اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان:

مزیت نسبی کردستان بیشتر مبتنی بر کشاورزی است/ غفلت مسئولان از صنعت جنگداری و چوب

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در طرح آمایش سرزمین مزیت نسبی کردستان بیشتر مبتنی بر کشاورزی است.

مزیت نسبی کردستان بیشتر مبتنی بر کشاورزی است/ غفلت مسئولان از صنعت جنگداری و چوب

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدصادق وجدی پیش از ظهر امروز در سمینار توسعه عمرانی کردستان در سنندج به بیان مطالبی در خصوص راهبردهای توسعه منطقه غرب کشور با نگاه ویِژه به کردستان ‍پرداخت و اظهار کرد: توسعه پدیده‌ای چند بعدی و فرآیندی طولانی مدت و مشتمل بر اجزای بهم پیوسته است.

وی با بیان اینکه برای تعریف توسعه پایدار در استان فاکتورهای زیادی وجود دارد، تصریح کرد: در فرآیند و گذر توسعه مهم‌ترین مسئله توجه به مزیت‌های نسبی موجود در استان است.

وی لازمه توسعه هر منطقه‌ای را شناخت مزیت‌های موجود در آن منطقه ذکرکرد و اظهارداشت: مزیت‌های نسبی کردستان در طرح آمایش سرزمین که از سال 71 در استان شروع شده و اکنون مرحله دوم آن در حال اجراست تعریف و مشخص شده است.

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان با بیان اینکه مزیت نسبی کردستان بیشتر مبتنی بر کشاورزی است، عنوان کرد: از سال 90 تاکنون استان در رتبه 4 و 6 کشوری از لحاظ تولید گندم قرار گرفته است.

وجدی تولید محصولات باغی از جمله توت‌فرنگی را از مصداق‌های مهم توسعه در کردستان خواند و افزود: تولید 30 هزار تن توت‌فرنگی در استان یکی از مزیت‌های مهم استان است که متاسفانه این محصول بیشتر به صورت خام و تازه‌خوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه صنایع تبدیلی مرتبط با محصول توت‌فرنگی یکی از ضرورت‌های اساسی موجود در استان است که در صورت تحقق این امر درآمد روستاییان به میزان قابل توجهی ارتقا می‌یابد.

وی یکی دیگر از مزیت‌های نسبی استان را بحث گردشگری ذکر کرد و بیان داشت: در چند سال اخیر با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شده شاهد حضور گردشگران زیادی به استان در ایام تعطیلات نوروز بوده‌ایم.

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان بر توجه ویژه مسئولان به گردشگری تخصصی در استان تاکید کرد و اظهارداشت: آموزش‌های تخصصی جهان‌گردی، گردشگری و هتل‌داری در استان برای جذب بهتر و بیشتر گردشگران بسیار تاثیرگذار است.

وجدی عنوان کرد: همواره یکی از دغدغه‌هایم در طول 20 سال گذشته این بوده که چرا در کردستان با وجود مزیت‌های لازم گردشگری هنوز در این راستا ضعیف است.

وی با ابراز تاسف از ضعیف عمل‌کردن در زمینه مهمان‌داری و هتل‌داری و توجه به توریسم در استان کردستان، اظهار امیدواری کرد بعد از این سمیناز مسئولان حوزه میراث فرهنگی نگاه ویژه‌تری به ضعف‌های موجود در عرصه گردشگری استان داشته باشند.

وی هم‌جواری کردستان با کشور عراق و داشتن 230 کیلومتر مرز مشترک با این کشور را از دیگر مزیت‌های استان دانست و خاطرنشان کرد: با شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های موجود در استان می‌توان از مرزی بودن استان نهایت بهره را برد و صادرات را به حد قابل چشمگیری افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه صنعت جنگداری و چوب در استان بسیار مغفول مانده است، بیان داشت: کردستان در زمینه تولید چوب مزیت قابل قبولی دارد که باید به خوبی و با کار کارشناسی مورد بهره‌برداری اصولی قرار گیرد.

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان اضافه کرد: در گذار توسعه ارتقای توسعه نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است که خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مراکز آموزشی و دانشگاهی در کردستان افزایش مناسبی داشته است.

وجدی در پایان عنوان کرد: تعداد نیروهای تحصیل کرده دانشگاهی در استان بسیار زیاد است ولی متاسفانه در زمینه نیروهای کاربلد و ماهر که به خوبی از عهده انجام کار عملی برآیند، کمبود وجود دارد.

انتهای پیام/79003/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول