اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نوروز در سرزمین طلای سرخ

قلعه دختر؛ قلعه‌ای بر فراز قله‌ای مخروطی با آسیاب‌های آبی

در فاصله 12 کیلومتری غرب بشرویه برفراز قله‌ای مخروطی شکل و در مجاورت آسیاب تاریخی دهنه، قلعه دختر برافراشته شده است.

قلعه دختر؛ قلعه‌ای بر فراز قله‌ای مخروطی با آسیاب‌های آبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بشرویه، در هشتمین روز از سال جدید خبرنگاران خبرگزاری فارس در خراسان جنوبی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان بشرویه که هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را جذب می‌کند، دیدن کردند. 

وجود بناهای تاریخی با ویژگی‌های منحصر به‌فرد، اماکن مذهبی و امامزادگان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است که در ایام نوروز آماده بازدید مسافران و گردشگران از سراسر کشور است. 

بافت تاریخی بشرویه، پل‌های آب بر (ترناو) بشرویه، مسجد جامع رقه، آسیاب‌های آبی، منزل مستوفی، مسجد میانده، حسینیه حاج علی اشرف، آب انبار میانده، خانه ملاعبدالله بشروی، باغ خان، حمام فاضل خانی، مدرسه علمیه و قلعه دختر از مهم‌ترین آثار تاریخی شهرستان بشرویه است.

قلعه دختر بشرویه متعلق به دوره ساسانیان

در فاصله 12 کیلومتری غرب بشرویه و در مجاورت آسیاب تاریخی دهنه برفراز قله‌ای مخروطی شکل قلعه‌ای مستحکم به نام قلعه دختر که از سه طرف مشرف به پرتگاه است، وجود دارد. 

این قلعه با استفاده از مصالح گچ، آهک، شن و سنگ ساخته شده و دارای فضاهایی همچون دالان‌های عریض و مسقف، برج‌های مدور دیده‌بانی، مخازن ذخیره آذوقه، تالارها، اتاق‌های وسیع، آب انبارها، اتاق‌های مخصوص استراحت نگهبانان و شاه‌نشین است که قسمت عمده آن بر اثر عوامل محیطی تخریب شده است و قدمت آن به دوره ساسانیان بر می‌گردد. 

آسیاب‌های آبی بشرویه با قدمت 400 ساله 

از دیگر آثار دیدنی و جالب توجه این شهرستان آسیاب‌های آبی است که در غرب بشرویه و در مسیر قنات این شهر، پنج آسیاب قرار دارد که بر اساس فاصله از شهر بشرویه به آسیاب اول تا پنچم مشهور هستند. 

با توجه به وقف‌ نامه‌های موجود، این آسیاب‌ها قدمت 400 ساله دارند و هر کدام از این آسیاب‌ها دارای یک گودال مدور است که شاخه‌ای از آب قنات به وسیله کانالی به داخل مخزن هدایت می‌شود و پس از انباشته شدن در مخزن با شدت و فشار به بخش زیرین آسیاب هدایت می‌شود و پره‌های چرخ چوبی آسیاب را به حرکت در می‌آورد. 

چرخ آسیاب با هرمی به سنگ وصل شده و با چرخش سنگ، گندم کم‌کم به درون سنگ هدایت می‌شود و و پس از آرد شدن به کناره‌های سنگ منتقل می‌گردد. 

آسیاب‌های بشرویه از سمت بشرویه به نام آسیاب اول(سروش)، دوم(میرزا)، سوم(زنگی)، چهارم( آقا) و آسیاب پنجم (دهنه) هستند که آسیاب دهنه از همه قدیمی‌تر است و قلعه دختر بشرویه نیز در مجاورت آن قرار دارد. 

از ویژگی‌های بارز آسیاب‌های آبی بشرویه، فعال بودن آنها است که در حال حاضر سه آسیاب به فعالیت خود ادامه می‌دهند و طی چند سال اخیر با اقدامات میراث فرهنگی بشرویه و شهرداری برای احیا و بازسازی و فراهم کردن محیط مساعد برای تفریح مسافران و گردشگران، به نقاط گردشگری تبدیل شده است. 

------------------------------------------

گزارش از مریم ظفریان بشرویه

------------------------------------------

انتهای پیام/69006/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول