اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت نیکشهر:

بررسی صلاحیت‌ها در دموکراسی‌های دنیا رایج است

امام جمعه موقت نیکشهر گفت: برخی تلاش دارند که بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات را به عنوان یک اشکال در نظام اسلامی مطرح کنند، در حالی که بررسی صلاحیت‌ها در دموکراسی‌های دنیا رایج است.

بررسی صلاحیت‌ها در دموکراسی‌های دنیا رایج است

به گزارش خبرگزاری فارس از نیکشهر، حجت‌الاسلام علی بولاغ در خطبه‌های این هفته نمازجمعه شهرستان نیکشهر ضمن رعایت تقوا به یکی از سخنان مقام معظم رهبری در مورد شورای نگهبان اشاره کرد و اظهار داشت: به گفته مقام معظم رهبری «شوراى نگهبان باید همچون گذشته، بى‏‌اعتنا به جو سازى‏‌ها، در انتخابات ریاست جمهورى نیز صددرصد طبق قانون عمل کند».

وی افزود: این‏که برخى تلاش دارند بررسى صلاحیت‏‌ها در انتخابات را به‏ عنوان یک اشکال نظام اسلامى مطرح کنند، سخن غیر فنى و ناشیانه‏‌اى است، زیرا بررسى صلاحیت کاندیداها و عبور آن‏ها از صافى‏‌هاى قانونى، در دموکراسى‏‌هاى دنیا وجود دارد.

امام جمعه موقت نیکشهر ادامه داد: باید در انتخابات، افرادى حضور یابند که داراى صلاحیت‏‌ها و حد و اندازه‏‌هاى لازم براى مسئولیت ریاست جمهورى باشند.

بولاغ بیان کرد: روال احراز و تشخیص صلاحیت، یک روال همه‏‌ جایى دنیایى است و مخصوص ایران هم نیست در همه ‏جا وقتى انسان براى مسئولیتى مأموریت دارد که مسئول معین کند، قهراً تفحص و جستجو مى‏‌کند که آیا این شخص صلاحیت دارد یا ندارد و این هیچ ارتباطی ندارد به این‏که مثلاً مجلس شوراى اسلامى باشد یا غیر مجلس شوراى اسلامى، بنابراین کار، کار معمولى‏‌ است، کارى است که در همه‏ جاى دنیا و پیش همه عقلاى عالم انجام مى‏‌گیرد.

وی با بیان اینکه حق انتخاب‏ شدن، حق شهروندى معمولى نیست‏ گفت: بعضى مى‏ گویند حق شهروندى انتخاب‏ شدن را نباید سلب کرد حق انتخاب‏ شدن، حق شهروندى معمولى مثل حق شغل و کسب و کار و ساکن‏ شدن در شهر و راه ‏رفتن در خیابان و خریدن اتومبیل و ... نیست بلکه این یک حق شهروندى است که براى دارنده آن، صلاحیت‌هایى لازم است که این صلاحیت‌ها باید احراز شود.

خطیب جمعه موقت نیکشهر اضافه کرد: مسئول احرازش هم فقط شوراى نگهبان نیست بلکه هم وزارت کشور است، هم شوراى نگهبان که باید صلاحیت‌ها را احراز کنند. 

بولاغ ادامه داد: شوراى نگهبان و مسئله اعتبار انتخابات‏، مسئله شوراى نگهبان در قانون اساسى کشور ما، یک مسئله بسیار مهم و بزرگ و منحصر به‏ فرد است، هم وظیفه تشخیص موافقت قوانین مجلس با شرع مقدس و با قانون اساسى، بسیار وظیفه بزرگى است که اگر این وظیفه نباشد، ادامه اسلامى‏ بودن و شرعی بودن حکومت به‏ هیچ‏ وجه تضمین ندارد.

وی گفت: از طرفی هم وظیفه تفسیر قانون اساسى، بسیار وظیفه سنگین و با اهمیتى است که آنجایى که اصلى از اصول قانون اساسى به‏ دلیلى مورد ابهام قرار مى‏‌گیرد، نظر شوراى نگهبان فصل‏‌الخطاب است و اعتبار نظر شوراى نگهبان، هم‏‌وزن اعتبار اصل قانون اساسى است.

امام جمعه موقت نیکشهر اذعان داشت: هم‏چنین وظیفه نظارت شوراى نگهبان بر انتخابات و تضمین صحت انتخابات، از جمله کارهاى بسیار بزرگ و مهمى است که در قانون اساسى بر عهده شوراى نگهبان گذاشته شده است.

بولاغ تصریح کرد: اگر نظارت شوراى نگهبان نباشد و اگر تأیید صحت انتخابات به‏ وسیله شوراى نگهبان انجام نگیرد، اصل این انتخابات زیر سؤال خواهد رفت و اعتبار خود را از دست خواهد داد، چه انتخابات مجلس، چه انتخابات خبرگان، چه انتخابات ریاست جمهورى و هر انتخاباتى که نظارت آن بر عهده شوراى نگهبان است این وظایف یکى از دیگرى مهم‌تر، همه بر دوش شوراى نگهبان گذاشته شده است.

انتهای پیام/75002/ق40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول