سیروس رستمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان با تشریح قوانین و مقررات تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای عضویت در شوراها اظهار داشت: استفاده از امکانات محلی، و در اختیار قرار دادن محلهای مناسبی برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها توسط شهرداریها، استفاده از امکانات تبلیغی موسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده میکنند، با رعایت ضوابط و انعقاد قرارداد و اخذ وجه از اشخاص حقیقی و حقوقی مثل نشریات وابسته به دولت در تبلیغات انتخاباتی از راههای انجام تبلیغات انتخاباتی محسوب میشود.
وی گفت: استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذیصلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنها از دیگر قوانین موجود در تبلیغات انتخاباتی نامزدهای شوراهای اسلامی است.
مسئول کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی ستاد انتخابات شهرستان زنجان با مجاز دانستن توزیع آثار تبلیغاتی نامزدها از طریق شرکت پست با رعایت چهارچوب اساسنامه آن اضافه کرد: انتشار اعلام نظر شخصیتها (بدون ذکر عنوان مسئولیت آنان)، مجامع، احزاب و گروههای مجاز، در تایید نامزد انتخاباتی با ارائه مستند و مدرک کتبی و امضا شده مربوط به تایید و حمایت از ایشان از دیگر راهکارهای انجام تبلیغات انتخاباتی توسط کاندیداها محسوب میشود.
وی با بیان اینکه نامزدها میتوانند در هر منطقه شهرداری یک ستاد تبلیغات انتخابات جهت ساماندهی فعالیتهای تبلیغاتی خود و طرفدارانشان دایر کنند، ادامه داد: امحای هرگونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی از شعبه ثبتنام و اخذ رای قبل از اخذ رای از قوانین تبلیغات انتخاباتی است.
رستمی از امکان درج مدارک تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای نامزد در آثار تبلیغاتی، مستند به مدارک لازم برای ارائه به هیئت اجرایی عنداللزوم خبر داد و گفت: استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچهای، مقوایی، فلزی و یا جنس دیگر با ابعاد حداکثر 70 تا 100 سانتیمتر مجاز است.
وی از امکان انجام فعالیتهای تبلیغاتی مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی خارج از قلمرو جغرافیایی مسئولیت خود خبر داد و اضافه کرد: چاپ عکس و پوستر حداکثر در دو فرم (دو نوع پوستر کاغذی) و جزوه و تراکت و زندگینامه، نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل پوسترها هم بدون اشکال است.
مسئول کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی ستاد انتخابات شهرستان زنجان برگزاری برنامه سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران ایشان را از دیگر راههای انجام تبلیغات انتخاباتی عنوان کرد و گفت: استفاده از امکانات محل بخشداریها به صورت محلهای مناسب اعم از ثابت یا سیار برای الصاق یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها بدون اشکال است.
وی نوشتن و یا اظهار مطالب خلاف واقع، هرگونه پلاکارد با ابعاد بیشتر از 70 تا 100 سانتیمتر (جز در محل ستاد تبلیغاتی) و همچنین دیوارنویسی، راهاندازی کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگو خارج از محل سخنرانی و یا ستاد تبلیغاتی انتخاباتی را از موارد خلاف قانون تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد.
رستمی اعلام نظر شخصیتها در تایید نامزدها با ذکر عنوان و مسئولیت آنان، فعالیت تبلیغاتی له یا علیه نامزدها از طریق صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد، فعالیتهای انتخاباتی کارمندان در ساعات اداری، استفاده از وسایل و امکانات وزارتخانهها، ادارات، شرکتهای دولتی و موسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکتها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور را برای تبلیغات انتخابات از دیگر موارد خلاف قانون قوانین تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد.
وی انجام فعالیتهای تبلیغاتی توسط مجریان و ناظران انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی در قلمرو جغرافیایی مسئولیت خود، الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علایم راهنمایی و رانندگی، تابلو بیمارستانها، تابلو مدارس و سایر موسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت، انجام تبلیغات بر روی تاسیسات دولتی و صندوقهای پست، باجههای تلفن، پستهای برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی (مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) و هرگونه تابلوی راهنمایی را از دیگر موارد ممنوعیتهای تبلیغاتی نامزدهای عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا عنوان کرد.
مسئول کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی ستاد انتخابات شهرستان زنجان انجام تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنان، پاره یا معدوم کردن عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در مدت زمان قانونی تبلیغات که در محلهای مجاز الصاق یا نصب شده باشد، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان داوطلبی خارج از مهلت قانونی تبلیغات و درج هرگونه اطلاعات در خصوص درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای خود در آثار تبلیغاتی که مستند به مدارک نبوده و در صورت نیاز هیئت اجرایی ارائه آنها امکانپذیر نباشد را توسط کاندیدهای عضویت در شوراها ممنوع اعلام کرد.
وی استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچهای، مقوایی، فلزی و یا هر جنس دیگر با ابعاد بیشتر از 70 تا 100 سانتیمتر، چاپ آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی در مطبوعات و نشریات، درج مطلبی که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد، تشکیل ستاد تبلیغات بدون اعلام کتبی محل ستاد تبلیغات و نام مسئول آن به هیات اجرایی از سوی نامزد انتخاباتی، عدم امحای هرگونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی از محل شعبه ثبتنام و اخذ رای قبل از اخذ رای و انتشار هرگونه مطلب در خصوص نامزدها از سوی مطبوعات و نشریات در غیر مهلت مجاز تبلیغات یا خارج از زمان مناسب به طوری که فرصت پاسخگویی برای نامزد فراهم نشود را از دیگر موارد خلاف قانون در قانون تبلیغات انتخابات شوراها اعلام کرد.
رستمی اضافه کرد: دایر کردن بیش از یک ستاد تبلیغاتی در روستاها توسط داوطلبان و طرفداران و دایر شدن بیش از یک ستاد تبلیغات با هر عنوان اعم از مردمی، بانوان، جوانان در هر منطقه شهرداری توسط نامزدها و طرفداران ممنوع است.
انتهای پیام/73004/ع40/ف4004