اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی بشرویه خبر داد

اتمام مرمت خانه فروزان‌فر در بشرویه

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه گفت: مرمت خانه استاد بدیع‌الزمان فروزان‌فر که بیش از 200 سال قدمت دارد، به پایان رسیده است.

اتمام مرمت خانه فروزان‌فر در بشرویه

به گزارش خبرگزاری فارس از بشرویه، هاشم اتفاقی صبح امروز در مراسم افتتاح خانه فروزان‌فر در بشرویه اظهار کرد: بافت تاریخی بشرویه از مهم‌ترین بافت‌های تاریخی در خراسان‌جنوبی با خانه‌های خشت و گلی و بادگیرهای زیبا است که معماری نفیس در ساخت بناها به کار رفته است.

وی ادامه داد: خانه استاد فروزان‌فر از جمله این بناهای تاریخی در بشرویه است که با بیش از 200 سال قدمت محل زندگی کودکی استاد بدیع‌الزمان فروزان‌فر از مفاخر و اساتید نامی در حوزه ادبیات بوده است و نمونه کامل از معماری ایرانی در مناطق کویری ایران به شمار می‌رود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه افزود: وجود بادگیرها، گچبری زیبا در طاق نماها، تزئینات داخلی ساختمان در این خانه قدیمی مشاهده می‌شود.

اتفاقی تصریح کرد: عملیات مرمت خانه فروزان‌فر از سال 86 آغاز شده و اقداماتی همچون سبک‌سازی و بام‌سازی سنتی بنا، تراش اندود فرسوده جداره‌ها و اجرای مجدد اندود، مرمت تزئینات گچی جداره‌های حیاط و حوضخانه بنا، اجرای کف‌سازی سنتی حیاط و فضاهای داخلی، مرمت و خواناسازی سردرب ورودی بنا و مرمت درهای چوبی بنا انجام شده است.

وی متذکر شد: برای مرمت خانه فروزان‌فر مبلغ 650 میلیون ریال اعتبار هزینه شده که از این میزان مبلغ 130 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی، 200 میلیون ریال استانی و 320 میلیون ریال اعتبار از محل صندوق حمایت از مالکان تاریخی برای این پروژه تامین شده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه، کف‌سازی و جداره سازی کوچه مجاور بنا، اجرای طرح تاسیسات الکتریکی و مکانیکی و اجرای طرح احیای بنا را از اقدامات آینده برای مرمت کامل این بنا برشمرد.

انتهای پیام/69006/ن20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول