازار استان کرمان گفت: شکر مورد نیاز شهرستان بردسیر با نرخ یک هزار و 500 تومان را جذب کردیم و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

محمد یزدان‌شناس با اشاره به اینکه روزی حدود یک تن مرغ گرم از سیرجان به بردسیر وارد می‌شود، اذعان داشت: قیمت مرغ گرم را تا دیروز بالا برده بودند و به قیمت 6 هزار و 100 تومان فروخته می‌شد، اما با توزیع مرغ منجمد کمر این نرخ‌ها شکست. 

مردم از برنج‌های آرژانتینی استقبال نکردند

وی با بیان اینکه بعضی از سودجویان در بازار هر کار که زورشان برسد را انجام می‌دهند، افزود: 30 تن برنج آرژانتینی برای اجرای طرح رحمت در بردسیر جذب کردیم که به فروش نرفت و این برنج‌ها را در طرح ضیافت آوردیم.

این مسئول خاطر نشان کرد: برداشت سیب‌زمینی در بردسیر آغاز شده است و نرخ هر کیلوگرم از این محصول در میدان یک هزار و 650 تومان برای مصرف‌کننده است. 

اجرای طرح ضیافت در 3 نقطه کرمان

بحث طرح ضیافت دومین دستور کار ستاد تنظیم بازار استان کرمان بود که معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، اظهار داشت: از روز گذشته باید در تمام شهرستان‌ها طرح ضیافت با استفاده از کالاهایی که داریم و تولید کارخانجات استان کرمان آغاز می‌شد.

سلاجقه عنوان کرد: طرح ضیافت در سه نقطه شهر کرمان شامل اتحادیه کارمندان دولت، یکی از فروشگاه‌های حاج‌خلیلی در چهارراه زریسف و اتحادیه تعاون روستایی اجرا می‌شود که اتحادیه کارمندان دولت و فروشگاه حاج‌خلیلی کار را آغاز کردند و چند قلم کالا کم بود که تأمین شد.

وی افزود: نمایشگاه ضیافت اتحادیه تعاون روستایی انجام شده تاخیر یکی دو روزه دارد که مشکلات برطرف می‌شود و این مکان هم فردا صبح طرح ضیافت را آغاز می‌کند. 

سلاجقه، قیمت عدس در طرح ضیافت را 3 هزار و 200 تومان و قیمت نخود را 2 هزار و 980 تومان ذکر کرد و ابراز داشت: قیمت گوشت قرمز منجمد مخلوط 17 هزار و 300 تومان است.

وی همچنین از عرضه مرغ منجمد به قیمت پایه 4 هزار و 600 تومان خبر داد و عنوان کرد: برنج آرژانتینی به قیمت 2 هزار و 300 و قند به قیمت 2 هزار و 100 تومان عرضه می‌شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: اتحادیه میدان‌داران دو غرفه برای عرضه ماکارونی دایر می‌کنند و بعضی از شرکت‌ها محصولات خود را با 10 درصد کمتر از بازار عرضه می‌کنند.

سلاجقه با اشاره به اینکه توزیع کالاها بر اساس سرانه جمعیت شهرستان بوده است، عنوان کرد: در توزیع مرغ منجمد مشکلی نداریم و بر اساس نیاز در اختیار قرار می‌گیرد. 

تعیین نرخ زولبیا و بامیه در کرمان

اما چانه‌زنی برای تصویب نرخ زولبیا و بامیه یکی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته در ستاد تنظیم بازار استان کرمان بود.

در این بخش پس از ارائه آنالیز قیمت تمام شده زولبیا و بامیه در کرمان و همچنین محاسبه سود و تلاش محمود معیلی رئیس اتحادیه صنف قناد و شیرینی کرمان برای تعیین نرخ زولبیا و بامیه در نهایت قیمت هر کیلو زولبیا، زولبیا و بامیه و بامیه به ترتیب 4 هزار و 900 تومان، ‌5 هزار تومان و 5 هزار و 200 تومان مشخص شد. 

عدم مراجعه بعضی شهرستان‌ها برای دریافت مرغ منجمد

توزیع گوشت مرغ به عنوان بحث بعدی ستاد تنظیم بازار استان کرمان مطرح شد و مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمان اظهار داشت: با توجه به اینکه کمبود مرغ گرم در استان کرمان داشتیم، قرار شد، توزیع مرغ منجمد را آغاز کنیم و از روز دوشنبه هفته گذشته توزیع گوشت مرغ را آغاز کردیم.

مهدی بنی‌اسدی ابراز داشت: تاکنون 385 تن از 2 هزار تن مرغ سرد ذخیره‌سازی شده در استان کرمان را توزیع کردیم.

وی خاطر نشان کرد: یک هزار و 700 تن مرغ سرد دوباره به استان کرمان اختصاص داده شد که 700 تن از خراسان شمالی بارگیری شده است.

بنی‌اسدی اذعان داشت: شهرستان‌های بافت، ارزوییه، شهربابک، فاریاب، ریگان، انار، فهرج و عنبرآباد تا روز گذشته برای دریافت مرغ سرد مراجعه نکرده‌اند. 

حواشی تعیین قیمت مرغ گرم در کرمان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: جوجه‌ریزی‌های عمده ما برای عید نوروز و ماه مبارک رمضان است که در عید 2 میلیون و 300 هزار و در اردیبهشت 2 میلیون و 30 هزار مورد جوجه‌ریزی در استان کرمان انجام شد.

محمدعلی اسماعیلی افزود: در حال حاضر با توجه به شرایط و وضعیت قیمتی که وجود دارد، کشتار نمی‌شود و مرغ از مرغدار خریداری می‌شود و در شبکه‌های خارج از سیستم به قیمت 6 هزار و 500 تومان فروخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت رسمی مرغ غیررسمی شده است، تصریح کرد: ما هیچ کمبودی نداریم گر چه مقداری تلفات داشتیم، اما تلفات بالا نبوده است و مرغ و تولید هست، اما قیمت مشکل دارد.

اسماعیلی عنوان کرد: مرغداران می‌گویند، اگر قیمت مرغ مناسب باشد از خروج مرغ از استان کرمان جلوگیری می‌شود، اما از دو ماه پیش که اختیار کمیته تعیین قیمت مرغ را در دست گرفتید در خرداد قیمت را بالا نبردید و سن مرغ‌ها و تلفات بالا رفت.

وی افزود: آن زمان گفتیم، قیمت مرغ را پایین بیاورید که نیاوردید و ماه رمضان سال گذشته بحران بود و عید سال جاری همین وضع بود.

اسماعیلی اذعان داشت: این چه وضعی است که در شهرستانی 900 کیلو مرغ زیربغلشان پنهان کنند و به مردم بدهند.

وی عنوان کرد: وقتی تقاضا بالا می‌رود، قیمت بالا می‌رود، من گفتم، 6 هزار تومان قیمت بدهید، مرغ منجمد هم توزیع کنید، اما برطرف می‌شود، اما گوش ندادید، می‌گوییم نظر شورا را در نظر بگیرید، عابدی رئیس سازمان صنعت کرمان نظر شورا را وتو می‌کند، می‌گوییم نظر کمیته، عابدی نظر کمیته را هم وتو می‌کند.

اسماعیلی با بیان اینکه خرید مرغ ماه مبارک رمضان هفته آینده تمام می‌شود و ما مجبوریم که قیمت را پایین ببریم، گفت: اگر هفته گذشته 200، 300 تومان قیمت بالا می‌رفت، اکنون مشکل رفع می‌شد.

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان پس از شنیدن سخنان معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به دفاع از مجموعه خود پرداخت و ابراز داشت: صحبت‌ها متناقض است، چرا که اتحادیه مرغداران به استاندار نامه نوشته که عرضه مرغ گوشتی با کمبود روبه‌رو است و نوشته تلفات بالای 40 درصد است و تمام کاسه‌کوزه‌ها سر سازمان صنعت، معدن و تجارت شکسته شده است.

سلاجقه عنوان کرد: وقتی می‌گویید به اندازه کافی مرغ هست، بعد یک هفته قیمت را پایین بیاورید و یک هفته بالا ببرید، صحیح نیست و چرا ما روی نردبان همه سوار بشویم.

وی افزود: در حال حاضر 100 هزار تن سهمیه مرغ منجمد در ایران وجود دارد و ما می‌خواهیم قیمت مرغ منطقی باشد و نمی‌توان قیمت مرغ را به این علت که در استان‌های دیگر بالا می‌رود، ما هم بالا ببریم.

سلاجقه اذعان داشت: قیمت‌گذاری ما بر اساس آمار اطلاعات مجموعه جناب عالی است که اعلام می‌کنید، وقتی بارها در جلسه اعلام می‌کنید و می‌گویید به این اندازه وجود دارد، ما هم می‌بینیم به اندازه کافی ذخیره هست، حالا ما باید روی استان‌های دیگر زوم کنیم.

وی تصریح کرد: گاهی به ما می‌گویند، شما گردن دلالان را چاق کردید، اما وقتی ذخیره و تولید هست، دو سه روز مقاومت همه چیز را درست می‌کند. 

آغاز توزیع مرغ گرم در کرمان از صبح امروز

معاون بازرسی سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت استان کرمان در این نشست بیان کرد: از پنجشنبه هفته گذشته بازرسان ما در کشتارگاه‌ها مستقر شدند و صبح امروز 106 تن مرغ ذبح شده که 60 تن آن سهمیه شهر کرمان است.

سعید ذکاء‌اسدی خاطر نشان کرد: در خیابان بهمن‌یار و بالای شهر تمام مرغ فروشان می‌گویند، مرغ گرم داریم و مرغ سرد نمی‌خواهیم.

===============

گزارش از مهسا حقانیت

===============

انتهای پیام/80019/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول