اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کی میگه واردات میوه ممنوع بوده!

چشمک‌های دلبرانه میوه‌های خارجی در بازار

بار دیگر در بازار‌های میوه کشور شاهد چشمک‌های دلبرانه میوه‌های خارجی با برند کشورهایی از جمله عربی و فرانسوی تا چینی‌ هستیم که به وضوح قابل مشاهده‌اند.

چشمک‌های دلبرانه میوه‌های خارجی در بازار

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، این میوه‌ها در حالی در بازار مصرف ایران سردمداری می‌کنند که ایران برچسب تنوع تولیدی در بحث میوه را داراست چرا که به دلیل وجود اقلیم و آب و هوایی چهارگانه به راحتی می‌توان انواع میوه و محصولات مصرفی این حوزه را تولید و به بازارهای داخلی و حتی خارجی عرضه کرد.

به نظر می‌رسد با شرایط کنونی بازار ارز و وجود ظرفیت‌های تولیدی در بحث باغداری همچنین کاشت و برداشت انواع محصولات و میوه‌های متنوع هیچ‌گونه توجیهی برای واردات میوه از کشورهای دور و نزدیک را نمی‌توان به عنوان دلیل این واقعیت نگران‌کننده قبول کرد.

واردات میوه هیچ‌گونه توجیهی ندارد

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس گفت: هیچ‌گونه توجیهی را نمی‌توان به واردات میوه متصور شد حتی در صورتیکه اصل میوه در کشور نباشد باید نمونه‌های مشابه را جایگزین کرد تا از وابستگی و واردات ممانعت شود.

غلامرضا نوری افزود: وقتی ظرفیت تولید انواع میوه‌های از گرم سیری گرفته تا سردسیری در کشور وجود دارد چرا باید در این عرصه دست نیاز به سوی کشورهای دیگر دراز کرد نیازی که هم جزو نیازهای اساسی نبوده و هم به راحتی می توان بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای از کنار آن رد شد.

وی با اشاره به اینکه با حذف گزینه واردات میوه نه تنها از خروج ارز و نیازمندی به دیگر کشورها جلوگیری می‌شود بلکه زمینه حمایت از کشاورزان تولیدکننده در این عرصه نیز فراهم می‌شود، گفت: با ممنوعیت واردات میوه بخشی از موضوع حمایت از تولید داخلی در این حوزه اتفاق می‌افتد و برعکس آن نیز باعث کاهش انگیزه تولیدکننده شده و در نتیجه پیامدهای جبران‌ناپذیری را به وجود خواهد آورد.

نوری در عین حال بر صادراتی بودن بسیاری از میوه‌های تولیدی در داخل تاکید کرد و افزود: بسیاری از میوه‌های تولیدی در داخل ظرفیت صادراتی دارند به طوریکه در سال‌های نه چندان دور به عنوان محصولات قابل پذیرش در بازارهای منطقه و حتی جهان عرضه می‌شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دوگانگی مدیریت در این عرصه را عمده دلیل مشکلات به وجود آمده در این عرصه دانست و گفت: باتوجه به اینکه بخشی از وظایف تامین نیاز در این عرصه و عرصه‌های مشابه بین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های صنعت و معدن همچنین جهاد کشاورزی تقسیم شده بنابراین با به وجود آمدن متولی و مدیریت موازی مشکلات نظیر واردات میوه‌های که هکتارها باغ و زمین‌های کشاورزی برای تولید آنها در کشور وجود دارد، اتفاق می‌افتد.

وی ابراز امیدواری کرد با اقداماتی که از سوی مجلس برای تمرکزبخشی این حوزه در جهاد کشاورزی صورت گرفته به زودی شاهد حذف این موازی‌کاری که به قیمت قربانی کردن تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود، باشیم.

به نظر می‌رسد بخشی از این مشکل نیز از طریق فرهنگ‌سازی در مصرف قابل حل باشد چرا که اگر عرضه این محصولات در بازار با استقبال متقاضی همراه نباشد مطمئناً واردکننده نیز رغبتی برای واردات آن نخواهد داشت چرا که وقتی در ذائقه مردم انار فرانسوی جایگزین انار ساوه شود مسلماً واردکننده این محصول راغب‌تر و تولیدکننده داخلی نیز بی‌انگیزه‌تر خواهد شد و در نتیجه در درازمدت اثرات آن نه تنها به تولید داخلی بلکه به مصرف‌کننده و تک تک جامعه راه خواهد یافت.

شاید در بحث‌های بهداشتی این موضع نیز باید دوراندیشی کرد که در مجال این گزارش نمی‌گنجد چرا که در خیلی از موارد سلامت و بهداشتی بودن مواد غذایی وارداتی قابل تامل است.

انتهای پیام/60001/ع30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول