اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

خسارت 130 میلیارد ریالی تگرگ به مزارع و اراضی کشاورزی ارومیه

بر اثر بارش تگرگ در چند روز گذشته، 130 میلیارد ریال به مزارع ارومیه خسارت وارد شده است.

خسارت 130 میلیارد ریالی تگرگ به مزارع و اراضی کشاورزی ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه با بارش‌های متناوبی که در شهرستان‌های مختلف آذربایجان غربی به وقوع پیوست شاهد وارد شدن خسارت‌های زیادی به اراضی و مزارع کشاورزی استان هستیم که در این میان شهرستان ارومیه بیش‌ترین میزان خسارت را دیده است.

بارش تگرگ سبب آب‌گرفتگی معابر ارومیه شد، به طوری که آب از سطح معابر وارد اماکن مسکونی و تجاری این شهرستان شد.

در این میان مزارع و اراضی کشاورزی این شهر در امان نماندند و کشاورزان ارومیه‌ای شاهد از دست دادن محصولات خود بر اثر بارش تگرگ شدند.

تگرگ که در چند روز گذشته، در دو مرحله بارید و سبب وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی این شهرستان شد.

2983 هکتار از اراضی کشاورزی ارومیه خسارت دیدند

مدیر جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: 2 هزار و 983 هکتار از اراضی باغی و کشاورزی شهرستان ارومیه بر اثر تگرگ خسارت دیدند که خسارت وارده معادل 130 میلیارد ریال گزارش شده است.

سید علی مختاری با بیان اینکه برخی مناطق ارومیه دچار بیش‌ترین خسارت شده‌اند، تصریح کرد: نازلو چای، زینال‌لو، امامزاده، بکشلو چای، بالانج و چنقرالوی پل از جمله مناطقی هستند که دچار بیش‌ترین خسارت شده‌اند.

وی با اشاره به محصولات کشاورزی آسیب دیده در این زمینه، افزود: 100 هکتار از باغات سیب، 420 هکتار از باغات زردآلو، 80 هکتار از اراضی گردو، یک هزار و 300 هکتار از باغات انگور، 120 هکتار از اراضی زیر کشت تخم آفتابگردان و کدو آجیلی و 20 هکتار از اراضی زیر کشت چغندر استان در این تگرگ‌ها آسیب دیده‌اند.

با تمام این مباحث بدون شک آنچه که سبب آزار کشاورزان می‌شود بیمه نبودن بخش قابل توجهی از اراضی و باغات آسیب دیده است.

به طوری که بنا بر اعلام مسئولان این حوزه، 90 درصد اراضی و باغاتی که در این زمینه آسیب دید بیمه نبودند که این امر به نوبه خود کام کشاورزان و باغدارانی که دلشان به محصولات کشاورزی‌شان خوش بود را تلخ کرد.

فقط 10 درصد اراضی آسیب دیده بیمه بودند

سرپرست روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: حدود 3 هزار هکتار از اراضی ارومیه بر اثر تگرگ در چند روز گذشته آسیب دیده‌اند که بخش عمده‌ای از این اراضی بیمه نبودند.

محمد دیبایی با بیان اینکه بخشی از باغات و اراضی کشاورزی ارومیه بر اثر بارش تگرگ دچار آسیب شده‌اند، افزود: به 37 درصد اراضی و باغات کشاورزی این مناطق خسارت وارد شده است.

وی اظهار داشت: 90 درصد باغات و اراضی کشاورزی آسیب دیده در چند روز گذشته، بیمه نبودند و فقط 10 درصد این اراضی بیمه هستند.

دیبایی تصریح کرد: با وجود اینکه کشاورزان و باغداران در زمینه مزایای بیمه محصولات کشاورزی آگاه می‌شوند ولی به دلیل عدم فرهنگ‌سازی در این زمینه همچنان شاهد هستیم که نسبت به این موضوع غفلت می‌کنند.

دیبایی افزود: باغدارانی که محصولات کشاورزی خود را بیمه کرده‌اند می‌توانند خسارت ناشی از این موضوع را دریافت کنند.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از اراضی موجود در آذربایجان غربی زیر کشت محصولات کشاورزی است و عمده درآمد مردم این استان از این بخش صورت می‌گیرد، باید در راستای کاهش میزان خسارت وارده بر مزارع استان گام‌های استوارتری برداریم و با آگاهی بخشی هر چه بیش‌تر به باغداران و کشاورزان در زمینه مزایای بیمه، حفاظت باغات در برابر عوامل جوی از جمله تگرگ، سرمازدگی و ... جلوگیری کنیم تا بتوانیم گام موثری در راستای کاهش میزان خسارت وارده بر مزارع استان برداریم.

انتهای پیام/61001/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول